skumkanter

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
kvaal
(105+ posts)
(105+ posts)
Posts: 108
Joined: Tue 17 Dec 2002, 12:14
Location: Bø i Telemark, Norge

skumkanter

Post by kvaal »

Hei!

Jeg er en nordmann som er facinert av Carlssonlyden. Jeg har nå importert et par oa 12 fra Sverige. De skal jeg renovere. Men det har oppstått et problem. Hvor kan jeg kjøpe nye skumkanter til basselementene :?:

Johan
Last edited by kvaal on Sun 09 Feb 2003, 14:23, edited 1 time in total.
User avatar
Vee-Eight
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 134
Joined: Mon 16 Dec 2002, 21:17
Location: Trollhättan
Contact:

Post by Vee-Eight »

Hej!

Mitt tips är att skaffa nya element med gummikant så att de klarar sig i framtiden också. Vet inte riktigt vilka ersättningsbasar som passar bäst. Har en kamrat här i Halmstad som har ett par OA12 utrustade med Peerless med PP-kon, de låter mycket bra.

Får återkomma när jag vet exakt vilka element det var han hade. :wink: :D
- Carlsson Illuminati -
Maior e longinquo reverentia.
Admin http://www.Faktiskt.se
Påke
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 11
Joined: Sun 15 Dec 2002, 22:05
Location: Åland

Post by Påke »

Hej!
På "gamla" forumet diskuterade vi det en del.

technovox.com har skumkanter i alla de slag men inte orginal specificerade så passningen är tydligen inte 100% till 6,5" basarna.(för 75 kr st)
Lycka till och låt oss få veta hur det går och låter!!

MVH P-Å(land)
gunnar
(40+ posts)
(40+ posts)
Posts: 47
Joined: Tue 17 Dec 2002, 22:16

Post by gunnar »

Vore mkt intressant att höra var CarlssonPlanet Red får tag på sina skumkanter. Har nyligen köpt ett par 5,3 ohm till mina OA116, som låter fint. Hoppas det inte är en "skum" leverantör...
MVH Gunnar
Mina Carlsson: OA116-OD11.2-OA50
User avatar
ERICSSJ
(30+ posts)
(30+ posts)
Posts: 30
Joined: Mon 23 Dec 2002, 16:50
Location: Järfälla

Post by ERICSSJ »

Instämmer med föregående talare.
Var får man tag i rätt storlek på skumkanter till SCAN speak 8542?
Borde det inte finnas med under renoveringstips?
MVH ERICSSJ
User avatar
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)
Posts: 1377
Joined: Tue 17 Dec 2002, 18:06
Location: Trollhättan

Post by Stefan Björklund »

håller med Ericssj...

De verkar alldeles omöjliga att hitta!

/Stefan
gunnar
(40+ posts)
(40+ posts)
Posts: 47
Joined: Tue 17 Dec 2002, 22:16

Post by gunnar »

Nu CarlssonPlanet-Per, berätta vad Du vet om skumkanter, leverantörer etc. Kom igennn!! :twisted:
MVH Gunnar
Mina Carlsson: OA116-OD11.2-OA50
Per Gulbrandsen
Chief Editor
Chief Editor
Posts: 228
Joined: Sun 15 Dec 2002, 17:45
Location: Stockholm
Contact:

Post by Per Gulbrandsen »

Hej Carlssonvänner!
Det var väldigt vad det här med skumkanter diskuteras på både det gamla och nya Forumet!
Kul, men också lite besvärligt för mig. Det finns nämligen två avgörande orsaker till att jag är lite hemlig om detta. (Se mera om orsakerna längre ner i detta brev.)

Först: Jag köper vissa skumkanter från leverantörer som jag inte kan lämna ut namnet på. Däremot kan jag säga att TechnoVox 6-5-tumskanter ljudmässigt fungerar väl till SC165 även om de inte har riktigt rätt mått. Jag har själv ibland använt dessa kanter med gott resultat.

Man måste dock veta hur man gör vid renoveringen.
Det är mycket lätt att man förstör kanterna eftersom måtten inte stämmer riktigt och det är också svårt att få talspolen helt rak i magnetgapet (något som är ett grundläggande villkor för att inte elementet ska dista förr eller senare). Man behöver också mäta på högtalarna.
Jag avråder alltså oerfarna från att använda dessa kanter!

Nu till orsakerna till varför jag inte lämnat ut info om hur skumkantsrenovering går till:

1. Ni ska veta att vår stora men dyra sajt idag - frånsett ett och annat vänligt extrabidrag från glada besökare - i stort sett uteslutande finansieras genom de hundringar jag får in på att renovera basar åt folk.
Utan dessa pengar skulle jag behöva ta egna pengar att betala webbhotellet och SÅ kul är det inte att hålla CarlssonPlanet öppen.

2. Det hela är ett ytterst grannlaga arbete, jag skulle vilja påstå att kantbyte är det svåraste av allt i en Carlssonrenovering. Det kräver mätinstrument och testutrustning med tonsvepningsmöjligheter för att arbetet ska bli proffsigt och hålla i decennier.

Ingenting kan förstöra en Carlssonhögtalare så snabbt och fullständigt som felrenoverade basar/mellanregister. Det beror bl a på att elementen är osedvanligt långslagiga och är mycket beroende av kvaliteten på skumkanterna. Kvaliten på arbetet får alltså avgörande effekter på hela högtalaren.

Det här ställer mig i ett dilemma:
Gör jag som är erfaren renoverare jobbet själv, känner jag trygghet i att Carlssonägarna kommer att fortsätta älska sina högtalare i decennier.
Ska jag däremot - för att vara lika sjysst som jag är med all annan information kring Carlsson - lära ut detta jobb till allmänheten löper vi och hela Carlssonvärlden den uppenbara risken att en massa ägare snart sitter med felrenoverade högtalare och inte längre vill lyssna.

Och detta, att en massa Carlssonägare ledsnade pga av felrenovering/oljud, vore den största otjänst jag kunde göra Stig Carlsson där han strängt tittar på mig från sin himmel!

Summa summarum:
Jag håller på mina kunskaper om kantrenovering för att jag/CarlssonPlanet:
1. behöver renoveringspengarna för att ha råd att hålla sajten öpppen.
2. inte vill riskera att mängder av fina Carlssonhögtalare skulle bli felrenoverade och därför stå tysta även i framtiden.
Nu vet ni det. Kom gärna med invändningar!

Och en sak till:
Jag lär gärna upp "lärlingar" i detta jobb. Förutsättningen är då att pengar för jobben på något sätt kommer Sajten eller Stiftelsen Stig Carlsson, dvs Carlssonvärlden till godo!

mvh
Red.
gunnar
(40+ posts)
(40+ posts)
Posts: 47
Joined: Tue 17 Dec 2002, 22:16

Post by gunnar »

Tack för ett klarläggande svar! :D
MVH Gunnar
Mina Carlsson: OA116-OD11.2-OA50
User avatar
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)
Posts: 1377
Joined: Tue 17 Dec 2002, 18:06
Location: Trollhättan

Post by Stefan Björklund »

Ja, ja... då får jag väl fortsätta göra rumpskakare av dessa 2 kilos bestar då...

Image

Nu ligger man nog risigt till :oops:

/Stefan :lol:
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 75 guests