Hur förvaltar SSC, S.Carlssons’s arv?

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Roger Gustavsson
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 63
Joined: Sat 12 Mar 2005, 16:15

Re: Hur förvaltar SSC, S.Carlssons’s arv?

Post by Roger Gustavsson »

Ops... då får man väl äta upp det! Gick in under rubriken renoveringstips och då nämns det datum jag angav.
Per Gulbrandsen
Chief Editor
Chief Editor
Posts: 228
Joined: Sun 15 Dec 2002, 17:45
Location: Stockholm
Contact:

Re: Hur förvaltar SSC, S.Carlssons’s arv?

Post by Per Gulbrandsen »

Det är underbart med allt detta kärleksfulla hackande på SSC!

Men ta det nu bara lugnt med den nya korgdebatten och B65-oa II, ni behöver inte vara oroliga.
Den aktuella korgen har varit nedläggningshotad i flera år - utan att Timpany gjort allvar av hoten.
Den är ju ändå vida överlägsen den plåtburk som föregick korgen. Och läggs just den här korgen ner måste man ändå ta fram en ny i samma mått och den kommer säkert att passa lika bra, så ta det bara lugnt. SSC har en löpande, regelbunden, nära och transparent kontakt med tillverkningsfabriken så det här kommer att ordna sig.

Jag kan dock förstå oron med tanke på den chock som uppstod då Tympany plötsligt gick in och löpte upp Peerless och flyttade tillverkningen till Kina och B65-oa I fick läggas ner i en hast. Men nu är saker och ting mycket lugnare. SSC har koll på tillgången och om nedläggning skulle bli aktuell beställs en större batch som ska räcka tills ännu ett nytt element är framme, var så säkra.
SSC hälsar och tackar för omtanken!
Per Gulbrandsen
Founder & Chief Editor
http://www.carlssonplanet.com
Roger Gustavsson
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 63
Joined: Sat 12 Mar 2005, 16:15

Re: Hur förvaltar SSC, S.Carlssons’s arv?

Post by Roger Gustavsson »

Vad blev egentligen kvar i Danmark efter Tympani's övertagande? För det är väl med danskarna ni kommunicerar? Verkar ha hoppat av ett gäng högtalarelementkonstruktörer som grundat ett nytt danskt högtalarföretag. Vem är det som tillverkar CT62-efterföljaren?
lemmts
(90+ posts)
(90+ posts)
Posts: 99
Joined: Sun 23 Mar 2003, 19:00

Re: Hur förvaltar SSC, S.Carlssons’s arv?

Post by lemmts »

Jag tänker absolut inte hacka på SSC! Utan ert ideella arbete hade jag inte haft de välljudande högtalare jag har idag.

Tack för allt arbete ni lägger ner.

Lasse
User avatar
nagref
(330+ posts)
(330+ posts)
Posts: 342
Joined: Mon 17 Mar 2003, 23:47
Location: Christianstad/Scania

Re: Hur förvaltar SSC, S.Carlssons’s arv?

Post by nagref »

Har precist läst det senaste nyhetsbrevet. Synd. Men om SSC vill ha en offentlig debatt om det så tror jag nog inte historien blir speciellt nådig mot SSC med Bäcklund i spetsen.
Delägare i Acoustic Illusion AB. Assisterar Holographic Audio samt Larsen hifi
User avatar
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)
Posts: 1377
Joined: Tue 17 Dec 2002, 18:06
Location: Trollhättan

Re: Hur förvaltar SSC, S.Carlssons’s arv?

Post by Stefan Björklund »

Ja nyhetsbrevet var verkligen ett lågvattenmärke, det verkar som om någon eller några haft ett "blaimstorming-möte"... Och sedan gjort ett nyhetsbrev av "alla de gula post-it lapparna", även de mest fantasifulla...

/Stefan
CarlssonPlanet Moderator Team Leader

Spelar på Larsen och Carlsson
tux
(105+ posts)
(105+ posts)
Posts: 116
Joined: Sun 22 Dec 2002, 19:23
Location: Trollhättan
Contact:

Re: Hur förvaltar SSC, S.Carlssons’s arv?

Post by tux »

Jag har också läst nyhetsbrevet och är minst sagt förundrad över vad herr Gullbrandsen vräker ur sig.
Att bara vräka ur sig subjektiva grejjer utan bakgrundsresearch och faktakontroll är lågt. Riktigt lågt!

Sen kommer ju själva kärnan i pudeln fram igen... Var carlssonplanet en direktkanal för SSC eller var det ett oberoende forum?
Jag vet att vi har haft detta samtal tidigare och vad vi kom fram till då.

Avslutningsvis är jag djupt besviken på SSC och Gullbrandsen för deras agerande historiskt och speciellt för agerandet i denna fråga.

