Hur mycket stärkare behövs till OA116?

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
henrik.sch
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 69
Joined: Sun 28 May 2006, 22:18

Hur mycket stärkare behövs till OA116?

Post by henrik.sch »

Det står en del skrivet i beskrivningen av OA116 att det behövs en rejäl/strömstark förstärkare till OA116.
Har två alternativ och undrar om någon av dessa räcker för att göra högtalarna rättvisa:
Alt 1 Sansui AU9500 se t.ex. http://www.hifi-studio.de/hifi-klassike ... eries2.htm
Alt 2 NAD3400 se t.ex. http://207.228.230.231/info/NAD_3400.pdf
Ganska rejäla pjäser båda två. Vad tror ni om det, duger dessa effekt-/strömstyrkemässigt att driva ett par OA116?
Är själv ruskigt svag för Sansuin så räcker denna hade jag varit glad. Nad:en är ju ganska cool också och har dessutom fjärris vilket ju är slappt...
Råd önskas alltså!
mvh
Henrik
Jörgen
(285+ posts)
(285+ posts)
Posts: 314
Joined: Sat 07 Jun 2003, 23:51

Re: Hur mycket stärkare behövs till OA116?

Post by Jörgen »

Hej
Att det står "rejäl/strömstark" tror jag inte du ska bry dig så mycket om.OA116 är enligt min mening ingen svår last för ngn förstärkare.Det funkar förmodligen med de flesta förstärkare,mest är det ju beroende på hur högt du tänker spela och hur dynamiskt musikmtrl du spelar.Du kan väl helt enkelt prova vilken du tycker låter bäst.Det är ju du som ska vara nöjd,och kanske leva med förstärkaren under en längre tid.
/jörgen
Nuvarande högtalare:
OD11,OA12,OA14,OA52,under flera år även OA116
Kringutrustning:
Accuphase E210A, Accuphase DP55, Sansui TU-X301i. Technics 1210 MkII med OM/Digitrac SE och Audio Technica AT11/ATS12S Shibata
User avatar
godag
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 168
Joined: Tue 14 Sep 2004, 20:22
Location: Stockholm, Sweden

Re: Hur mycket stärkare behövs till OA116?

Post by godag »

Hej Henrik

Tror inte att jag har inte hört, någon av de två modellerna, möjligen Sansui.s. NAD är NAD och oftast mycket bra, i sin prisklass, men personligen tycker jag att ljudet blir "tråkigt" i längden från de modeller jag hört (..har dock inte hört slutsteg 208!).

Sansui gjorde, enligt legenden, sagolikt bra försteg (i separata och integrerade delar), slutsteget bör vara jämlikt med NAD.s (..eller vad säger de mer kunniga här?).
Det var decenier sedan jag lyssnade på någon Sansui *), men jag minns att de lät mycket bra -så jag skulle personligen skulle satsa på Sansui.n vid en "blinddate" (föresatt ett rimligt pris) om du inte kan lyssna på dem innan eller låna hem stegen.

Mvh // Göran

*) Sommarjobbade 1977 i en "Radio och TV affär" som förde bl.a Sansui och minns att jag lyssnade på många olika modeller (genom stora Sansui 3- eller 4- vägs högtalare som hade 15 eller 18 eller t.om. 21 tums basar.. megahäftigt för en tonåring), men i den åldern imponerade nog mest mest knapp-kvantiteter (NAD.s motsats!) och watt mest på mig.. :roll:
OA116.3 -svart lack, W65, B65-I 16ohm, CT62 + SSC-mod. filter
OA116.3 -svart lack, DIY-mod. av "phon" med SEAS CX21LTS 8-tums bas, B65-I 16ohm, CT62 + SSC-mod. filter
OA12.3 -mahogny, (DIY mod. "OA13" av "phon" med 3st diskanter) B65-I 8ohm, CT62, + SSC-mod. filter
_____________
Som drivs med:
Deltec dpa50s försteg, slutsteg, externa psu-steg och riaa-steg, 1000s högt.-kablar m.m.
-se:http://www.acoustica.org.uk/DPA/images/ ... A50S_3.jpg
& http://www.acoustica.org.uk/DPA/deltec.html
Audio Synthesis D-A-X Discrete Basic dac
-se:http://www.component.se/forum/index.php ... =6961&st=0
& http://www.audiosynthesis.co.uk/dax_discrete.htm
Pioneer DV757 (spec. mod med "ASL"-fiberoptik för DAX) dvd
Dual & Technics div. skivspelare
m.m.
rylandes
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 193
Joined: Tue 26 Aug 2003, 22:35
Location: Strängnäs

Re: Hur mycket stärkare behövs till OA116?

Post by rylandes »

Din Au9500 räcker fint till normalt bruk. Har själv använt efterträdaren AU9900 till OA116 o 2212 i många år.
Dock lät nog de senare modellerna AU909/911 något bättre.

NAD kan jag så dåligt.

Sen kan man ju naturligtvis alltid ha större o nyare förstärkare.

Sten R
henrik.sch
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 69
Joined: Sun 28 May 2006, 22:18

Re: Hur mycket stärkare behövs till OA116?

Post by henrik.sch »

Hej och tack för tipsen.
Har förhppningsvis fått tag på ett par OA116, vågar inte riktigt tro på det förrän de står här hemma... Har spelat igenom den övriga 60 och 70-talsserien (inte 2210 men nerifrån s.a.s) Med viss förundran sitter jag mest fast på OD11 och OA12, OA14 känns nästan lite omotiverade i storlek. Skulle dock gärna haft lite mer bastryckspotensial och hoppas på att OA116 är den optimala modellen för mig. Är också grymt svag för Sansuis 24kg:s-klump AU9500, ett kassaskåp, så är det som ni säger att den räcker till för OA116 så har jag nog vad jag kan behöva i vintagesektorn.
mvh
Henrik
User avatar
s.b
(695+ posts)
(695+ posts)
Posts: 712
Joined: Sun 15 Dec 2002, 20:27
Location: wermdö

Re: Hur mycket stärkare behövs till OA116?

Post by s.b »

Jag skulle nog satsat på ett par OA52.3 ,då har du bas så det räcker 8-) (om det finns på skivan ;) )
Mina leksaker:
REGA Planar 3
Hegel Röst
2 stycken Audion Silvernight MKII/b 300B eller 2A3

Carlsson OA52.2
Carlsson OA51
Sonab OD11.senaste version
henrik.sch
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 69
Joined: Sun 28 May 2006, 22:18

Re: Hur mycket stärkare behövs till OA116?

Post by henrik.sch »

Tja, kanske det men 70-talsserien är bra mycket coolare tycker jag.
mvh
Henrik
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor
Posts: 1630
Joined: Thu 26 Dec 2002, 20:32
Location: Kungsängen

Re: Hur mycket stärkare behövs till OA116?

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Nä, coolast av alla är OA-52!!!

Vi som har småbarn vet att OA-52 är ett bra sätt att få barnen intresserade av musik.

OA-52 är lite som ett kinderägg:

Leksak: Man kan sitta på dom och ha dem till vad som helst när ungarna leker!
Överaskning: Man blir överraskad av hur lysande de låter!
Choklad: Tyvärr finns det också....

Alltså summa summarum är OA-52 den bästa av alla Carlssonhögtalare.

Skall vi vara lite mindre OT så är min övertygelse att att OA-116 inte är någon svår last för en modern förstärkare.
Däremot en liten vintageförstärkare kan få problem, har hört med en lite Akai på 2 x 15 w och det lät illa när man drog upp på volyms som OD-11 inte hade några problem med.

Vissa små rörförstärkare har jag hört talat om kan få problem med men det är inte av egen erfarenhet.

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
henrik.sch
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 69
Joined: Sun 28 May 2006, 22:18

Re: Hur mycket stärkare behövs till OA116?

Post by henrik.sch »

Vet att jag var lite barnslig i mitt inlägg. Den lilla lilla biten allvar i det är att det finns en icke-försumbar komponent av "designfreakeri" i min vurm för Carlsson. I mitt tycke är egentligen OD11 som är coolast och mest Kinderägg. Kuben som grunka är harmonisk i formen och det finns väl inte många högtalare som överraskar mer än denna lilla kub?
OA52 tilltalar inte mig estetiskt precis (måhända ett blasfemiskt brott att uttala detta) men det är ju en smaksak.
OA116 är ju egentligen för stora, tycker jag, men det skall bli himla kul att renovera och höra dem.
mvh Henrik
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor
Posts: 1630
Joined: Thu 26 Dec 2002, 20:32
Location: Kungsängen

Re: Hur mycket stärkare behövs till OA116?

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Barnslig får man väl alltid vara hoppas jag. ;)

Smaken är ju mer personlig vad gäller utseende än ljud i mina ögon/öron.

Sjuttiotalsserien precis som sextiotalsserien är ju tilltalande i sin strama enkelhet med den i mina ögon/öron mest lyckade konstruktionen OA-14.
I denna serein är väl kanske den mest kompromisslösa designen OA-5 (typ 1). För ögonen alltså.

Snyggast av alla i mina ögon är dock OA-52 i vitt, den har en kompromisslöshet i designen som dikteras av högtalarens funktion som tilltalar mig i mycket stor grad. Samt att den är den högtalare som f.n. ger mig mest ljudligt.

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests