En liten fundering

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
apalo
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 1
Joined: Mon 15 Jan 2007, 12:40

En liten fundering

Post by apalo »

Hej alla!
Måste finnas fler än bara jag som undrar hur det blir framöver med carlssonhögtalarna? Verkar som ingen vill ta
över efter Larsen. Är det någon som vet mera konkret i denna fråga? Larsen`s 4:a har ju sålts mycket bra!
Kommentarer emotses!!
User avatar
nagref
(330+ posts)
(330+ posts)
Posts: 342
Joined: Mon 17 Mar 2003, 23:47
Location: Christianstad/Scania

Re: En liten fundering

Post by nagref »

Nu kommer det nog ses som ytterst fumligt av mig att lägga en kommentar om detta men det struntar jag i och gör så ändå. :shock: ;)

Det finns nog flera aspekter som gör att SSC kan ha problem med att ro iland med detta. Åtminstone om man tänker sig vilja producera någon modell under 10kkr.

För det första så måste man liera sig med någon som är lagom stor. Som har produktion på annat sätt för sitt uppehälle och som kan tänkas ta sig an Carlssonhögtalarna vid sidan om. Producenten ska dessutom ha ett lagom stort kontaktnät inom högtalartillverkning för att kunna hitta rätt underleverantörer som kan producera på billigast sätt i dessa små serier som det är frågan om. Det finns ju ett antal 'tillverkare' som skulle kunna göra detta (Jenexxa, Jwx proson etc) men vad jag förstår så är de så storskaliga att det inte är intressant med dessa småserier som det är frågan om. Alternativet är om man går till de mindre tillverkarna i Sverige (typ Qrs å Maarten) men de är nog inte optimerade för att anpassa sin produktion för folierade lådor med sparsamma monteringslösningar (exempelvis). Tredje alternativet är att man går till en möbeltillverkare (eller liknande). Då har man problemet med kontaktnätet igen och produktionsvanan att se problem med som är högtalarrelaterade. Detta kommer säkerligen leda till bekymmer eller fördyringar. Men strunt samma. Låt oss ponera att man hittar någon som är villig att avsätta en del av sin produktionskapacitet för att ta fram exempelvis OA60. Vi kan ju gissa på ett pris på 4kkr för ett tillverkat par om det ska ske under dessa premisser som jag spekulerar i.

Då kommer vi till nästa problem - distributionen. Vi kan ju gissa att SSC vill sälja kanske 300-600 par per år. Det lär de inte vilja hantera själva på ideel basis (de får ju inte ta ut någon styrelseersättning varken i reda pengar eller i form av naturabetalning). Alltså måste det letas upp en distributör. Har man bara ett tillräckligt brett sortiment (som de utlovade OA60, OA61, OA62, OA64 samt basdelarna till OA51/61) och kan garantera en jämn tillgång på högtalare så är det inget stort problem att få någon att ta sig an den uppgiften tror jag. Det är bara en kostnadsfråga. Kostar mellan 50-100%. Våra 4000-kronorshögtalare kostar nu mellan 6 och 8 tusen. Då inträder nästa problem...

Återförsäljarna. Dessa kör nästan uteslutande med 35-marginaler. Vår 4kkr-högtalare når nu priset på 9-12kkr. Det kanske det går att sälja dom för. Vem vet. Problemet är att de gamla Carlssonåterförsäljarna lär bli svårflörtade när de redan har en snarlik högtalare att sälja för 6kkr (Larsen 4). Då måste man leta upp nya återförsäljare och lära upp dom om hur Carlssonhögtalare fungerar och ska demontreras.

Sedan har vi kunderna. Är de villiga att slanta upp 9-12kkr för en högtalare som bara för något år sedan fanns att köpa för 6kkr (OA58.2)? Förvisso något omarbetad och med en ny diskant. Det kommer inte bli lätt. I o f s så har SSC en del bra skarpa hjärnor men den ideella ordningen säger mig att de kanske inte jobbar med det fokus de behöver för att nå detta.

Utöver dessa problem så tornar det sig upp nya vid horisonten för SSC men de kan vi glömma ett tag. Som läget är just nu så har SSC inga inkomster. Avtalet med John är uppsagt. Det enda de kan få in inkomster ifrån är via uppgraderingssatserna. John är den enda som har alla komponenter till att sälja dessa. Men det får de inga pengar ifrån. Ett uppsagt avtal är ett uppsagt avtal och ingaet har ersatt det uppsagda avtalet. De som har fått förtroende att sälja uppgraderingssater framöver av SSC (hifikit) har inte fått några uppgraderingsbeskrivningar av SSC. De har inte fått någon lista på vilka komponeter som behövs. De vet inte vilka filtbitar som behövs. De har inga diskanter att sälja och de kan inte erbjuda de komponentkvaliteter som är beskrivna. Låt ingen skugga falla över Hifi-kit. De är bra men kan inte arbeta under orimliga förhållanden.
SSC har dessutom sålt av alla aktier så någon inkomst därifrån finns inte att hämta längre.
SSC har bara avgifter (som dessutom skattemyndigheterna ifrågasätter deras giltighet då de är ju en ideell stiftelse).

Vidare kan det bli en intressant fråga om elementtillgången (igen). Tymphany har fr o m Nov -07 ändrat försäljningspolicy (igen). För att få köpa direkt från dom så måste man köpa 2000 element per artikelnummer och år. Köper man inte så många så blir man hänvisad till deras globla distributör i Danmark. Där kan man bara köpa standardelement. Varken T11oa eller B65oa-II är standardelement. Den enda kunden som finns till dessa element är Hifi-kit. Jag tror det blir svårt för SSC att övertyga Hifi-kit att köpa ett par tusen av vardera element med en förväntad åtgång på kanske en tredjedel. Jag tror det blir likaledes svårt för SSC att övertyga Tymphany att SSC ska få kringå deras regler när inga andra får det. Tymphany lär få många sura miner och missnöjda kunder om de gör så.

Det kan verka dystert men jag tror det kan finnas möjliheter för SSC framöver att frodas. Det kräver dock krafttag och något säger mig att nuvarande styrelse inte är kapabel till att åstadkomma det med nuvarande arbetssätt.

Man kan gärna misstro mig för mitt samarbete med John men låt mig bara påtala några saker.
1. Jag påbörjade mitt samarbete med John först efter det att SSC hade i mycket tydliga ordalag sagt att något förnyat samarbete inte var aktuellt (mars -07) och ovan nämnda omöjliga produktion/distribution/återförsäljeri-scenarie hade blivit aktuellt. SSC hävdade dessutom redan i Januari -07 att det inte var några problem med tillverkningen i ny regi. Så verkar inte vara fallet.
2. Jag har så sent som i höstas (-07) kommit med direkta förslag till SSC(Iö) om hur man eventuellt kan komma undan problematiken med det höjda priset på OA60 och återförsäljarfrågan.
3. Jag har en bild på Stig (snett)ovanför mitt skrivbord (som jag sitter vid nu) som håller koll på mig. ;)
Delägare i Acoustic Illusion AB. Assisterar Holographic Audio samt Larsen hifi
User avatar
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)
Posts: 1377
Joined: Tue 17 Dec 2002, 18:06
Location: Trollhättan

Re: En liten fundering

Post by Stefan Björklund »

Flyttade tråden från "Om CarlssonPlanet / About CarlssonPlanet"

Stefan
CarlssonPlanet Moderator Team Leader

Spelar på Larsen och Carlsson
User avatar
haec
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 127
Joined: Tue 11 Jan 2005, 18:07

Re: En liten fundering

Post by haec »

Hej!
Jag tycker tyvärr det verkar som att nagref har rätt i sina funderingar!
Sedan senaste nyhetsbrevet (ja, egentligen sedan det beryktade nyhetsbrevet 64) har det varit tyst som i graven angående framtida produktion av Carlssonhögtalare från SSC:s sida. Detta kan väl bara tolkas som att SSC har problem. Jag har aldrig haft tillfälle att lyssna på Larsen 4. Jag tror säkert att det är en alldeles utmärkt högtalare men tycker samtidigt att det vore trist om bara Larsen skulle föra Stig Carlssons arv vidare vad gäller nyproducerade högtalare. Det borde finnas utrymme för både Larsen och SSC nu när tvåkanalsljudet verkar få en renässans. Det verkar som fler och fler överger surroundljudet till förmån för högkvalitetsåtergivning i två kanaler. Vad kan vara bättre för detta än orthoakustiska högtalare? Må dom sen heta Carlsson eller Larsen.
Jag har själv ett par Carlsson OA 58.2 och dom är bland det trevligaste jag hört i högtalarväg oavsett pris. Visst finns det högtalare som är bättre på enskilda parametrar men väldigt få som är bättre om man ser till helheten. Skulle i så fall vara någon annan Carlssonmodell. Det vore oerhört trist om OA 58.2 skulle bli den sista högtalare som tillverkats med Carlssonnamnet på.
Mvh Hasse :cry:
OA58.2
User avatar
snillet
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 63
Joined: Sat 12 Jan 2008, 18:22
Location: Ytterby / Kungälv

Re: En liten fundering

Post by snillet »

Byggsatser/lådritningar/komponentsatser är väl en väg att gå ?

Inte så inkomstbringande kanske, dessvärre.
Men uppställt utifrån kostnader (ovan) så ser det ju mörkt ut för mig som verkligen ser det här helt och hållet utifrån.
OA12 valnöt
MP1 Valnöt (surrounder i bion)
Försöker tänka ut en center i "låg profil" som matchar klangen.......svårt, skicka pm om du vet.
User avatar
nagref
(330+ posts)
(330+ posts)
Posts: 342
Joined: Mon 17 Mar 2003, 23:47
Location: Christianstad/Scania

Re: En liten fundering

Post by nagref »

Jag tror också det finns plats för både Larsen och Carlsson men inte med snarlika produkter på samma marknad. Speciellt inte på en så liten som den Nordiska. Då återstår segmentering. Men även här så så verkar utvecklingen inte till SSCs fördel. Om vi kollar på de planerade produkterna en efter en.

OA42 - Direkt konkurent med Larsen 4SC.
OA60 - Direkt konkurrent i Larsen 4
OA61 - Direkta konkurrenter i den alltmer ordnade tillverkningen av OA51or. Det kommer inte att bli svårt att få tag på lådor från lite olika håll framöver. Sedan kan de enkelt uppgraderas till OA61.
OA62 - Direkt konkurrent i Larsen 6
OA64 - Ingen direkt konkurrent ännu.
Basmodul till OA51/OA61 - Ingen konkurrent ännu men det är bara en tidsfråga. OlA-68 (aka Sista ordet) kommer att på beställning tillverka sina Gargantua (basmoduler som kan användas till just OA51) inom kanske ett halvår. För att ta ett exempel.

Jag har ju rätt god insikt i vad som finns i pipen hos John och min slutsats är att SSC ligger på vissa områden minst ett halvår för sent ut öht och har maximalt 6 månader på sig att få ut något (d v s ha en produkt som är färdig att sälja) i de segment som de inte har någon konkurrens. Annars är de överkörda på den Skandinaviska marknaden.
Delägare i Acoustic Illusion AB. Assisterar Holographic Audio samt Larsen hifi
Ivil
(105+ posts)
(105+ posts)
Posts: 114
Joined: Sun 26 Mar 2006, 16:04

Re: En liten fundering

Post by Ivil »

säg att någon kommer med en center till oa50 :D
Erik Johansson
Valued Contributor
Posts: 447
Joined: Wed 08 Jan 2003, 21:29
Location: Göteborg
Contact:

Re: En liten fundering

Post by Erik Johansson »

Jag kan bara säga att jag håller med om det naqref skriver. Att inte ansvariga i ett långt tidigare skede insåg vikten av att vårda samarbetet med just Larsen är med facit i hand beklagligt.

Larsen är den som sitter på alla återförsäljarkontakter, han kunde sälja högtalarna direkt från produktion till handlare utan mellanled, samt producera oerhört billigt. Även om SSC skulle finna någon som kan producera lika billigt (högst otroligt) så kommer den stora följdfrågan: vem ska sälja högtalarna? De som idag säljer Larsen lär ställa sig högst tveksamma till att ta in en på många sätt snarlik högtalare från en tillverkare och/eller distributör som de inte arbetat med tidigare.

Enda chansen som jag ser det är rikta sig till en lite annan ("exklusivare" om man så vill) marknad. Men det gäller att agera snabbt. Annars är man nog dessvärre borta från den svenska/nordiska marknaden.

Framtiden får utvisa vad som kommer att ske, men det ser inte särskilt ljust ut för detta det mest klassiska av alla svenska högtalarmärken.

/Erik
User avatar
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)
Posts: 1377
Joined: Tue 17 Dec 2002, 18:06
Location: Trollhättan

Re: En liten fundering

Post by Stefan Björklund »

Stigs 3-vägare...

Ingen annan än någon som kände Stig väl kan ju med trovärdighet färdigställa Stigs ofullbodade alster.
Många skulle säkert klara att ta fram en OA 3-vägare men "Stigs 3-vägare" kräver ett mått av historisk koppling.

Mvh

Stefan
CarlssonPlanet Moderator Team Leader

Spelar på Larsen och Carlsson
Erik Johansson
Valued Contributor
Posts: 447
Joined: Wed 08 Jan 2003, 21:29
Location: Göteborg
Contact:

Re: En liten fundering

Post by Erik Johansson »

Helt klart är det så... Men hur kom vi in på det intressanta sidospåret? :)

/Erik
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], Google [Bot] and 6 guests