Lämplig kabel för internkablage?

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
Post Reply
User avatar
Carl 1918
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 73
Joined: Wed 02 Jan 2008, 07:35
Location: Kungsholmen

Lämplig kabel för internkablage?

Post by Carl 1918 »

Hej!

Som topic lyder, vilken kabel är lämplig att använda som internkablage? Tänker på kabel från terminaler till filter, men även från filter/kondensator till diskanter.
Jag har hittad enkardelig kabel på Elfa, sk. EKUX-kabel med en kabeldiameter på 0.6 mm. Kan det vara något?

MVH
Carl
User avatar
staffanw
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 55
Joined: Sun 15 Jul 2007, 16:42

Re: Lämplig kabel för internkablage?

Post by staffanw »

De flesta använder väl EKUA som också är enkardelig, men en tvåledare med 0,7mm diameter finns också på ELFA och kan köpas i metervara istället för hela rullar:
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... 179438.htm finns också på Classe http://www.clasohlsson.se/Product/Produ ... d=21908739
User avatar
Carl 1918
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 73
Joined: Wed 02 Jan 2008, 07:35
Location: Kungsholmen

Re: Lämplig kabel för internkablage?

Post by Carl 1918 »

Har tittat på EKUA också, men EKUX skulle bli klart snyggare. Dels för att den finns i svart, men även för att den är lättare att tvinna/fläta. Man vill ju gärna inte ha mjölkvita kablar liggandes ovanpå baffeln. För det interna kablaget (som inte syns) fungerar den naturligtvis utmärkt. EKUX-kabeln var specad till max 50V. Jag har ingen aning om vilka spänningsintervall som används i en högtalare, men någon annan vänlig skäl vet säkert och kan tala om huruvida max 50V räcker till.

MVH
Carl
Jörgen
(285+ posts)
(285+ posts)
Posts: 314
Joined: Sat 07 Jun 2003, 23:51

Re: Lämplig kabel för internkablage?

Post by Jörgen »

Om det gäller internkablage till -70 talarna så är min uppfattning;låt det vara som det är.
/jörgen
Nuvarande högtalare:
OD11,OA12,OA14,OA52,under flera år även OA116
Kringutrustning:
Accuphase E210A, Accuphase DP55, Sansui TU-X301i. Technics 1210 MkII med OM/Digitrac SE och Audio Technica AT11/ATS12S Shibata
User avatar
staffanw
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 55
Joined: Sun 15 Jul 2007, 16:42

Re: Lämplig kabel för internkablage?

Post by staffanw »

Carl 1918 wrote:Har tittat på EKUA också, men EKUX skulle bli klart snyggare. Dels för att den finns i svart, men även för att den är lättare att tvinna/fläta. Man vill ju gärna inte ha mjölkvita kablar liggandes ovanpå baffeln. För det interna kablaget (som inte syns) fungerar den naturligtvis utmärkt. EKUX-kabeln var specad till max 50V. Jag har ingen aning om vilka spänningsintervall som används i en högtalare, men någon annan vänlig skäl vet säkert och kan tala om huruvida max 50V räcker till.

MVH
Carl
Internkablage, vilket du frågade efter, sitter ju i min värld internt i lådan och brukar inte ha kravet på sig att också vara snyggt :P
User avatar
Carl 1918
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 73
Joined: Wed 02 Jan 2008, 07:35
Location: Kungsholmen

Re: Lämplig kabel för internkablage?

Post by Carl 1918 »

Det är insidan som räknas.

Jag ska göra ett försök med flätad, lackerad koppartråd enligt Svalanders hemsida
Roger Gustavsson
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 63
Joined: Sat 12 Mar 2005, 16:15

Re: Lämplig kabel för internkablage?

Post by Roger Gustavsson »

Flätning ger bara merarbete! Den där EKUA är lämplig inte minst för att den är lättlödd och inte överdrivet stel. Klart du kan använda EKUX också men tvinna den gärna. Spänningståligheten på 50V är inget problem (motsvarar 312W kontinuerligt i 8 Ohm). Det krävs inga kablar med stora tvärsnitt för de korta avstånd som gäller inuti lådan. EKUA brukar man också kunna använda som externt kablage upp till 2m utan några förluster alls.
ope
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 9
Joined: Wed 28 Mar 2007, 21:33

Re: Lämplig kabel för internkablage?

Post by ope »

En kanske dum fråga:
Varför är enkardeligt att föredra framför flerkardeligt ?

/ope
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests