vikt på tonarmen Unamco T1 ??

Om du har frågor eller vill prata om HiFi som inte är Carlsson eller Sonab, posta här. Detta inkluderar även hemmabio m.m.
If you have questions or want to talk about other HiFi, not related to Carlsson, post here.
Post Reply
senatorn
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 3
Joined: Tue 27 Nov 2007, 20:11

vikt på tonarmen Unamco T1 ??

Post by senatorn »

Hej allesammans
Undrar kort, om någon har en aning om vilken vikt tonarmen har på Unamco´s T 1:a ??
behöver veta p.g.av känslig Pickup
m.v.h en nykomling ( = Birger)
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor
Posts: 1630
Joined: Thu 26 Dec 2002, 20:32
Location: Kungsängen

Re: vikt på tonarmen Unamco T1 ??

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Osäker men info om vilken PU som satt på från början (vanligtvis) kanske kan hjälpa dig?

Tror jag har någon broschyr hemma eller så står det kanske i Hifihandboken.

mvh

Martin
Jag vet inte, vet du?
Jörgen
(285+ posts)
(285+ posts)
Posts: 314
Joined: Sat 07 Jun 2003, 23:51

Re: vikt på tonarmen Unamco T1 ??

Post by Jörgen »

Hej
Jag har för mig,om jag kommer ihåg rätt,att vikten inte direkt är kopplad till vilken PU som passar(men det vet du väl).Utan det är mer masströghetsmomentet runt pivot-punkten.I vilket fall är min erfarenhet att många PU ger för låg resonansfrekvens,vilket gör att den kan exciteras av lite oplana skivor.Å andra sidan,är det kanske inte alls såna problem du har.
/jörgen
Nuvarande högtalare:
OD11,OA12,OA14,OA52,under flera år även OA116
Kringutrustning:
Accuphase E210A, Accuphase DP55, Sansui TU-X301i. Technics 1210 MkII med OM/Digitrac SE och Audio Technica AT11/ATS12S Shibata
Roger Gustavsson
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 63
Joined: Sat 12 Mar 2005, 16:15

Re: vikt på tonarmen Unamco T1 ??

Post by Roger Gustavsson »

Har en sådan liggandes någonstans i det överfulla garaget. Det är en lång arm och sådana brukar ha en högre rörlig massa (masströghetsmoment). Själva konstruktionen är heller inte direkt strippad. Min erfarenhet av armen är att mjukt upphängda pickuper fungerar dåligt. Ersatte min till en början med en Stax UA-70 arm (vilket krävde en del ombyggnad), ännu längre men smäckrare byggd. Den gav 1983 plats för en Rega RB-300 och den har fått stanna! Är inte speciellt imponerad av de där plåtbitarna som utgör innerchassi i Unamcon, sjäva skivspelaren har jag skrotat. Återanvänder idag innertallrik med lagertapp och yttertallriken i ett eget bygge.
paa
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 11
Joined: Thu 09 Feb 2006, 00:50

Re: vikt på tonarmen Unamco T1 ??

Post by paa »

senatorn wrote:Hej allesammans
Undrar kort, om någon har en aning om vilken vikt tonarmen har på Unamco´s T 1:a ??
behöver veta p.g.av känslig Pickup
m.v.h en nykomling ( = Birger)
Hej,
Unamco T1 har en motvikt som är mjukt upphängd mot armen, och motvikten har en resonansfrekvens som ska motverka tonarmens resonans.
Jag tror Stig Carlsson gjorde en serie mätningar av olika pickuper på en T1, presenterat i LTS sektion i Musiktidningen.
Kanske det t.o.m finns i arkivet på Carlssonplanet?

Är problemet kanske att pickupen hoppar när du går på golvet?
Det blir så många resonanssystem i serie, med golvsvängningar, innerchassiets upphängningsresonans, tonarmsresonans mot pickup, och motviktens resonans, så spelaren är ganska känslig på så sätt, det betyder inte att din pickup är fel eller olämplig på något sätt.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 19 guests