audio pro cube?

Om du har frågor eller vill prata om HiFi som inte är Carlsson eller Sonab, posta här. Detta inkluderar även hemmabio m.m.
If you have questions or want to talk about other HiFi, not related to Carlsson, post here.
Post Reply
nonplus
(30+ posts)
(30+ posts)
Posts: 32
Joined: Wed 11 Jul 2007, 15:02
Location: uddevalla

audio pro cube?

Post by nonplus »

http://www.audiopro.se/templates/audio_ ... roducts=30#
nån som har lyssnat på dom?
sägs spela med rummet,med en 5 1/4" bas/mellanregister & en diskant..
kostar inte så farligt mycke heller.ca:1200:- för en högtalare dock..
OA5K
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor
Posts: 1630
Joined: Thu 26 Dec 2002, 20:32
Location: Kungsängen

Re: audio pro cube?

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Ja, det var någon som "lyssnade" på dem när de kom. Kommer inte ihåg resultatet riktigt men kör en sökning på Qube här eller liknande så hittar du det säkert.
Visst är den slående lik OD-11.....

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
lennartj
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 182
Joined: Fri 08 Dec 2006, 22:17
Location: Göteborg

Re: audio pro cube?

Post by lennartj »

Jo, jag tog med ett par OD11 med nya B65 och CT62 till TeleHå och fick koppla in dem i deras växel och härja fritt i någon timma. AudioPro-kuben lät trevligt och oförargligt, men med avrullad diskat och betydligt mindre detaljeringsgrad överlag, jämfört med OD11. Basen i AudioPro upplevde jag som något djupare än OD11, attacken vore fel att uttala sig om med kabellängderna genom växeln.
Jag gjorde lyssningen för att bilda mig en uppfattning om det är värt pengar och möda att renovera OD11 - och det är det verkligen! Endast de bästa 2-vägarna på stativ i prisklass 7000-10000 kr kunde matcha dem.
/Lennart
OA52.2+Isoda mm (vita), OA52.LE under modifiering (vita), 4 st. OB52 (vita), OD-11 B65+CT62 (teak)
nonplus
(30+ posts)
(30+ posts)
Posts: 32
Joined: Wed 11 Jul 2007, 15:02
Location: uddevalla

Re: audio pro cube?

Post by nonplus »

okej.
då jag ej har lyssnat på OD11,så vet jag inte hur dom låter heller..
men kan tänka att den 5" på Quben med diskanten kan låta lite väl klent,
läste nån recension på hifiklubben en gång..dom var inte så lyriska heller.

jag tycker iaf det är kul med lite udda högtalare än alla andra nya direktstrålande högtalare som görs & säljs av andra märken.

& med liknelsene Quben & då OD11 så är väl inte designen så dålig direkt :)
OA5K
Hackenberg
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 11
Joined: Thu 28 Sep 2006, 20:13
Location: Helsingør, Danmark

Re: audio pro cube?

Post by Hackenberg »

Hej.

Jeg har ikke lyttet til OD11 heller, så jeg kan ikke sammenligne.
Jeg fik et sæt Cuber af den danske importør. Der var fejl på finishen.
Jeg har sammenlignet dem med originale OA12'er.
Cuben går lige så dybt i bassen og har bedre attack. Det lyder som om højttaleren ER trommen.
OA12 laver større lydbillede og diskanten på Cuben er lidt afrundet. Med CT62 er diskanten på OA12 sikkert bedre.
Cuberne anvendes nu som baghøjttalere i surroundopstilling mens OA14 og OA12 renoveres. Jeg er meget tilfreds med dem.

Mvh.
Per Gulbrandsen
Chief Editor
Chief Editor
Posts: 228
Joined: Sun 15 Dec 2002, 17:45
Location: Stockholm
Contact:

Re: audio pro cube?

Post by Per Gulbrandsen »

Vill tillägga att med korrekt renoverade Sonab OD-11 blir ljudbilden mycket mer exakt än med Qube, så exakt att OD-11 faktiskt med rätt drivelektronik kan ge "skruvstädsstereo", alltså en hyperexakt stereobild - förutsatt att man sitter med huvudet absolut still i rätt position.

Nu är detta inget roligt sätt att lyssna på musik - och Stig Carlsson ville nog bl.a. just därför inte kalla OD-11 för OA-11, dvs modellen förärades inte med den fina OA-beteckningen, det blev OD för Orto-Direktiv istället (eller Orto-Dynamisk, de lärde tvistar).

Audio Pro Qube ger en mycket mer diffus stereobild än renoverade OD-11, en sorts såsighet som möjligen påminner om de tidigaste av Stigs konstruktioner men som inte alls kan mäta sig med Sonabs 60-talare i ljudbildshänseende. Visst kan Qube fungera bra som surroundhögtalare i ett enklare system då de är rimligt frekvenslinjära, men vi har valt att inte lista dem i Rekomennderar Elektronik just pga såsigheten.

Jag betvivlar också att korrekt renoverade OA-12 - eller för den delen OD-11 med t ex nya B65-oa II - inte skulle gå lika djupt i basen som Qube. Men är det någon som provat mot helrenoverade Sonabpar så får ni gärna rapportera resultatet!

En sak ska dock erkännas: Nu när Qube ofta kan hittas riktigt billigt på utförsäljning kan de ändå vara en god bioinvestering för Carlssonägare på budget som drar sig för att renovera OD-11:or el liknande.
Per Gulbrandsen
Founder & Chief Editor
http://www.carlssonplanet.com
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 1 guest