Brus i högtalarna

Om du har frågor eller vill prata om HiFi som inte är Carlsson eller Sonab, posta här. Detta inkluderar även hemmabio m.m.
If you have questions or want to talk about other HiFi, not related to Carlsson, post here.
Post Reply
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor
Posts: 1630
Joined: Thu 26 Dec 2002, 20:32
Location: Kungsängen

Brus i högtalarna

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Jag har sedan en tid haft ett lätt brus i högtalarna när jag spelar på högre volym. Detta har inte alltid funnits där. Bytte förstärkare häromdagen och nu verkar bruset vara borta. Varför kan ju bero på flera saker. Kanske är det oxid, kanske kablarnas placering, kanske försträkaren åldrats eller något ditåt. Detta leder till min fråga:

Vad kan ge brus ut i högtalarna, hur (var) skall man systematiskt leta efter orsakerna?

Är det någon som kan ge ett vettigt svar?

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
lennartj
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 182
Joined: Fri 08 Dec 2006, 22:17
Location: Göteborg

Volyminställning

Post by lennartj »

Följde brusnivån volymkontrollens inställning?
Gissar att så är fallet.
Då vet vi att bruset kommer från förstärkarens ingångssteg eller programkällan.
Använder du samma programkälla sedan du bytte förstärkare?
Är källan en vinylspelare kan skillnaden i brusnivå på RIAA-ingången mellan olika förstärkare vara mycket stor, utan att någon är defekt.
Var bruset lika högt i båda kanalerna borde det inte vara ett simpelt komponentfel.
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor
Posts: 1630
Joined: Thu 26 Dec 2002, 20:32
Location: Kungsängen

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Bruset kommer lika högt i båda kanalerna från båda CD-spelarna.
Bruset är volymberoende, DVS det ökar med volymen.

Mvh

Martin
Jag vet inte, vet du?
lennartj
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 182
Joined: Fri 08 Dec 2006, 22:17
Location: Göteborg

Ställd

Post by lennartj »

Kontrollfrågor, så att jag fattat rätt:
1. Du har två CD-spelare att testa med.
2. Du noterar att det brusar märkbart/störande i båda kanalerna när du höjer volymen på den förstärkare du normalt använt, oavsett vilken CD-spelare och det har inte varit så tidigare.
3. Med en annan förstärkare är bruset omärkbart oavsett vilken CD-spelare.

Nya frågor:
4. Brusar det lika mycket oavsett om du ansluter en CD-spelare till CD-, Aux- eller Tuner-ingång?
5. Har förstärkaren Tape Monitor-ingång?
Den har oftast kortare väg internt i en förstärkare.
6. Brusar CD-spelaren mindre via Tape Monitor-ingången?

Som jag sade redan i förra svaret, jag har svårt att förstå vad som har hänt som ökar bruset i båda kanalerna, är det ingen mer som kan hjälpa till?
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor
Posts: 1630
Joined: Thu 26 Dec 2002, 20:32
Location: Kungsängen

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Kontrollfråga 1, 2 & 3 = helt korrekt.

Jag har inte testat med Tape monitor ingången, det är en bra idé, det skall jag göra.

Skälet till att jag funderar är att jag funderar på om det är värt att lägga någon möda på förstärkaren när jag egentligen har bytt.

Förstärkaren är en Onkyo som jag har trivts bra med men den har fått två olater. Detta brus och att den byter ingång alldeles själv ibland.

Eftersom ljudet har varit trevligt har jag funderat på om den är värd att fixa till eller ej.

Man kanske skulle ta och kolla efter oxid på kontakterna också?

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
Rolf Zetterberg
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 190
Joined: Wed 05 Mar 2003, 19:26

Post by Rolf Zetterberg »

Ah........"byter ingång".Är det kanske så att det är till att ha en förstärkare med elektronisk ingångsväljare?I så fall ligger felet helt klart där.
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor
Posts: 1630
Joined: Thu 26 Dec 2002, 20:32
Location: Kungsängen

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Jodå det är någon form av elektronisk ingångsväljare.
Ratten för ingångsväljaren är oändligt roterbar.
Jag har ingen aning om hur dessa är byggda, alltså om det är en optisk omkopplare eller vad.

Det är en Onkyo, A-803?

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
Rolf Zetterberg
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 190
Joined: Wed 05 Mar 2003, 19:26

Post by Rolf Zetterberg »

Tittade lite på schemat och det var som jag misstänkte-usch,en massa modernt elände-IC-kretsar med kristaller betyder klockfrekvenser,vilket i sin tur skapar......nej,nu ska jag inte vara elak,det finns folk som tycker digitalteknik är roligt.Som du förstår tillhör inte jag det lägret.Någon digitalvän kanske har lust att hjälpa Martin?
En brutal lösning är annars att montera en vanlig vridomkopplare i st f den elektroniska och sedan mata signalen direkt till tonkontrollsteget(och det här är precis vad jag skulle göra som felsökning-försvinner bruset,ja då ligger ju felet i ingångarna-är det kvar så är tonkontrollsteget boven.)
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests