Renovering OA4 Typ2?

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
PeterM
(20+ posts)
(20+ posts)

Renovering OA4 Typ2?

Post by PeterM »

Hej

Jag har tänkt ge OA4:orna en chans som satelliter.

Ska jag göra något innan jag tar dem i drift? Ska jag vänta med att spela dem till dess att nya element finns tillgängliga?

De spelar men jag tycker de låter lite "jobbiga" på diskanten.

MVH, Peter
PeterM
(20+ posts)
(20+ posts)

Re: Renovering OA4 Typ2?

Post by PeterM »

Ingen som kan hjälpa mig.

Om jag förstått det rätt så kommer det ersättningselement till Philipsen så när de finns på marknaden borde det vara enkelt att byta dem.

Vad gäller diskanterna så står det på Carlssonplanet "Diskantelement: 2 st 5 cm 8 ohms och 1 st 16 ohms Peerless MT 20 HFC" men när jag lossar tyget på diskanterna så är det 3st 16ohms element. Vad ska dessa bytas till? Vad händer om man sätter MT24 som erstättningselement?

HJÄLP

MVH, Peter
henrik.sch
(50+ posts)
(50+ posts)

Post by henrik.sch »

Hej Peter
Nu vet jag att jag inte får medhåll i detta men...
Kolla renoveringstips, coatning av diskanter, kolla hur man skall bära sig åt med kanten på basarna (coata med solution, jag brauka spä den lite med thinner och lägga på flera lager, tycker det "impregnerar" kanten bättre. Ett par OA4 är just Philips 9710 och MT20-bestyckade och lite omsorg kan göra gott. Du kommer inte att erhålla ett par festhögtalare men med en juste förstärkare (och, i hemlighet, intryckt loudnessknapp) så kommer du att kunna spela det mesta och vara nöjd.
Den av CP rekommenderade renoveringen funkar faktiskt bra tycker jag.
mvh
Henrik
PeterM
(20+ posts)
(20+ posts)

Post by PeterM »

Hej och tack för svaret.

Jag har läst renoveringstipsen och tänker coata diskanterna och rengöra baselementen som en första åtgärd. Men jag vill förståss ha de så bra de överhuvudtaget kan bli.

Så här ligger det till: Jag har ett par OA14 med nya baselement på vilka jag ska byta diskanter så fort den nya diskanten kommer ut på marknaden. Då får jag 8 st MT24 över, 6 av dessa har jag förhoppning om att kunna skruva fast i OA4:orna. MT24:orna är 8ohm och de diskanter som idag sitter i OA4:orna är 16ohm.

Går det då att montera diskanterna från OA14?

OA4:orna ska också förses med det planerade utbytes baselementet. Har jag förstått det rätt att det är på gång ett element som ersätter Philipsen?

Jag kan också tillägga att baffarna på mina OA4:or inte är limmade så jag kommer åt internkablage och delningsfilter utan problem. Det betyder också att jag enkelt kan göra andra interna modifieringar på dem. Så jag tar också gärna emot ombyggnadstips och renoveringstips.

Min far har haft OA4:orna sen nya och min farfar har haft OA14 sen nya. Därför känns det extra roligt att försöka få ut det mesta ur dessa dyrgripar :D

Ni kanske tycker att mina frågor är dumma och onödiga men jag kan ingenting och vill att allt ska bli riktigt bra :oops:

MVH, Peter
Conny
(105+ posts)
(105+ posts)

Post by Conny »

PeterM wrote:
Så här ligger det till: Jag har ett par OA14 med nya baselement på vilka jag ska byta diskanter så fort den nya diskanten kommer ut på marknaden. Då får jag 8 st MT24 över, 6 av dessa har jag förhoppning om att kunna skruva fast i OA4:orna. MT24:orna är 8ohm och de diskanter som idag sitter i OA4:orna är 16ohm.

Går det då att montera diskanterna från OA14?
Hej!
Jag har inte haft några OA 4 men enligt planeten skall det sitta 2 st 8 Ohm och 1 st 16 Ohm MT 20 i dom.
Och i OA 14 sitter det också MT 20. Så det skall gå bra att ersätta 8-Ohm:arna med dem.
Men jag tolkar dig som om att det sitter endast 16-Ohm:are i dina OA4?

