Vilka skall jag välja?

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Post Reply
User avatar
Andex
(40+ posts)
(40+ posts)
Posts: 43
Joined: Sun 15 Jun 2003, 09:49
Location: Sweden

Vilka skall jag välja?

Post by Andex »

Skall ev riva en vägg och får en öppen planlösning vardagsrum-matrum på ca 10 x 4,5 meter. Tror att jag måste placera högtalarna på kortsidan av detta avlånga rum. Vilka högtalare kan tänkas funka här?

1) Behålla mina OA12.3 och komplementera med t e x OA52 som frontar.
Hur funkar denna lösning, erfarenhet någon? Hörde att det inte var så bra att dra för långa kablar.

2) Köpa OA116 eller dylika större pjäser.

Eller ev bättre förslag emotages tacksamt. :D
///A

OA12.3 Vit originallack
Quad Vena
Bluesound Node 2i
Tidal HIFI
Linn Klassic K (CD-källa)
Dynavox Perfect Sound kabel
Yamaha NS-SW050 Subwoofer
User avatar
robban61
(285+ posts)
(285+ posts)
Posts: 307
Joined: Sat 14 Jan 2006, 18:58
Location: Piteå

Post by robban61 »

Hmm, 45 kvadrat det är ganska mycke luft att fylla. Du tror att du skall ställa högtalarna efter kortsidan som är 4,5m då når du ju hela rummet. Det är klart att risken finns att det blir lite tunn ljudbild i den bortre delen av rummet Oa52 + bra sub kanske.. Jag tror att det varit mer problem om du ställer efter långa väggen, då vore storspridaren Oa116 med alla sina diskanter smäckrätt.. Är surround aktuellt..?

Då är det frågan hur mycket möbler och mattor som skall in, sånt påverkar också mycket! Det är klart finns det 10-15 matgäster på besök då har du fina kött absorbenter :)

Mitt tips testa dig fram med det du har! Det är fin-fina grejor du har att jobba med, funkar det inte analysera problemet och lös det i lugn å ro!

/robban
OA-5 Typ2 Jakaranda
OD-11.3 Jakaranda
OA-12.3 Jakaranda
OA-51 svart ask (lätt DIY med T11-disk+filtermod)
.....................................................
Ino Audio piP
Sonab R4000
Sonab R2000
Linn Classik Music
User avatar
Andex
(40+ posts)
(40+ posts)
Posts: 43
Joined: Sun 15 Jun 2003, 09:49
Location: Sweden

Post by Andex »

robban61 wrote:Hmm, 45 kvadrat det är ganska mycke luft att fylla. Du tror att du skall ställa högtalarna efter kortsidan som är 4,5m då når du ju hela rummet. Det är klart att risken finns att det blir lite tunn ljudbild i den bortre delen av rummet Oa52 + bra sub kanske.. Jag tror att det varit mer problem om du ställer efter långa väggen, då vore storspridaren Oa116 med alla sina diskanter smäckrätt.. Är surround aktuellt..?

Då är det frågan hur mycket möbler och mattor som skall in, sånt påverkar också mycket! Det är klart finns det 10-15 matgäster på besök då har du fina kött absorbenter :)

Mitt tips testa dig fram med det du har! Det är fin-fina grejor du har att jobba med, funkar det inte analysera problemet och lös det i lugn å ro!

/robban
Tack för dina kloka råd. Ingen surround planeras, 2-kanal it is.

Testade 12orna ordentligt häromdagen, de har ett bra tryck med de nya B65oa-II! Undrar hur de skulle låta med en fin sub?

Vi för se om jag springer på några större pjäser.
//Anders
///A

OA12.3 Vit originallack
Quad Vena
Bluesound Node 2i
Tidal HIFI
Linn Klassic K (CD-källa)
Dynavox Perfect Sound kabel
Yamaha NS-SW050 Subwoofer
User avatar
Andex
(40+ posts)
(40+ posts)
Posts: 43
Joined: Sun 15 Jun 2003, 09:49
Location: Sweden

Re: Vilka skall jag välja?

Post by Andex »

Väcker tråden efter pånyttfött musikintresse. Funderar på att damma av LP-samlingen o s v. I och med detta testade jag att ställa fram OA12-orna på långväggen igen, och de låter... mycket bättre där (hade helt förträngt detta efter 10år)! Testade med Roger Waters Amused to death och några andra bra inspelningar. Jag är dålig på fikonspråket men detaljrikedom, stereoeffekt höjs upp till en annan nivå. Likaså ljudtryck och bas, behövs def. ingen sub i denna placering. Bara ett problem, frun gillar inte lådorna där, får se om de får stå kvar 8-) annars tillbaks till kortvägg igen efter en stund av lycka. Kanske hon ändrar sig.... :roll:
///A

OA12.3 Vit originallack
Quad Vena
Bluesound Node 2i
Tidal HIFI
Linn Klassic K (CD-källa)
Dynavox Perfect Sound kabel
Yamaha NS-SW050 Subwoofer
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: Vilka skall jag välja?

Post by momus »

Var hemma hos en kompis för några år sedan. Han skulle spela på ett par original OA 12, Sonab 4000 och en gammal Lenco L 75 med Shure M 75. Rummet var som en liten kyrka, ca 50 kvm. Förberedde mig på att det skulle låta litet och hårt. Döm om min förvåning när ljudet fyllde upp den lilla "kyrkan" med mjukt, basigt och rumsuppfyllande ljud. Där fick jag så jag teg.
User avatar
Andex
(40+ posts)
(40+ posts)
Posts: 43
Joined: Sun 15 Jun 2003, 09:49
Location: Sweden

Re: Vilka skall jag välja?

Post by Andex »

God fortsättning på det nya året!

Trevligt med överraskande bra ljud i originalkonfig. Hade varit kul att uppleva.
///A

OA12.3 Vit originallack
Quad Vena
Bluesound Node 2i
Tidal HIFI
Linn Klassic K (CD-källa)
Dynavox Perfect Sound kabel
Yamaha NS-SW050 Subwoofer
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 21 guests