Dämpkuddar eller spikes?

Om du har frågor eller vill prata om HiFi som inte är Carlsson eller Sonab, posta här. Detta inkluderar även hemmabio m.m.
If you have questions or want to talk about other HiFi, not related to Carlsson, post here.
Post Reply
User avatar
haec
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 127
Joined: Tue 11 Jan 2005, 18:07

Dämpkuddar eller spikes?

Post by haec »

Hej!
Dom gånger jag har haft tillfälle att testa båda har jag alltid föredragit kuddar. Skillnaden har varit så stor att det inte skulle falla mig in att använda spikes. Därför förvånar det mig att så många högtalartillverkare (företrädesvis engelska) envisas med att standardsutrusta högtalarna med spikes. Har någon en vettig förklaring? Vad är era egna erfarenheter av spikes kontra dämpkuddar?
//Hasse
OA58.2
User avatar
staffanw
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 55
Joined: Sun 15 Jul 2007, 16:42

Re: Dämpkuddar eller spikes?

Post by staffanw »

Min känsla är väl att spikes för över alla vibrationer till golvet medan kuddar gör tvärtom och isolerar golvet från direkta vibrationer och låter högtalaren påverka lyssnaren via luften. Har du testat spikes vs. kuddar även på högtalare som från tillverkaren skeppas med spikar, d.v.s. när konstruktionen borde vara anpassad till att överföra ljudet via golvet, även om det verkar svårt med tanke på alla olika golvkonstruktioner.

/staffan
User avatar
haec
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 127
Joined: Tue 11 Jan 2005, 18:07

Re: Dämpkuddar eller spikes?

Post by haec »

Hej Staffan!
Ja, jag har testat på högtalare som var avsedda för spikes. Åtminstone följde spikes med. Det var Allegro NG8 (stativhögtalare) med tillhörande basmoduler, jag tror dom hette NGB. Man placerade alltså NG8 (med medföljande dämpkuddar!) ovanpå NGB och fick på så vis en golvhögtalare. Jag monterade först medföljande spikes mellan basmodul och golv och var helt nöjd. Blev så småningom nyfiken på Sonic Designs dämpfötter och köpte sådana. Det blev ett lyft. Jag upplevde att basen blev både djupare och mer nyanserad. Jag tyckte även att de övre registren påverkades. Ljudbilden blev lugnare, mer detaljerad. Jag växlade tillbaka till spikes för kontroll och upplevde att ljudbilden föll ihop som ett korthus. Nä, det var kuddar som gällde. Åtminstone i det fallet. Det är därför jag är lite konfunderad över att så många högtalare levereras med spikes från fabrik.
//Hasse
OA58.2
User avatar
staffanw
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 55
Joined: Sun 15 Jul 2007, 16:42

Re: Dämpkuddar eller spikes?

Post by staffanw »

Jo det är nog så att spikes är för ögat medan kuddar är för örat :lol:

/staffan
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 7 guests