Shakti stones?

Om du har frågor eller vill prata om HiFi som inte är Carlsson eller Sonab, posta här. Detta inkluderar även hemmabio m.m.
If you have questions or want to talk about other HiFi, not related to Carlsson, post here.
User avatar
haec
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 127
Joined: Tue 11 Jan 2005, 18:07

Shakti stones?

Post by haec »

Hej!
Såg en annons där någon sökte efter något han kallade för Shakti stones. Blev naturligtvis nyfiken och började leta på nätet. Tydligen är det någon slags stenar man skall placera på elektronikkomponenter. Effekten skall bli bättre och klarare ljud (hmm). Luktar ormolja och vodoo lång väg. Kommer någon ihåg den där engelsmannen (var det Belt han hette?) som sålde nålar och kuddar vilka skulle lyfta ljudanläggningen till oanade höjder.

Men man skall inte förkasta allt man inte förstår eller tror på, åtminstone inte så där rakt av. Finns det någon som har erfarenhet av dessa Shakti stones? Intryck eller andra åsikter?

Mvh
Hasse
OA58.2
lennartj
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 182
Joined: Fri 08 Dec 2006, 22:17
Location: Göteborg

Re: Shakti stones?

Post by lennartj »

Ja, jag är också skeptisk och ville tro att jag inte skulle uppfatta någon skillnad. En bekant som har en högupplöst anläggning för en bra bit över miljonen har ett par shaktistenar liggande på bestämda platser ovanpå CD-spelaren. Vi lyssnade flera gånger på några stycken på olika skivor. Så tog han bort stenarna och vi lyssnade på samma stycken igen. Jag ville inte tro att jag skulle höra någon skillnad alls, men tyvärr tyckte jag att perspektivåtergivningen inte var riktigt lika exakt definierad och på ett stycke fick jag en känsla av att musikerna inte spelade riktigt lika tight. Sedan lade han tillbaka en av stenarna och jag uppfattade att precisionen från de första lyssningarna i stort sett kommit tillbaka. Med den andra stenen tillbakalagd var jag tveksam om jag uppfattade någon skillnad. Vi orkade inte med mer testlyssning den kvällen. Ägaren menade att efter att grundligt lyssnat in sig på den andra stenen vill inte sälja av den.
Jag har har flyktigt lyssnat på en annan anläggning med och utan Shakti-sten men den lyssningen räckte inte för att jag skulle kunna bestämma mig om det var inbillning eller om jag verkligen hörde en förbättring.
I Stereophile och på andra ställen har jag läst en del om Shakti-stenar och fått uppfattningen att de gör något åt elektromagnetiska läckfält och att första stenen bör placeras ovanpå nättransformatorn på någon lågnivåapparat i kedjan.
Det hela handlar om rätt subtila skillnader och har man inte en redan vältweakad anläggning för över halvmiljonen ger stenarna så lite eller ingenting att man hellre bör lägga pengarna på andra förbättringar.
/Lennart
OA52.2+Isoda mm (vita), OA52.LE under modifiering (vita), 4 st. OB52 (vita), OD-11 B65+CT62 (teak)
lennartj
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 182
Joined: Fri 08 Dec 2006, 22:17
Location: Göteborg

Re: Shakti stones?

Post by lennartj »

Peter Belts prylar stör mitt ingenjörsmässiga sinne. Vid en lyssningsträff hos en annan bekant sade han efter en stund att nu spelar vi det senaste stycket en gång till, sedan går han och gör något. När han kommit tillbaka ber han oss att inte omedelbart diskutera vad vi hör eller inte hör och spelar samma stycke igen. Han berättar inte vad han gjort och fortsätter att spela annan musik en stund, går någonstans igen och spelar sedan teststycket på nytt. Därefter är diskussionen fri. Ungefär halva gänget hade inte uppfattat någon skillnad i återgivningen mellan "utflykterna". Jag och några till tyckte nog att tredje spelningen inte var riktigt lika tydlig. Då gick värden och hämtade en liten Peter Belt-klämma som suttit på telefonledningen där den kommer in i huset när vi kom. Han tog bort den under mellanperioden och satte tillbaka den inför sista lyssningen. :roll:
/Lennart
OA52.2+Isoda mm (vita), OA52.LE under modifiering (vita), 4 st. OB52 (vita), OD-11 B65+CT62 (teak)
User avatar
haec
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 127
Joined: Tue 11 Jan 2005, 18:07

Re: Shakti stones?

Post by haec »

Ja, det här med olika s.k. tweaks är onekligen intressant. Det svåra är ju att oftast är skillnaderna (om dom överhuvudtaget existerar) så små att det är nästan omöjligt att avgöra om det är inbillning eller inte. När cd:en på allvar slog igenom så var det ju vissa som hävdade att det lät bättre om man målade kanterna gröna (fanns speciella färgpennor för detta). Jag testade och tyckte att ljudet blev lite mjukare och lyssningsvänligare. De flesta cd-spelare lät ju lite hårda eller ”vassa” på den tiden. Men jag vet fortfarande inte om ljudförbättringen bara var inbillning. Hursomhelst så är det länge sedan jag slutade måla skivorna.
Den enda tweak jag har testat som jag tycker ger verklig effekt är skivtvätt (av cd alltså). Även helt nya skivor får en bättre ljudkvalitet efter rengöring. Ljudbilden blir mer öppen och luftigare. Inspelningslokalen framträder bättre. Det är som en hinna försvinner.
Jag har hört en förklaring som åtminstone jag kan acceptera. Tvätten tar bort rester av ämnen som tillsätts vid pressningen för att skivorna skall släppa bättre. Dessa rester kan störa avläsningen så att cd-spelarnas korrigeringskretsar får arbeta mer med degradering av ljudet som följd.
Mvh
Hasse
OA58.2
User avatar
robban61
(285+ posts)
(285+ posts)
Posts: 307
Joined: Sat 14 Jan 2006, 18:58
Location: Piteå

Re: Shakti stones?

