coata diskanter

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
User avatar
robban61
(285+ posts)
(285+ posts)
Posts: 307
Joined: Sat 14 Jan 2006, 18:58
Location: Piteå

coata diskanter

Post by robban61 »

Tänkte starta en diskant-reptråd eftersom man i nuläget har nåt annat val vad det gäller kondiskanter!

Jag är på gång med att lappa ihop dom bitiga diskanterna i ett par OA14 som skall till en spekulant här i stan.

Jag blev tvungen att köpa EN LITER,, mindre förpackningar fanns inte tyvärr :x Så i kväll eller under morgondagen kommer jag att sätta i gång med arbetet och då kommer en step by step dokumentation att presenteras så snart det är möjligt.

Vi börjar lite lätt :)

/robban
Attachments
Tja, inte så mycket att säga om det här
Tja, inte så mycket att säga om det här
OA-5 Typ2 Jakaranda
OD-11.3 Jakaranda
OA-12.3 Jakaranda
OA-51 svart ask (lätt DIY med T11-disk+filtermod)
.....................................................
Ino Audio piP
Sonab R4000
Sonab R2000
Linn Classik Music
User avatar
robban61
(285+ posts)
(285+ posts)
Posts: 307
Joined: Sat 14 Jan 2006, 18:58
Location: Piteå

Re: coata diskanter

Post by robban61 »

Nu är arbetet med diskanterna klart och det var enklare än jag trodde! Det svåraste var att dosera limmet på kanten med sprutan det krävde en väldigt stadig hand!

Jag coatade en högtalare i går kväll och gjorde en A-B test mellan coatad/original nu på morgonen och faktum är att det funkar riktigt bra! Den coatade hade mindre av dom där onda skräniga frekvenserna som många förutom jag har svårt för! Diskanten upplevdes som mera utsträckt i toppen. Ingen CT62:a direkt men lite mjukare för örat helt enkelt.

Den här enkla diskantmodifieringen kan jag rekommendera i väntan på bättre grejor!

Nu har jag en liter lim som jag kan dela med mig av, om intresse finns så kan jag åka till apoteket köpa fler sprutor fylla försegla den med en passande liten skruv skicka i ett kuvert för självkostnadspris. Spruta 8kr, porto, och lim uppskattningsvis 25-30 kr bör det bli.. Om intresse finns skicka ett PM

/robban
Attachments
Dom satt inte hårt
Dom satt inte hårt
Hmm..
Hmm..
det var svårast att få limmet dit det ska vara
det var svårast att få limmet dit det ska vara
såja, ser ok ut
såja, ser ok ut
limma limma
limma limma
Dammskydd på..
Dammskydd på..
Såja bara köra på då
Såja bara köra på då
OA-5 Typ2 Jakaranda
OD-11.3 Jakaranda
OA-12.3 Jakaranda
OA-51 svart ask (lätt DIY med T11-disk+filtermod)
.....................................................
Ino Audio piP
Sonab R4000
Sonab R2000
Linn Classik Music
sladden
(15+ posts)
(15+ posts)
Posts: 16
Joined: Thu 09 Oct 2008, 21:12
Location: Mariannelund

Re: coata diskanter

Post by sladden »

Jag undrar hur det ställer sig att använda silicon?
Har förstärkt/bättrat andra högtalare med ett tunt lager silicon. Gjort före/efter-tester likt trådstartaren och märkte då enbart förbättringar.
Har för mig att det ej rekommenderas för kondiskanterna. I så fall varför och vilken försämring kan inträffa?

Mvh
Carlsson OA 50.3, Sansui AU-X711, Rotel RCD 971, Mitsubishi DP-680Q med Goldring pu, Sonab OA 14 som bakhögtalare i hemmabion, centerhögtalare behövs inte med OA 50.3!.
sladden
(15+ posts)
(15+ posts)
Posts: 16
Joined: Thu 09 Oct 2008, 21:12
Location: Mariannelund

Re: coata diskanter

Post by sladden »

Men snälla ni!
Någon måste väl ha använt silicone och har erfarenheter av det?
Carlsson OA 50.3, Sansui AU-X711, Rotel RCD 971, Mitsubishi DP-680Q med Goldring pu, Sonab OA 14 som bakhögtalare i hemmabion, centerhögtalare behövs inte med OA 50.3!.
Jocke
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 148
Joined: Tue 19 Jul 2005, 18:44

Re: coata diskanter

Post by Jocke »

Jag har aldrig mekat med de där diskanterna. Allmänt är det väl som så att latex är mer dämpande och absorberar vibrationer medans silikon reflekterar (jmf studsboll). Ett tunt lager silikon kan säkert hjälpa till att hålla formen hos ett membran. Bland de tidiga textildomarna (Peerless o Audax) var Audax coatade med butyllatex. Vet inte om de åldras med större behag än Peerless KO10DT som gärna blir lite prassliga på gamla dar. En sådan låter klart mycket behagligare med ett tunt lager silikon men om det skapar andra problem vet jag inte.

/Jocke
Jörgen
(285+ posts)
(285+ posts)
Posts: 314
Joined: Sat 07 Jun 2003, 23:51

Re: coata diskanter

Post by Jörgen »

Det är väl så att MT20 låter så pass illa att det är väl bara att prova. Det gör väl inget om man offrar några för olika försök, finns väl hur många som helst att få tag på.
Jag har provat både silikon och trälim, kanske att de blev ngt bättre, men de är inga höjdare direkt.
/jörgen
Nuvarande högtalare:
OD11,OA12,OA14,OA52,under flera år även OA116
Kringutrustning:
Accuphase E210A, Accuphase DP55, Sansui TU-X301i. Technics 1210 MkII med OM/Digitrac SE och Audio Technica AT11/ATS12S Shibata
sladden
(15+ posts)
(15+ posts)
Posts: 16
Joined: Thu 09 Oct 2008, 21:12
Location: Mariannelund

Re: coata diskanter

Post by sladden »

Nu har jag coatat med Casco blå, vattenlösligt universallim.
En klar förbättring!
Ssssighet klart mindre.
Jag har lyssnat via mina B&W 805 Matrix hela dagen.
Otroligt hur mycket bättre jag uppfattar att mina OA 14 är!
B&W:na låter rent burkigt :shock:
Carlsson OA 50.3, Sansui AU-X711, Rotel RCD 971, Mitsubishi DP-680Q med Goldring pu, Sonab OA 14 som bakhögtalare i hemmabion, centerhögtalare behövs inte med OA 50.3!.
adisbladis
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 2
Joined: Thu 26 Feb 2009, 23:23

Re: coata diskanter

Post by adisbladis »

Kan det här limmet tänkas lämpa sig för en coatning?
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=20436152
User avatar
Ragnwald
(200+ posts)
(200+ posts)
Posts: 215
Joined: Sun 02 Feb 2003, 10:56
Location: Gotland

Re: coata diskanter

Post by Ragnwald »

Undrar när en yta med kontaktlim slutar kladda? Kan ju bli en hel del damm som fastnar och blir omöjligt att få bort.

När man limmar ny kantupphängning på basarna så är det vattenbaserad kontaktlim som gäller, vet inte om det har någon betydelse om man kör den vanliga vassare sorten för att coata diskanter?

Är det kontaktlim som gäller även för att coata de gamla Philipsbasarna i OA-5 ?
På äldre basar användes förr en svart asfalt-/tjärliknande smet, någon som har kläm på vad det var för något ?
Man kan se att den coaten har gulnat och i det närmaste försvunnit på riktigt gamla element.
Jag har ett par 10" Sinusbasar med pappkant, som jag ska försöka få liv i.
Den som vet mest, tror minst.
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor
Posts: 1630
Joined: Thu 26 Dec 2002, 20:32
Location: Kungsängen

Re: coata diskanter

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Till 9710 brukar väl cykelsolution rekomendreas nuförtiden, har aldrig provat det själv.

Vad gäller Coating för upphängning så vet jagingen som säljer sådan, hittar någon så berätta gärna om det.

Den coating jag sett på senare tid är bara sdan som man penslar koner med för att få dem styva (bilstereo).

mvh

Martin
Jag vet inte, vet du?
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests