OD-11"snik" i väntan på KT23

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
Post Reply
benka
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 11
Joined: Sun 15 Jul 2007, 17:54
Location: Falun

OD-11"snik" i väntan på KT23

Post by benka »

Hej "snikägare" !

Håller på med modifiering av ett par OD-11 "snikmodellen" - några egna erfarenheter:

Byt till B65-oa II men vänta med filtermodifiering tills KT23 finns tillgängliga!

Du kommer att bli glatt överraskad över vad de nya bas- och mellanrigisterelementen presterar även utan filtermodifiering.

Medan du väntar på KT23 kan det vara bra att veta litet om en del saker som skiljer "snik" från original:

1. Fästklammer till bredbandselementet på "sniken" är simpla plåtvinklar som trycker mot plåtsargen på högtalarna. Original fästklammer med fräscha, dämpande gummikuddar finns att köpa på SSC för 30:- / st. Du behöver 8 st. Anbefalles å det varmaste. Ger bl a renare bas och förbättrade transientegenskaper - till en mycket rimlig kostnad.

2. Delningsfiltren sitter hårt och helt rått fastskruvade med skruv och bricka i "hinken". Originalets dämpande gummibussningar finns på Clas Ohlson - artikelnr: 22-140. Kostar 35 :-/10 st och passar perfekt i kretskortets hål och med befintliga skruvar och brickor.

3. Bottenskruvar som fixerar "hinken" mot högtalarlådans botten saknas. "Hinken" brukar ha förborrade hål för skruvarna
men det är nästan omöjligt att mäta sig fram till var hålen i bottenplattan ska borras. Se under "Renoveringstips" / "Nytt bottenskruvtips".
http://www.carlssonplanet.com/od11.php? ... 247b6e405e

4. "Sniken" saknar ett motstånd på delningsfiltrets diskantdel. Med tanke på att ny modifieringsdokumentation för KT23 är utlovad kan det vara lika bra att avvakta med denna komplettering.

5. "Sniken" saknar tonbyglar. Ingen större olycka med dagens förstärkarelektronik. Tonbyglarna kan dessutom vara en riskfaktor p g a oxidationsbenägenhet.

Mer information finns under "RENOVERINGSTIPS"

LYCKA TILL !
Bengt Mickels
Last edited by benka on Fri 08 Feb 2008, 16:54, edited 1 time in total.
Lär dig aldrig att fuska - när du lärt dig det är det det enda du kan
lenolo
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 2
Joined: Sun 13 Jan 2008, 18:22

Re: OD-11"snik" i väntan på KT23

Post by lenolo »

Hej!
Har nyligen upptäckt denna site, och blivit sugen på att renovera mina gamla OD-11. De är av snikmodellen upptäckte jag när jag öppnade dem. Några frågor:
1. Hur köper man fästklammer mm till bredbandselementen från SSC? Hittar ingen uppgift om detta.
2. Längd och dimension på bottenskruvarna? Skruv med skalle direkt mot bottenplattan?
3. Om man behåller diskanterna och vill sätta dit ett motstånd - var ska det sättas? Bifogar foton av över- resp. undersidan på mitt filter.
Rita gärna pilar (t.ex. i Paint) så att en okunnig begriper...
Översidan
Översidan
Undersidan
Undersidan

Är ett motstånd t.ex. från HiFi Kit: Effektmotstånd - Keramiska resistorer - 1,2 ohm, 10 W rätt i så fall.
Tack på förhand!
User avatar
s.b
(695+ posts)
(695+ posts)
Posts: 712
Joined: Sun 15 Dec 2002, 20:27
Location: wermdö

Re: OD-11"snik" i väntan på KT23

Post by s.b »

Ganska kul att det står OA12 och V11 på kretskortet
Mina leksaker:
REGA Planar 3
Hegel Röst
2 stycken Audion Silvernight MKII/b 300B eller 2A3

Carlsson OA52.2
Carlsson OA51
Sonab OD11.senaste version
lenolo
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 2
Joined: Sun 13 Jan 2008, 18:22

