Hur förvaltar SSC, S.Carlssons’s arv?

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
User avatar
haec
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 127
Joined: Tue 11 Jan 2005, 18:07

Re: Hur förvaltar SSC, S.Carlssons’s arv?

Post by haec »

Angående meningsutbytet kring frågan hur SSC förvaltar arvet efter Stig Carlsson.
En sak vet jag, och det är att mina OA 58.2 (eller OA 60) är något av det bästa jag hört i rimlig prisklass. Jag vet få högtalare oavsett prisklass som ger samma lyssningsglädje och besitter den ”musikalitet” som OA 58.2. Dessa är ju helt framtagna av SSC och enbart detta får väl anses som mycket god förvaltning av Stig Carlssons arv och ideer. Sen tillkommer allt arbete med utvecklande av nya element och nya kommande högtalarmodeller som tyvärr ej är ”sjösatta” ännu. Vidare tillkommer modifiering av delningsfilter för ersättningsmodeller till äldre högtalarelement. Med mera,med mera. Allt detta utförs av SSC oavlönat och på deras fritid. Jag har en känsla av att en del glömmer bort detta, av tonläget i en del inlägg att döma.
Så, SSC, kör på! Otack är alltför ofta världens lön.
Jag hoppas att frågan om tillverkning snart är löst och ser med spänning fram mot lanseringen av nya modeller.
/Hasse
OA58.2
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor
Posts: 1630
Joined: Thu 26 Dec 2002, 20:32
Location: Kungsängen

Re: Hur förvaltar SSC, S.Carlssons’s arv?

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Tack för de orden Hasse, de värmer!


Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
Per Gulbrandsen
Chief Editor
Chief Editor
Posts: 228
Joined: Sun 15 Dec 2002, 17:45
Location: Stockholm
Contact:

Re: Hur förvaltar SSC, S.Carlssons’s arv?

Post by Per Gulbrandsen »

Hej alla!
Ledsen att planetens chefredaktör varit så frånvarande i Carlssondebatten på sistone, beror på en rad olyckliga sammanträffanden (åt helsicke för mycket på jobbet, sjukdom, pengabrist, depression över Larsenbråket osv)

Men nu ska jag försöka komma igen och bidra så mycket jag kan, och börjar med att svara på inlägg i den här tråden. Först Flamenco som skrev:
Löften lämnas ideligen om nya element, men inget tycks hända? Vilket gör att folk köper på sig högtalare som svårligen lär kunna uppgraderas.
- De löften vi givit på CarlssonPlanet om kommande Carlssonelement kommer att infrias, var så säkra. Det är själva livsluften för SSC att ta fram sådana element som Stig alltid drömde om - men där tekniken saknades under hans livstid - och sedan se till att elementen produktifieras i nya modeller. Redan nu finns det åtminstone fem klara - eller nästan helt klara element - framme på SSC-lokalen. Det som saknas är ett klart avtal med ny tillverkaren - och pengar för tillverkningen. Men att elementen inte skulle bli verklighet?
Ingen fara, det enda som kan hindra det är att SSC läggs ner/förbjuds/sprängs i luften.

Samtidigt förstår jag Flamencos kritik och kan i efterhand tycka att det varit olyckligt att vi utlovat så många element och modeller som fortfarande inte finns på marknaden. Tyvärr faller en stor del av ansvaret där på det låsta läget som rått med tillverkaren Larsen HiFi där SSC in i det sista hoppades Larsen skulle starta den tillverkning han ständigt sköt upp.

Och Flamenco!
Du behöver inte vara orolig. Ingen, säger ingen ägare, kommer att lämnas därhän med några Carlssonhögtalare som inte går att uppgradera - det kommer inte att hända! Själva grundtanken med Carlssonljudet är ju att man hela tiden ska kunna uppgradera efter budget, vare sig det är till en ny bättre modell, eller bara till nya element, filter o dyl. Det kommer att gälla framgent också, take my word.
Den bakomliggande SSC konstruktören, prioriterar eget byggande och lanserande av högtalare?
Till förfång för Carlsson älskare.
- Ja, tyvärr ser det så ut så i efterhand - om det nu är Larsen HiFi du syftar på med konstruktören (egentligen är det SSC som ligger bakom och är är konstruktör och har upphovsrätten till alla ortoakustiska högtalare, Larsen har varit SSC:s kontrakterade tillverkare och marknadsförare).
Om du syftar på SSC:s chefskonstruktör blir jag mer brydd. Menar du i så fall att Ingvar Öhman inte har rätt att tjäna några pengar alls på högtalartillverkning? Arbetet inom SSC är nämligen helt oavlönat, och att Ingvar till vardags även bedriver kommersiell kontruktionsverksamhet borde inte hållas emot honom.

Som många kanske redan sett lanserade den hitillsvarande Carlssontillverkaren John Larsen förra helgen i Trollhättan en ny - från SSC fristående - serie högtalare som han döpt till Larsen. Modellerna heter Larsen 4 och 6 och är i mångt och mycket snodda från SSC:s och Stigs ritbord: L4 ser ut som en OA-58 som fått skallen nerslagen mellan axlarna. Och L6 ser ut som en förkrympt OA-52 placerad ovanpå en OA-58. Bilder kan se på http://www.faktiskt.se

Självklart har det tagit tid för John att arbeta fram dessa nya modeller. Tid som SSC och CP fåfängt - och kanske dumdristigt? - trodde och hoppades att han la på att till sist åtminstone sätta någon av följande färdiga Carlssonmodeller i produktion:
1. OA-40SC (färdig sedan flera år)
2. OA-51.3 (färdigs sedan i vintras) och
3. OA-60 (som John både vägrade döpa till rätt namn och göra rätt enligt konstruktionen, han gjorde istället en egen variant han kallade OA-58.2).

Sedan finns det ju även en klar baslåda till OA-51, andra nya modeller plus att det är suveräna uppgraderingar på gång till en lång rad Sonab- och Carlssonmodeller - SSC:s konstruktionsbord dignar! Det är bara exploatören som ännu inte är klar...

Och visst har Flamenco rätt, allt det här har varit till stort förfång, ja ren skada, för Carlssonälskarna. Ni förstår säkert varför en gammal Carlssonredaktör då blir svårt deprimerad... :cry:
Lanseringen av en trots allt ny högtalare, missköttes och högtalaren försvann.
Hårda ord kan tyckas, men detta kanske kan vara grunden för en diskussion
- Ja, hårda ord kanske men det blev faktiskt följden. Den fantastiska OA-60 (nå, OA-58.2 då) låter vida bättre än något Carlssonskt som hittills gått att köpa under 10.000:-, en dröm och en lycka att äga och att lyssna på. Men som alltså alöledesl för få kunder hann köpa innan Larsen valde att gå sin egen väg.

Sedan har Larsen säkert sina goda grunder för beslutet. Han kanske kände sig obekväm med SSC, med att han inte kunde inte styra över SSC som han ville, att de nya elementen blev dyrare i pris, att han inte längre kunde beställa element direkt från fabrik och kanske en massa annat som jag lämnar åt andra att redogöra för. Det är sällan bara ena partens fel när två affärspartners går skilda vägar. Å andra sidan händer detta ständigt på marknaden utan att upprördheten blir så stor som den kan bli i våra entusiastkretsar.

