Hej!
Ny här på forumet. Har ett par OD-11 som jag köpte för ett par hundralappar för ca 5 år sedan, då var bashögtalaren helt kaputt. Ny inköptes på Hifikit. Använde dom som monitorer till min lilla hemstudio ett drygt år, innan jag hade köpt ett par aktiva monitorer. Därefter har dom stått och samlat damm i källaren. Mina nuvarande stereohögtalare, B&W, blev opassliga, en 2-åring körde pekfingret genom ena diskanten och den andra gick efter några volymchocker, samma 2-åring... Plockade upp mina gamla OD-11, dammade av dom. Sökte på nätet och hittade denna fantastiska sida.
Har läst en del om CT62 och sökte runt lite på nätet och hittade en butik som säljer, 8 st kvar. Har några frågor kring dom.
1. Priset, ca 635:- för ett par, är det rimligt? Bör jag slå till?
2. Filtermodifiering är nödvändig, om jag förstått det rätt!?, är det kostsamt?
3. Har sett att det kommit en ny mellan/bas högtalare. Är det värt att uppgradera? Är skillnaden så stor?
Mvh
/Peter
Rimligt pris för CT62!?
-
Slingerland
- (1+ posts)

-
Slingerland
- (1+ posts)

Re: Rimligt pris för CT62!?
Ha, ett svar från mig själv... Nä, glömde en sak. Benämningen är Peerless CT62H, är det det korrekta? Vill bara dubbelkolla innan ev köp.
/Peter
/Peter
Hej Slingerland!
Jag vet faktiskt inte om det är den rätta diskanten när det står H bakom
men det får du säkert svar av någon som är tvärsäker! Du undrar om det är dyrt och det är det förstås. Jag tror att priset var runt 200kr st när det begav sig. Nu är det bara två stycken som du behöver och jag tycket att lyftet man får med CT62:an är värt dom pengarna, dessutom brukar original diskanten vara tämligen slutkörd. Kolla så att du köper rätt impedans på diskanten bara, den skall vara 8 ohm.
Mina OD11 kör jag faktiskt CT62:or med omoddade filter och dom spelar fantastiskt bra! Jag har för mig att filtermodden tar bort en liten puckel vid 2,500 hz som tydligen skall finnas där, men den upplever jag personligen inte som något problem.
Alternativet är att vänta in den nya kondiskanten som SSC jobbar på att ta fram, men när den kommer vete gudarna.. Eller kanske köpa en fräsch coatad originaldiskant av någon som har på lager..
Tja, inte vet jag om du blev klokare av det här..
/robban
Jag vet faktiskt inte om det är den rätta diskanten när det står H bakom
Mina OD11 kör jag faktiskt CT62:or med omoddade filter och dom spelar fantastiskt bra! Jag har för mig att filtermodden tar bort en liten puckel vid 2,500 hz som tydligen skall finnas där, men den upplever jag personligen inte som något problem.
Alternativet är att vänta in den nya kondiskanten som SSC jobbar på att ta fram, men när den kommer vete gudarna.. Eller kanske köpa en fräsch coatad originaldiskant av någon som har på lager..
Tja, inte vet jag om du blev klokare av det här..
/robban
OA-5 Typ2 Jakaranda
OD-11.3 Jakaranda
OA-12.3 Jakaranda
OA-51 svart ask (lätt DIY med T11-disk+filtermod)
.....................................................
Ino Audio piP
Sonab R4000
Sonab R2000
Linn Classik Music
OD-11.3 Jakaranda
OA-12.3 Jakaranda
OA-51 svart ask (lätt DIY med T11-disk+filtermod)
.....................................................
Ino Audio piP
Sonab R4000
Sonab R2000
Linn Classik Music
-
Slingerland
- (1+ posts)

Hej Robban!
Tack för svar! Jag ska försöka utröna vad H står för. Verkar det ok går jag vidare med köpet. Återkommer med info.
/Sling
Tack för svar! Jag ska försöka utröna vad H står för. Verkar det ok går jag vidare med köpet. Återkommer med info.
/Sling
-
Martin Dellstig
- Co-Editor

Hej!
Jag har för mig att den har nummer 801730 från Peerless, kolla in Hifikitskatalog bara så hittar du nog alla data.
Den är inte med i senaste utgåvan men väl i tidigare, har du ingen sådan finns det som PDF på hifikits hemsida.
Kolla också Tymphanys hemsida (fd Peerless)
Lycka till
mvh
Martin
Jag har för mig att den har nummer 801730 från Peerless, kolla in Hifikitskatalog bara så hittar du nog alla data.
Den är inte med i senaste utgåvan men väl i tidigare, har du ingen sådan finns det som PDF på hifikits hemsida.
Kolla också Tymphanys hemsida (fd Peerless)
Lycka till
mvh
Martin
Jag vet inte, vet du?
-
Slingerland
- (1+ posts)

Hej!
Tack för svaren! Så här står det exakt "2 CT-62H Peerless small cone tweeter with ferrofluid (801730)", så jag antar att det är dom korrekta elementen.
Mvh
/Peter
PS Dom verkar ha 6 st kvar! DS
Tack för svaren! Så här står det exakt "2 CT-62H Peerless small cone tweeter with ferrofluid (801730)", så jag antar att det är dom korrekta elementen.
Mvh
/Peter
PS Dom verkar ha 6 st kvar! DS
-
Martin Dellstig
- Co-Editor

Hej!
Kolla bara på impedansen och beställ sedan!
När du köpt de du behöver kan du ju publicera handlarens namn här så blir no några fler glada...
Lycka till
Martin
Kolla bara på impedansen och beställ sedan!
När du köpt de du behöver kan du ju publicera handlarens namn här så blir no några fler glada...
Lycka till
Martin
Jag vet inte, vet du?