OD11 och diskant

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
Post Reply
Slingerland
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 6
Joined: Thu 13 Dec 2007, 01:01
Location: Stockholm

OD11 och diskant

Post by Slingerland »

Hej!

En fråga till er som renoverat mängder i många år. Jag har precis avslutat min första renovering av ett par OD11, vansinnigt roligt vill jag tillägga. Har till punkt och pricka följt instruktionerna jag fick rörande filtermodifikation etc från CarlssonPlanet. Har även lusläst på detta forum om installation av CT62. Allas erfarenheter har varit till mycket stor hjälp.

Första intrycket av ljudet är att det låter väldigt varmt om dom. Alla detaljer i musiken hörs tydligt. Tycker emellertid att diskanten känns något frånvarande, inte att saker inte hörs, mer att den är lite väl mjuk. Vet inte om örat lurar mig. Jag har lyssnat väldigt mycket på mina OD11 innan renovering, men med omcoatade diskanter. Där har diskanten varit väl så framträdande.

Jag har läst här på forumet om just CT62 att den generella åsikten verkar vara att dom är väldigt hårda från start och behöver "spelas" in. Jämfört med innan renovering är diskanten definitivt inte i närheten av för skarp eller hård. Snarare åt det mjuka hållet. Vill också nämna att jag inte kopplat förbi tonbygeln, bara bytt kablaget. Det verkade vara så många olika åsikter om just tonbygeln att jag vågade inte ge mig på att koppla förbi den.

Är det någon som har liknande erfarenhet?

Bästa hälsningar!

/Peter
lennartj
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 182
Joined: Fri 08 Dec 2006, 22:17
Location: Göteborg

Re: OD11 och diskant

Post by lennartj »

Jag har tillgång till två par OD11, det ena med originaldiskanter, på det andra har jag bytt till CT62, först bara på den ena.
Då provspelade jag men en gammal och en ny diskant. Först trodde jag att att jag missat att ansluta CT62'an ordentligt. Det lät ingen diskant alls om den högtalaren jämfört med den gamla. Sedan har jag jämfört mycket och kommit fram till det mest är distorsionen i de gamla som gör att det låter mycket diskant. Jag har tonbyglarna kvar på båda paren och har kopplat för lägsta nivå på de gamla och högsta på CT62. Då tycker jag den egentliga diskantnivån är rätt lika, minus distorsionen i CT62.
Paret med originaldiskanter använder mina föräldrar, som är runt 80 år, och de lider inte:)
/Lennart
OA52.2+Isoda mm (vita), OA52.LE under modifiering (vita), 4 st. OB52 (vita), OD-11 B65+CT62 (teak)
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 21 guests