Sonab OA-2212

Ställ frågor, diskutera och prata om Sonab och deras produkter.
Ask questions, discuss and talk about Sonab and their products.
Post Reply
smau
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 2
Joined: Sun 03 Feb 2008, 15:22

Sonab OA-2212

Post by smau »

Hej, igår hittade jag ett par Sonab OA-2212 i grovsoprummet, vad jag förstått av det lilla jag läst om dem på nätet så ska det vara riktigt bra. Eftersom jag hade sån tur överväger jag att börja samla på vinyler.

Nu till dilemmat. Jag har redan en annan väldigt dyr hobby och är dessutom studerande med stram ekonomi, därför står jag inför följande alternativ:
1. Skaffa vinylspelare och förstärkare samt försöka renovera högtalarna allt eftersom jag har råd och sedan ha en fin ljudanläggning resten av livet.
2. Renovera högtalarna sälja dem.
3. Sälja dem i befintligt skick.

Högtalarnas skick:
Den högra högtalarens baselement ser ut att vara ganska trasiga, dock hörde jag som nybörjare inga defekter när jag provlyssnade med en lånad förstärkare.
Image

Den vänstra högtalerns baselemnt ser iallafall ut att vara inom räddning. Det finns väl någon sorts lim man kan laga högtalarelement med?
Image

Gummit på hjulen hade torkat sönder och sprack när jag flyttade kolosserna så jag gnagde bort allt gummi med en tång. Rent utseendemässigt märker man det inte ens.

Förutom ovanstående skavanker och någon liten kantstötning så tycker jag högtalarna verkar vara i fint skick, alla diskanter ser hela ut men jag har inte undersökt elementen som sitter i lådan eftersom jag inte fick loss bottenplattan.

Därför undrar jag nu:
1. Hur mycket kan jag få för dem om jag säljer dem direkt?
2. Var är det bäst att sälja?
3. Hur mycket kan jag få för dem om jag renoverar dem?
4. Hur mycket kommer renoveringen att kosta?
5. Om jag ska behålla dem, måste jag ha någon speciell sorts förstärkare?
6. Finns det någon guide för hur man byter/lagar baselement?
7. Hur får jag loss bottenplattan utan att förstöra något.
User avatar
Bo Sehlberg
Internationalization Team
Internationalization Team
Posts: 139
Joined: Mon 16 Dec 2002, 18:44
Location: Umeå

Re: Sonab OA-2212

Post by Bo Sehlberg »

Köp en lott direkt om du haft sån tur :)

Hur som helst du får en hel del svar på dina frågor om du läser renoveringsinformationen på http://www.carlssonplanet.com. Följ denna länk: http://www.carlssonplanet.com/renovation.php

Lycka till!
Bosse
lemmts
(90+ posts)
(90+ posts)
Posts: 99
Joined: Sun 23 Mar 2003, 19:00

Re: Sonab OA-2212

Post by lemmts »

Hej!
Per Gulbrandsen svarade så här i enn annan tråd, då gällde det den betydligt mindre modellen OA12

"Vill man göra en riktig budgetrenovering skulle jag nöja mig med följande:

1. Få basarna omkantade av någon som vet vad han/hon gör
2. Coata diskanternas upphängningar - instruktion finns under diskanter här:
http://www.carlssonplanet.com/renovation.php#element
3. Byta inkabeln till filtret (alltid oxiderad) till enkarderlig, eller förtent.
4. Byta ingångskontakter till guldpläterat

Detta bör gå att göra för totalt under 1000:- och då kanske det även finns utrymme för ett byte av åtminstone diskantkonding till SCR/MKP av samma värde. Efter detta bör man kunna njuta av högtalarna i många år!Per Gulbrandsen
"

Modellbeteckningen står för antal element/högtalare.
OA12 = 1 bas och två diskant
OA2212 = 2 bas, 2 mellanregister och 12 diskanter

Du måste absolut kanta om bas och mellanregister, annars kan förstärkaren gå åt pipan. Det sitter alltså två basar längst ner i varje högtalare (lika stora som mellanregistren). De övre är lätta att ta bort, men de undre kräver att högtalarna öppnas. Det står under renoveringstipsen hur man gör. Per Gulbrandsen brukar kunna hjälpa till med omkantningen. Diskanterna brukar inte vara så illa medfarna, det finns ju många att fördela ljudeffekten på. Än så länge finns inte heller några utbyteselement att köpa.

Annars så behöver du inte börja spela vinyl på dem! Det är ypperliga för all musik och alla musikbärare. Naturligtvis låter det bättre ju bättre kringutrustning du har, men man kan ta många år på sig att uppgradera.

Vill du sälja dem så lägg in en annons här på CarlssonPlanet


Lycka till/ Lasse
User avatar
haec
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 127
Joined: Tue 11 Jan 2005, 18:07

Re: Sonab OA-2212

Post by haec »

Hej smau !
lemmts wrote: Du måste absolut kanta om bas och mellanregister, annars kan förstärkaren gå åt pipan.
Med tanke på hur dom ser ut på bild var det nog ren tur att förstärkaren höll! Spela för guds skull inte med högtalarna innan elementen är åtgärdade!
Annars får jag gratulera till fynden!
Mvh
Hasse
OA58.2
smau
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 2
Joined: Sun 03 Feb 2008, 15:22

Re: Sonab OA-2212

Post by smau »

Tack för svaren! Det blir nog inget pillande för min del, jag orkar inte sätta mig in i ytterliagare en till hobby (har väldigt lätt för att snöa in mig och det brukar bli dyrt :D)

Här är annonsen: http://www.carlssonplanet.com/forum/vie ... =22&t=4057
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 26 guests