/ Pontus
Redaktör Carlsson Illuminati
Moderator för Audiogrupp Väst på hififorum

Carlsson Illuminati

Resistance is futile...

Quad Cdp
Engelholm Audio Delo
Quad 909
Hypex 400 diy
Carlsson OA52.3
Carlsson OA50.3
Carlsson OA51.LE (Larsen Eriksson)
Diy OB51
User avatar
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)
Posts: 1377
Joined: Tue 17 Dec 2002, 18:06
Location: Trollhättan

Re: Hur förvaltar SSC, S.Carlssons’s arv?

Post by Stefan Björklund »

Per Gullbrandsen benämner sig själv SSCs redaktör och då SSC inte har någon annan redaktionell verksamhet så får vi ju dra slutsatsen att Carlssonplanet.com är en förlängning/språkrör för SSC.

Carlssonplanet.com/forum , forumet alltså är ju som alla andra likadana forum fritt så till vida att det formas av vad medlemmarna skriver och fyller det med (inom de regler som finns angivna för forumet).

Stefan
CarlssonPlanet Moderator Team Leader

Spelar på Larsen och Carlsson
Per Gulbrandsen
Chief Editor
Chief Editor
Posts: 228
Joined: Sun 15 Dec 2002, 17:45
Location: Stockholm
Contact:

Re: Hur förvaltar SSC, S.Carlssons’s arv?

Post by Per Gulbrandsen »

Hej Tux, Nagref och Stefan!
Jag vet inte om ni läste min Larsenartikel till slut. Men där står tydligt att det bara är jag som står för de uttryckta åsikterna och ingen annan. Så lämna gärna SSC därhän - jag har inte frågat om lov.

Jag står självklart för vad jag skriver - vartenda ord - och jag känner sedan igår en obehagligt kall vind från 1996 svepa in över Carlssonvärlden. Kommer ni ihåg vad som pågick då?

När Stefan Pantzar med anhang i Norrköping försökte slå mynt av Stig Carlssons världsrykte och goda namn genom att lansera falska Carlssonhögtalare med billigaste Taiwanelement? Och laddade detta tilltag med att börja tillverka billig elektronik under namnet Sonab (som de köpt av Statsföretags kraschade konkursbo för 10.000:-).

Vad skiljer Larsens tilltag från Pantzars tycker ni?
Ni kanske inte ens hade upptäckt Carlssonmagin då?

Själv har jag en två timmar lång bandad intervju med Stig själv från -96, och den som inte hör vilken förtvivlan som präglar Stigs röst när han talar om Pantzar där har inga känslor i kroppen.
Nu upprepas piratiserandet, och denna gång från nära håll och under ny flagga, Larsen.

Larsen tror kanske han är smart som använder Stig Carlssons namn och reklamslogans för att sälja egna högtalare i sitt eget höga profitintresse. Men Larsen kommer aldrig att bli Carlsson hur man än vänder och vrider på det. Jag som chefredaktör fylls bara av en helig vrede över att ännu en oseriös pirat ger sig på Stig.

I övrigt är det svårt att svara på de icke underbyggda påhoppen från er kära gamla forumvänner.
Kritiken mot bakgrundsresearch och faktakontroll går inte att bemöta när inte ett enda exempel ges på ev. felaktigheter. Ni vet mycket väl hur noga vi alltid varit med fakta på CarlssonPlanet - men jag fattar inte vad jag borde rätta.

Jag driver CP helt efter eget huvud och startade sajten utan att ens känna till SSC. Sedermera har jag visserligen som Carlssonredaktör vänligen blivit invald som ledamot i SSC, men jag talar här för CP och inte för någon annan.
Och apropå faktakontroll: mitt efternamn stavas med ett L, inte två.

Sorgsna hälsningar
Per Gulbrandsen
Founder & Chief Editor
http://www.carlssonplanet.com
Magnus2
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 64
Joined: Tue 04 Nov 2003, 16:56
Location: Trollhättan

Re: Hur förvaltar SSC, S.Carlssons’s arv?

Post by Magnus2 »

Per Gulbrandsen wrote:Sedan finns det ju även en klar baslåda till OA-51,
Va!! Finns den redan klar?? Jag som har väntat så på den! Men Per du som verkar ha sån bra koll på SSC, kan väl kolla om dom inte kan lägga ut
ritning,byggbeskrivning och komponentförteckning på basmodulen på CarlssonPlanet? För även om dom skulle hitta en tillverkare så är väl inte basmodulen det första i kön!

Mvh:Magnus2
PS: kan tänka mig att betala en viss royalty!
OA 51.3
OA 14.3
OA 5
#################-
Locked

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 12 guests