Vidare till den som vanligt kloke Roger Gustavsson:
Det gick inte speciellt fort under Stig Carlssons levnad heller alla gånger....
- Tack Roger, du förstår att man inte kan stressa fram högtalare bara för att tillfredställa ivriga forumaktivister! Ca en ny, alternativt uppgraderad modell per år har det blivit sedan Stig dog och det är inte särskilt dåligt i min bok.
De standard- eller modifierade standardelement som Stig Carlsson hade tillgång till, har ju försvunnit och att ta fram nya i mindre serier är antagligen inte speciellt enkelt om kostnaderna ska bli rimliga. Tydligen finns heller ingen som kan "ta stöten" som mellanhand, att bekosta tillverkning av en mängd element, varken Larsen eller SSC.
- Så sant som det var sagt, åtminstone för tillfället...
Jag utgår ifrån att Larsens nya alster använder sig av element av standardtyp och inte några specialspecifierade typer enbart producerade för honom. Det gör säkert lönsamheten större. Produktionsbiten är ju John Larsen väl förtrogen med och antagligen har han rätt bra koll på vad som kan säljas också.
- Nog sant det också!
SSC arbetar kanske mera efter Stig Carlssons deviser? Var väl ett evigt filande på konstruktionerna hit och dit och behövdes specialgrejor fick det väl bli så? SSC har väl inget affärmässigt intresse? Handlar det inte mera om att förvalta Stig Carlssons idéer och föra dem vidare? Nu har de i varje fall förts vidare till Larsens nya högtalare. SSC säger sig ju ha flera nya högtalare på gång. En producent av dessa sägs ju också ha hittats. Vi får väl se.... Roger
- SSC är skyldiga att arbeta efter Stigs idéer, det är själva uppdraget för stiftelsen. Men det kräver inte att man måste fila på konstruktionerna om det finns standardelement. Problemet för SSC är och har hela tiden varit att standardelementen inte lever upp till de mycket höga krav som ortoakustiken ställer. Så visst bidrar det till att konstruktionsarbetet blir långsammare än i kommersiell produktion.
SSC har hittills aldrig betalat ut en enda dags ersättning till någon av ledamöterna, dvs allt arbete sker idéellt på fritiden - som en hyllning till Stig och ortoakustiken. Men SSC ska också ta fram säljbara modeller som riktar sig till den stora publiken och får en viss procent på all högtalartillverkning i Carlssons namn. SSC ska också skydda Stigs patent, varumärke m.m. samt förvalta kvarlåtenskapen, idéerna och historiken bakom Carlssonhögtalrna som nu funnits i över 50 år.

Och ja, en producent har hittats, kontraktsdiskussionerna pågår, vänta er gärna stora överraskningar!

(Strax tillbaka med kommentarer till ett par till inlägg...)
Per Gulbrandsen
Founder & Chief Editor
http://www.carlssonplanet.com
Per Gulbrandsen
Chief Editor
Chief Editor
Posts: 228
Joined: Sun 15 Dec 2002, 17:45
Location: Stockholm
Contact:

Re: Hur förvaltar SSC, S.Carlssons’s arv?

Post by Per Gulbrandsen »

Ivil Idag, 19:52
Kul att diskussionen flyttats till carlssonplanet, och inte på nått annat forum
En fundering är om inte SSC söker sponsorer? Några kronor borde man kanske kunna spara ihop till? (Jo jag vet att sånt tar tid och resurser...men det kanske kan lösa några problem?)
Stort tack till alla er i SSC, men jag uppskattar tätare informationer till oss carlssonnördar
MVH /Andreas
- Det här med för gles info får i första hand jag ta på mig, har bara inte haft tillräckligt med tid i höst till annat är ett nytt krävande jobb (och sådant som akut hängt över mig som att uppfylla gamla löften till kompisar om att sälja deras stereoprylar på Planeten, suck)
Har försökt lägga in det senaste i Carlssonvärlden som olika uppgraderingar på startsidan (vänsterspalten) - men det kanske inte fungerar? Säg till i så fall! Nyhetsbrev är förstås överlägset men tar tid att slutföra.
Nu har vi iaf gott om material till ett nytt så det bör skickas ut ett.

Och söka sponsorer, ja, visst borde SSC det - men vem av ledamöterna ska hinna? Alla där jobbar som sagt gratis men har också hyra och hushåll att betala. En tät exploatör var Stigs stora dröm och SSC har tvingats ärva den drömmen.
Alla som känner miljardärer - tipsa dom!
Obegripligt egentligen att Carlsson har så många fans och CP lämnat all denna gratis reklam hela 2000-talet - utan att någon tät affärsman sett möjligheterna och gått in och satt igång produktion och försäljning på allvar...
haec Idag, 20:05

Angående meningsutbytet kring frågan hur SSC förvaltar arvet efter Stig Carlsson.
En sak vet jag, och det är att mina OA 58.2 (eller OA 60) är något av det bästa jag hört i rimlig prisklass. Jag vet få högtalare oavsett prisklass som ger samma lyssningsglädje och besitter den ”musikalitet” som OA 58.2. Dessa är ju helt framtagna av SSC och enbart detta får väl anses som mycket god förvaltning av Stig Carlssons arv och ideer. /Hasse
Sen tillkommer allt arbete med utvecklande av nya element och nya kommande högtalarmodeller som tyvärr ej är ”sjösatta” ännu. Vidare tillkommer modifiering av delningsfilter för ersättningsmodeller till äldre högtalarelement. Med mera,med mera. Allt detta utförs av SSC oavlönat och på deras fritid. Jag har en känsla av att en del glömmer bort detta, av tonläget i en del inlägg att döma.
Så, SSC, kör på! Otack är alltför ofta världens lön.
Jag hoppas att frågan om tillverkning snart är löst och ser med spänning fram mot lanseringen av nya modeller.
/Hasse
- Å, tack snälla Hasse för de värmande orden! Det är så trist att OA-60 inte finns på marknaden just nu, men med förstående fans som Hasse orkar nog SSC ett ytterligare varv!
Per Gulbrandsen
Founder & Chief Editor
http://www.carlssonplanet.com
User avatar
nagref
(330+ posts)
(330+ posts)
Posts: 342
Joined: Mon 17 Mar 2003, 23:47
Location: Christianstad/Scania

Re: Hur förvaltar SSC, S.Carlssons’s arv?

Post by nagref »

Per Gulbrandsen wrote: [...]
Samtidigt förstår jag Flamencos kritik och kan i efterhand tycka att det varit olyckligt att vi utlovat så många element och modeller som fortfarande inte finns på marknaden. Tyvärr faller en stor del av ansvaret där på det låsta läget som rått med tillverkaren Larsen HiFi där SSC in i det sista hoppades Larsen skulle starta den tillverkning han ständigt sköt upp.
[...]
Den bakomliggande SSC konstruktören, prioriterar eget byggande och lanserande av högtalare?
Till förfång för Carlsson älskare.
- Ja, tyvärr ser det så ut så i efterhand - om det nu är Larsen HiFi du syftar på med konstruktören
[...]

Som många kanske redan sett lanserade den hitillsvarande Carlssontillverkaren John Larsen förra helgen i Trollhättan en ny - från SSC fristående - serie högtalare som han döpt till Larsen. Modellerna heter Larsen 4 och 6 och är i mångt och mycket snodda från SSC:s och Stigs ritbord: L4 ser ut som en OA-58 som fått skallen nerslagen mellan axlarna. Och L6 ser ut som en förkrympt OA-52 placerad ovanpå en OA-58. Bilder kan se på http://www.faktiskt.se
[...]

Självklart har det tagit tid för John att arbeta fram dessa nya modeller. Tid som SSC och CP fåfängt - och kanske dumdristigt? - trodde och hoppades att han la på att till sist åtminstone sätta någon av följande färdiga Carlssonmodeller i produktion:
1. OA-40SC (färdig sedan flera år)
2. OA-51.3 (färdigs sedan i vintras) och
3. OA-60 (som John både vägrade döpa till rätt namn och göra rätt enligt konstruktionen, han gjorde istället en egen variant han kallade OA-58.2).
[...]
Jag utgår ifrån att Larsens nya alster använder sig av element av standardtyp och inte några specialspecifierade typer enbart producerade för honom. Det gör säkert lönsamheten större. Produktionsbiten är ju John Larsen väl förtrogen med och antagligen har han rätt bra koll på vad som kan säljas också.
- Nog sant det också!
Citerade lite saker som en mer nykter bedömare kanske skulle hävda var off topic och även om det inte var det så har det kanske inte den höga linje man skulle önska från vad som skulle kunna tolkas vara en officiell linje från SSC på deras egna informationskanal. ;)

Nåväl jag har lovat att jag inte skulle blanda mig i eran strid. Tänkte bara kommentera de två senare sakerna i citaten ovan.
Självklart har det tagit tid för John att arbeta fram dessa nya modeller.
Utvecklingsarbetet började efter att den sista serie OA58.2 som ni rapporterade (förvisso försent) i nyhetsbrevet den 15/4 -07 hade sålts. I runda slängar 4 månader efter det datum som ni anser vara det datum då avtalet sades upp. (Jag blandar mig inte i huruvida avtalet fortfarande är giltigt eller inte - det får ni göra upp om inbördes.)

När det gäller användandet av standardelement så är det inte entydigt dyrare med ett specialelement framför ett standard. Jag kan avslöja att vi tittade på Thympany/Peerless som leverantör av ett anpassat element som bas till L4. Priset hade inte blivit så mycket större om man kunde välja mellan deras standarddelar. Då kunde man välja mellan två chassien om man skulle ha en motorstyrka som vi önskade. Dels det gjutna dyra som sitter på HDS och dels det som används i B65oa-II. Det senare chassiet blev uteslutet av den enkla anledningen att Thympany skulle skrota det helt rätt omgående och det förra blev inte valt p g a att produktionen i Kina gjorde att allting hade dragit ut på tiden helt orimligt (allting skickas med fartyg). Det element vi valde i slutändan är dock perfekt att använda i den lådstorlek vi har och det är tonkurvemässigt och spridningsmässigt mycket bättre än väldigt många andra element - speciellt i en högtalare som är inspirerad av Stigs idéer.

Nu tänkte jag faktiskt också kommentera sakfrågan (ville bara påminna om den för de som har glömt den ;) ). Utan SSC så hade inte tusentals ägare av Sonab från 70-talet kunna fortsätta och njuta av det ljud de känner så väl. Utan SSC så hade dessutom inte de 3 modeller som producerades inte funnits. Inte heller hade de 6 olika uppgraderingssatserna som finns till äldre högtalare funnits. Det får man aldrig glömma!
Sedan så kan man ju tycka att...eh...nej...jag tror jag framför det till SSC direkt istället.
Delägare i Acoustic Illusion AB. Assisterar Holographic Audio samt Larsen hifi
lemmts
(90+ posts)
(90+ posts)
Posts: 99
Joined: Sun 23 Mar 2003, 19:00

Re: Hur förvaltar SSC, S.Carlssons’s arv?

Post by lemmts »

Aj, vad säjer nu nagref om chassiet till B65oa-II?

Är de på väg att utgå? Hur är läget på B65oa-II-fronten nu då?

Orolig Lasse
Roger Gustavsson
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 63
Joined: Sat 12 Mar 2005, 16:15

Re: Hur förvaltar SSC, S.Carlssons’s arv?

Post by Roger Gustavsson »

Är B65oa-II som kom i januari 2007 redan på väg att gå ur produktion?

Roger Gustavsson
User avatar
nagref
(330+ posts)
(330+ posts)
Posts: 342
Joined: Mon 17 Mar 2003, 23:47
Location: Christianstad/Scania

Re: Hur förvaltar SSC, S.Carlssons’s arv?

Post by nagref »

Vi har ingen ytterligare information i ämnet (vilket inte är så konstigt då det inte är så intressant för oss) än att vi fick uppgift från Thympany i Juni att det skulle köras igång en absolut sista tillverkningsomgång för de som var kunder på element som hade det chassiet om de ville ha fler element. Tydligen så är den enda kunden det berör - Hifi-Kit (men det vet jag inte säkert) då ingen annan tillverkare använder det chassiet längre. Det kan ju tänkas att Thympany ändrar sig och fortsätter med ett chassie som bara en kund efterfrågar och leverar småbatcher till dem . Vad vet jag. Det kan ju å andra sidan SSC snabbt verifiera.

Roger: B65oa-II kom redan i Juni -06
Delägare i Acoustic Illusion AB. Assisterar Holographic Audio samt Larsen hifi
Roger Gustavsson
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 63
Joined: Sat 12 Mar 2005, 16:15

Re: Hur förvaltar SSC, S.Carlssons’s arv?

Post by Roger Gustavsson »

Aha, de kom något tidigare. Carlssonplanet rapporterade om dem i januaribrevet 2007 men SSC är ju lite långsamma av sig...
User avatar
nagref
(330+ posts)
(330+ posts)
Posts: 342
Joined: Mon 17 Mar 2003, 23:47
Location: Christianstad/Scania

Re: Hur förvaltar SSC, S.Carlssons’s arv?

Post by nagref »

De finns faktiskt omnämnda i nyhetsbrevet från Juni -06. Man behöver ju inte dissa mer än det finns grund för. ;)

http://www.carlssonplanet.com/newslette ... hp?id=58#5
Delägare i Acoustic Illusion AB. Assisterar Holographic Audio samt Larsen hifi
Locked

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 0 guests