Re: OD-11"snik" i väntan på KT23

Post by lenolo »

Jag har sökt i gamla trådar och hittat kopplingsschema på filtret (samma till OD-11, OA-12 och OA-14): http://www.carlssonplanet.com/forum/alb ... pic_id=861

Ett foto på originalfiltret till OD-11 finns på http://www.carlssonplanet.com/forum/vie ... t=40#p6329

På båda dessa ställen är det två seriekopplade motstånd på 1,8 ohm resp. 2,2 ohm före kondensatorn till diskanten. Uppgiften jag har fått är att snikfiltret bör kompletteras med ett motstånd på 1,2 ohm. Vad är rätt?

Dessutom undrar jag varför det är tre anslutningar med sladdar längst till vänster på originalet. De har jag inte på mitt filter. Vart går dessa sladdar månntro?

Kan någon dessutom förklara vad de gula ringarna med 1, 2, 3, och 4 och rutan "Jumper Legend" på kopplingsschemat betyder så blir jag ännu gladare.
User avatar
s.b
(695+ posts)
(695+ posts)
Posts: 712
Joined: Sun 15 Dec 2002, 20:27
Location: wermdö

Re: OD-11"snik" i väntan på KT23

Post by s.b »

"Dessutom undrar jag varför det är tre anslutningar med sladdar längst till vänster på originalet. De har jag inte på mitt filter. Vart går dessa sladdar månntro?"


Dom går till tonbygeln på baffeln
Mina leksaker:
REGA Planar 3
Hegel Röst
2 stycken Audion Silvernight MKII/b 300B eller 2A3

Carlsson OA52.2
Carlsson OA51
Sonab OD11.senaste version
User avatar
staffanw
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 55
Joined: Sun 15 Jul 2007, 16:42

Re: OD-11"snik" i väntan på KT23

Post by staffanw »

lenolo wrote: Kan någon dessutom förklara vad de gula ringarna med 1, 2, 3, och 4 och rutan "Jumper Legend" på kopplingsschemat betyder så blir jag ännu gladare.
Det är också för ton-bygeln, och de gula ringarna är olika lägen för bygeln och "Jumper legend" beskriver vilka delar av filtret som används vid de olika lägena.
benka
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 11
Joined: Sun 15 Jul 2007, 17:54
Location: Falun

Re: OD-11"snik" i väntan på KT23

Post by benka »

Det filter som visas på bilden är OD-11 "original", dvs med tonbyglar. Det förklarar de två motstånden och de tre extra sladdarna. Genom att flytta tonbyglarna till olika lägen på originalet kan man ändra resistansen i diskantfiltret. "Snuken" saknar ju de två motstånden och tonbyglel.

Under HÖGTALARNA / OD-11 /Snikmodellen står det som förslag att man kan sätta in ett 1.2 ohms motstånd på diskantfiltrets plusingång. Detta motsvarar "normalinställning" på tonbyglarna i originalet.

Hälsningar
benka
benka
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 11
Joined: Sun 15 Jul 2007, 17:54
Location: Falun

Re: OD-11"snik" i väntan på KT23

Post by benka »

SSC rekommenderar ju att man byter kondensatorerna på 70-talsmodellerna till modernare SCR/MKP. De ursprungliga kondensatorerna höll tydligen hög kvalitet och kan vara OK. För en hundralapp per par OD-11 kan man "framtidsäkra" filtrets bas-mellanregisterdel. Observera att en kommande dokumentation om anpassning till nya element eventuellt kan innehålla ändringar även på filtrets bas- mellanregisterdel. Då har man ju sas "kastat pengarna i sjön". Kondensatorer på 10 μF finns på ELFA med artikelnr 65-471-29 .

Finns det något tips angående inlödning av 1,2 ohms-motstånd på sniken ?

Hälsningar
benka
Lär dig aldrig att fuska - när du lärt dig det är det det enda du kan
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests