Sonab R-4000-2???

Ställ frågor, diskutera och prata om Sonab och deras produkter.
Ask questions, discuss and talk about Sonab and their products.
frilins
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 8
Joined: Mon 08 Oct 2007, 19:01

Re: Sonab R-4000-2???

Post by frilins »

Du får ett stilla påpekande tillbaka... :)
Trådskaparen skapade tråden med frågan om hur Sonab R4000-2 låter och fungerar.

Är det då rimligt att förslå något annat som bättre när man inte ens vet något om det trådskaparen efterfrågade.
Lite synd tycker jag att trådskaparen inte köpte sig en Sonab R4000-2 som är en förträfflig komponent som han med allra största säkerhet varit nöjd med, det är säkert inget fel på Naden i heller men "tog världen med storm" är väl att ta i. :roll:
Det är väl vad man kallar smart marknadsföring.

P.S. Om man ska köra ett par sonab högtalare från 60-70 talet är det extra roligt på en av dom förstärkare som hörde till.
Dessutom så har just denna Sonab fått design pris som en av nittonhundra talet vackraste.
Själv anser jag Naden vara väldigt ful men det är min personliga åsikt... ;)
User avatar
haec
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 127
Joined: Tue 11 Jan 2005, 18:07

Re: Sonab R-4000-2???

Post by haec »

frilins wrote:Du får ett stilla påpekande tillbaka... :)
Trådskaparen skapade tråden med frågan om hur Sonab R4000-2 låter och fungerar.

Är det då rimligt att förslå något annat som bättre när man inte ens vet något om det trådskaparen efterfrågade.
Det här med kommunikation är svårt ibland. Jag har aldrig påstått att Nad:en är bättre än R4000, åtminstone var det inte min avsikt. Jag börjar ju faktiskt inlägget med att förklara att jag inte vet mycket om den. Min avsikt var bara att tipsa om ett billigt och välljudande ALTERNATIV. Av egen erfarenhet vet jag att just NAD 3020 och Carlssonhögtalare är en mycket trevlig kombination ljudmässigt.
Möjligen kan man tolka passusen ”oöverträffad som budgetförstärkare” som att NAD:en är bättre än R4000, men jag betraktar inte Sonaben som budgetförstärkare. Jag har för mig att den var relativt dyr när den lanserades och betraktades som ganska exklusiv, men jag kan ha fel.
Med vänliga hälsningar
Hasse
OA58.2
User avatar
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)
Posts: 1377
Joined: Tue 17 Dec 2002, 18:06
Location: Trollhättan

Re: Sonab R-4000-2???

Post by Stefan Björklund »

Katmandhu wrote:Hej

Jag funderar på att köpa mig en Sonab R-4000-2 receiver. Är det ngn som har erfarenhet av en sådan och kan tänka sig att skriva några rader?

Jag hade tänkt ha den på jobbet kopplat till ett par oa-51.3 (tills vidare - jag vet, dessa högtalare förtjänar bättre - är det ngn som har några idéer?). Som CD kör jag en Pioneer DV-668AV-s.

Är det helt tokigt?

Mvh,

Michael
Trådskaparen frågade om det är "tokigt" att köpa en Sonab R-4000-2 till sin dvd och sina högtalare...

Ja... det är "tokigt" ;) Både högtalare och DVD förtjänar så mycket bättre.
Du kan säkert köpa en förstärkare för 30000 kr utan att vare sig dvd eller högtalare börjar göra bort sig...

Nu skulle den i o f s stå på jobbet och man kanske inte kan spela på där så att olika tillkortakommanden blir tydliga.

Andra idéer... En beg. Arcam kanske...

MVh

Stefan
CarlssonPlanet Moderator Team Leader

Spelar på Larsen och Carlsson
Taif
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 12
Joined: Wed 14 Feb 2007, 12:40

Re: Sonab R-4000-2???

Post by Taif »

Sonab R4000-2 är en klassiker som väl pryder sin plats i HiFi-historien, så även i mitt hem. Som det står i broschyrerna från 70-talet;"Kvalitén inte bara syns. Den känns."

Mitt exemplar driver ett par OA116, jag har då inga planer att avyttra den. :D
OA12 valnöt
OA116 valnöt
Sonab R3000
Sonab R4000
Sonab R4000-2
Sonab R7000
Sonab 75S
User avatar
snillet
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 63
Joined: Sat 12 Jan 2008, 18:22
Location: Ytterby / Kungälv

Re: Sonab R-4000-2???

Post by snillet »

Med 3020:n gäller det väl bara att se upp med olika versioner, de riktiga klippen är ju de tidiga varianterna, sedan när den började sälja bra så krymptes nätdel m.m. i dem, de "bantade" är fortfarande en bra apparat, men inte lika bra som de första.

Har tyvärr inte koll på rak arm hur man ser skillnaden dock, vet bara att jag och en släkting upptäckte detta under en "NAD resa".
OA12 valnöt
MP1 Valnöt (surrounder i bion)
Försöker tänka ut en center i "låg profil" som matchar klangen.......svårt, skicka pm om du vet.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 23 guests