Och kan du inte missta dig på att det sitter en plastram på dina diskanter i OA14. De (MT 20) finns både med och utan plastram. (Eller är de utbytta?)

Conny
Mina Carlsson:
OA 50.2 Svarta
OA14.3Y Svart faner (med B65oa II)
OA12 Svarta
OA12 Teak? (Basar renoverade med gummikant)
OD11 Svart faner (Snikmodellen, renoveringsobjekt)
PeterM
(20+ posts)
(20+ posts)

Post by PeterM »

Hej

Precis det läste jag också på CarlssonPlanet men när jag tog lös tyget från diskanterna så står det 16ohm på alla tre. De låter inte riktigt bra och jag vill gärna få dem uppgraderade med tiden. Måste man modifera delningsfiltret eller går det att byta rakt av till 8ohm?

Jag är lite osäker om det är MT20 eller MT24 i mina OA14 men jag skickade ett mail med bilder till Per Gulbrandsen och han trodde det kunde vara MT24, alla är iallafall 8ohm. Hur som helst låter de OK och mycket bättre än de som sitter i OA4 typ2, varför jag skulle vilja använda dem när de blir utbytta.

Någon som kan bekräfta att det är på G ett ersättningselement till Philipsen?

Några förbättringstips på OA4a-lådan? Bör man montera basreflexrör?

MVH, Peter
Conny
(105+ posts)
(105+ posts)

Post by Conny »

Här har du en länk till bilder som kan hjälpa dig att avgöra vilka diskanter du har:

http://www.carlssonplanet.com/forum/vie ... t24#p14602

Conny
Mina Carlsson:
OA 50.2 Svarta
OA14.3Y Svart faner (med B65oa II)
OA12 Svarta
OA12 Teak? (Basar renoverade med gummikant)
OD11 Svart faner (Snikmodellen, renoveringsobjekt)
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor

Post by Martin Dellstig »

Hej

Enklast är att mäta, beteckningen på gamla Peerless element är i tum, MT20 är 2" och MT24 är 2,4".
Avser alltså högtalarstorlek, inte konens storlek alltså.
MT20HFC = 51mm.
MT24HFC = 61mm.

Cirka..

Med vänlig hälsning

Martin

PS.
Varför inte testa med att montera 4 diskanter per högtalare?
DS.
Jag vet inte, vet du?
PeterM
(20+ posts)
(20+ posts)

Post by PeterM »

Jag har inte kollat vilka diskanter som sitter i OA14.

Frågan är om de går att montera i OA4 eftersom det skiljer sig i ohmtal?

Och ja, jag har funderat på att montera 4st men om jag måste först få reda på om de överhuvudtaget går att använda de gamla 8ohmarna till OA4:orna.

Kan någon förklara detta med Ohm i högtalare och klargöra om det är ok att montera 8ohmare i stället för 16ohmare?

MVH, Peter
Tyko
(285+ posts)
(285+ posts)

Post by Tyko »

PeterM wrote:Hej

De spelar men jag tycker de låter lite "jobbiga" på diskanten.

MVH, Peter

Är du säker på att det verkligen är ljudet från diskanterna som du tycker låter lite jobbigt? Phillips bredbandaren som sitter i dom högtalarna går ganska högt upp i registret och upplevs ofta som något för mycket påträngande för lyssnaren. Diskanterna kan vara slitna och ha lite väsande ljud för sig ibland men just på 0a4-0a5 serien så tycker iallafall jag att det är bredbandarens ljud som i första hand kan upplevas som påträngande. Om man spelar med bara diskanterna är det inte så mycket ljud som hörs, bara det högsta registret.
http://www.runessonguitars.com

Mina högtalare:
OA52.3 (bokfaner)+Sentec pa9 & Sc9, Thorens TD145, Pioneer dv-757
OD11 jakaranda (uppgrad enl CP)+ Denon m33
Post Reply