Post by robban61 »

Igår var jag och hälsade på en bekant som blommat ut med sitt Hifi intresse totalt, han sitter på en väldigt imponerande rigg och visst den spelar med pondus och en upplösning som bara en rigg i 300 000 klassen gör! Han tryckte på vikten med att leverera bra ström och skickade med en Supra elkabel och en grej som visar att fasen är rätt för att jag skulle testa hemma!

Nu i morse har jag med fräscha öron meckat och testat och när jag fick koll på att fasen och allt var rätt å riktigt tyckte jag mig känna att det föll på plats på nåt sätt, nu till det intressanta. Jag bytte tillbaka till originalnätkabeln men med sakerna i rätt fas och den "goda upplevelsen" var kvar!

Det är naturligtvis bra att ha schyssta kablar i hela linan så inga falskhalsar uppstår särskilt när man kommer upp i en nivå där grejorna kostar såna pengar som det gör då man kliver upp i den divisionen som min bekant gjort.. Men jag anser att finns en viss "placeboeffekt" åtminstone för enklare riggar. Skall tillägga att min rigg kostar minder än hans CD-spelare :shock:

Men att köpa dyra stenar och lägga på vissa ställen,,, njää!

Det blev lite OT, sorry haec..

/robban
OA-5 Typ2 Jakaranda
OD-11.3 Jakaranda
OA-12.3 Jakaranda
OA-51 svart ask (lätt DIY med T11-disk+filtermod)
.....................................................
Ino Audio piP
Sonab R4000
Sonab R2000
Linn Classik Music
User avatar
snillet
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 63
Joined: Sat 12 Jan 2008, 18:22
Location: Ytterby / Kungälv

Re: Shakti stones?

Post by snillet »

Det funkar ju bra att både ställa CD spelare PÅ stenar samt lägga stenar ovanpå för att de skall låta bättre i många fall. Helst på ett mjukt underlag men det är ju inget nytt 8-) handlar ju bara om ökad massa.
OA12 valnöt
MP1 Valnöt (surrounder i bion)
Försöker tänka ut en center i "låg profil" som matchar klangen.......svårt, skicka pm om du vet.
User avatar
haec
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 127
Joined: Tue 11 Jan 2005, 18:07

Re: Shakti stones?

Post by haec »

robban61 wrote: Nu i morse har jag med fräscha öron meckat och testat och när jag fick koll på att fasen och allt var rätt å riktigt tyckte jag mig känna att det föll på plats på nåt sätt, nu till det intressanta. Jag bytte tillbaka till originalnätkabeln men med sakerna i rätt fas och den "goda upplevelsen" var kvar!
Jag har själv kollat varje nätkabel med faspenna. Om jag byter polaritet på en enskild apparat hör jag ingen skillnad. Men när samtliga apparater har rätt polaritet så är ljudförbättringen väsentlig. Det finns faktiskt en del hifitillverkare som anger var fasen skall vara. Lavardin har satt en färgmärkning på den anslutning där fasen skall ligga. På Audionet får man upp ett meddelande på displayen att fasen ligger fel. Så det är nog inte så märkligt att du upplevde att förbättringen kvarstod när du bytte kabel men med rätt fas.
Mvh
Hasse
OA58.2
David82
(20+ posts)
(20+ posts)
Posts: 23
Joined: Fri 11 Jan 2008, 23:17
Location: Kristianstad

Re: Shakti stones?

Post by David82 »

haec wrote:
robban61 wrote: faspenna.
Hasse
Var hittar jag en sådan, Elfa kanske ?
Equipment;
OA50 (svarta med B65-oa)
OA-14.3Y (Bas:SC 165 typ 4)(Diskant troligen CT62) TEAK
OA-12 (original element med ny elektronik)
Cambridge Audio Azur 540R (kör som försteg)
Technics SA-TX50 (kör som slutsteg)
Cambridge Audio Azur DVD 540d SVART
Stationär Minidisc SVART
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor
Posts: 1630
Joined: Thu 26 Dec 2002, 20:32
Location: Kungsängen

Re: Shakti stones?

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Faspennor finns säkert på ELFA men kanske närmre till närmsta Elaffär eller Clas Ohlsson eller dylikt.

Med vänlig hälsning


Martin
Jag vet inte, vet du?
User avatar
haec
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 127
Joined: Tue 11 Jan 2005, 18:07

Re: Shakti stones?

Post by haec »

Hej David!
Ja, faspenna finns säkert i närmsta elaffär, brukar inte kosta någon förmögenhet.
När du väl har en, gör på följande sätt.
Lossa alla signalkablar så att apparaterna inte har någon förbindelse med varandra.
Anslut en elkabel i taget. Vänd på kontakten och kolla i vilket läge faspennan ger MINST utslag, detta är det rätta läget. Med minst utslag menar jag hur närma apparaten man kan gå utan att faspennan tänds. Upprepa samma procedur för varje komponent. Sätt dit signalkablarna igen. Förhoppningsvis upplever du nu att ljudbilden är lugnare och stabilare än innan. Om du mot förmodan inte hade allt rätt från början förstås.
Mvh
Hasse
OA58.2
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests