Ortho akustisk spridning med smalare spridningsvinkel?

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
Tre Rosor
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 58
Joined: Wed 30 Aug 2006, 19:44

Ortho akustisk spridning med smalare spridningsvinkel?

Post by Tre Rosor »

Jag har kopplat in andra element än original i mina OA-14, tror ni att man kan uppnå full ortho akustisk effekt med mer smalt ljudspridande dome diskanter än T-11oa? Jag tänkte också endast använda mig av 2st diskanter enligt OA-12 uppställningen. Kunde vara bra med synpunkter innan eventuellt ytterliggare köp av fler diskanter.
Griffin
(15+ posts)
(15+ posts)
Posts: 17
Joined: Fri 18 Nov 2005, 19:30

Post by Griffin »

Någonstans här på Planeten eller på faktiskt.se har jag läst om denna frågeställning.
Jag har själv provat dome på ett par tolvor vilket jag ganska snart övergav, det lät illa.
Orsaken till att det inte lät bra läste jag senare i en tråd på något av ovanstående forum där IÖ förklarade skälet till att det inte går att ersätta kondiskanterna med dome, vilket bekräftade det jag hörde.
Ingen bra idé alltså
User avatar
Ragnwald
(200+ posts)
(200+ posts)
Posts: 215
Joined: Sun 02 Feb 2003, 10:56
Location: Gotland

Post by Ragnwald »

Jag vet en namnkunnig person inom Carlssonklanen som monterat en domdiskant i bakkanten, alltså mot väggen men riktad framåt, delad väldigt högt (högre delning än kondiskanterna) för att återge enbart de allra högsta frekvenserna, men behållit samtliga kondiskanter på sina platser.
Har inte själv hört dessa, tror det var OA-2212, men enligt uppgift förändrades inte karaktären på högtalaren, men högre frekvenser kunde höras och avnjutas.
Kan ju vara värt att prova i alla fall, bara att hitta på ett lämpligt filter. :wink:

Domdiskanten kommer då att sitta utanför gallret, monterad på en platta som kilas fast mellan galler och låda.
Den som vet mest, tror minst.
Animu5
(20+ posts)
(20+ posts)
Posts: 25
Joined: Sun 04 Sep 2005, 15:10

Post by Animu5 »

Låter som ett helgerån :wink:
_______________________


OD11 Svarta / OD11 Valnöt
OA12 Svarta / OA12 Valnöt
OA14 Svarta / OA14 Valnöt
OA116 Svarta / OA116 Valnöt
OA2212 Svarta / OA2212 Valnöt
Tre Rosor
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 58
Joined: Wed 30 Aug 2006, 19:44

Oj, vad han brer på!

Post by Tre Rosor »

Tack Ragnwald för en intressant idé Passande ett DIY-forum. Det låter som en idé att testa om inte mitt koncept fungerar.
Animu5 rekommenderar jag att han river de konservativa murarna och inser att tiden har sprungit ifrån originalelementen. Det finns ju numera, (vilket kan omskrivas "sedan 80-talet") välklingande produkter med dome-diskanter. Äger själv ett par av modellen OA-58. Nog om detta!
OA-14 fungerade fint i originalutförande som bakre högtalare i hemmabioanläggningen, men har nu en period, efter inköpet av OA-58'orna, blivit nyfiken på vad modifierade OA-14 kan prestera.

Nu sticker jag ut hakan med påståenden som antagligen inte får stå oemotsagda.

Lyssningsintryck (kort tid) med modifierad Sonab OA-14.

Stereoperspektiv finns numera i viss mån p.g.a. diskantens placering och då dess karaktär är mer direktriktad än To-11’ans. Karaktären på helhetsljudet är påminnande om OA-58, då fortfarande bas/mellanregisterelementet arbetar i originalplacering och står inte långt efter i ljudkvalitet, eller rent av är frågan om jag inte föredrar ljudet från dessa ombyggda högtalare. Diskant och mellanregistret är en aning ljusare än på OA-58’an, men detta lyfter fram detaljåtergivningen en aning, men då handlar det om små differenser. Basen har en något bättre kontroll eller är något mer dynamiskt, och sträcker sig nog lika djupt ned med högre nivå. För att vara så här pass billiga element så är resultatet klart över förväntan. Hade jag kunskapen och mätinstrument så skulle man nog kunna plocka ut än bättre ljud via ändringar av dämpmaterialet och filtermodifiering. Jag har dock lagt till en extra bit dämpmaterial i botten av kaviteten för bas/mellanregistret (utan eg. att veta vad jag gör) och byggt ett nytt delningsfilter.


Använda element (köpta nya "billigt" på nätet).

Diskant 1st Monacor DT-100
Bas/mellan 1st Monacor SPH 170

Filterkomponenter
Basen har 0,80mH/0,8mm i serie
Diskanten har 2,2 + 3,3uf (Audyn 400V) parallellt kopplade i serie och 0,5mH/0,8mm parallellt.

Övrigt
15 x 15cm dämpmaterial i botten av kaviteten för bas/mellanregistret.
Riktningen på diskanten är 45° mot främre inre vinkel/hörn
Lutningen på diskanten är något svagt bakåtlutande, uppskattningsvis 30°.

Med anledning av att MIN upplevelse att detta var till det bättre, så blev jag intresserad att fortsätta med detta projekt och försöka skapa ett (riktigt) OA-skimrande ljud.

Kanske skulle 3st diskanter fungera bättre, om dessa placerades enligt följande:
2st i vinkel i främre inre (sett framifrån) hörnet av lådan. Alltså, ungefär i riktning av lådans framsida och inre långsida. 1st rakt bakåt, placerad närmre väggen. Någon som förstod beskrivningen? Samtliga vinklade ca 30° uppåt.

Hoppas på synpunkter från kunnigt folk med kanske erfarenhet av dylikt experiment. Givetvis också från Animu5, argumentera gärna sakligt emot framförd idé.

Och ja, jag har pillat bort Sonab-loggorna.
Tre Rosor
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 58
Joined: Wed 30 Aug 2006, 19:44

Lyssningsintryck av OA-14 med andra element

Post by Tre Rosor »

Det tidigaste lyssningsintrycket består. Ljudet med bytta element är definitivt bättre än OA-58’ans. Då talar jag inte om den ortho akustiska spridningen utan om ljudkvaliteten. Efter byte av element är ljudbilden mer öppen och mer detaljrik och basen är tung och dynamisk med högre nivå, m.a.o. är den bumliga basen borta. OA-14 får nu spela 2-kanalsmusik och OA-58 får agera hemmabiofrontar i fortsättningen. Det blir trångt med högtalare längs väggen. Då återstår förutom laborerande med filter, att ordna fästen för diskanter och en ny snygg tyghuv, kanske också, skall man ge sig på faneret?
User avatar
s.b
(695+ posts)
(695+ posts)
Posts: 712
Joined: Sun 15 Dec 2002, 20:27
Location: wermdö

Post by s.b »

Bilder på dina OA14 vore kul :P
Mina leksaker:
REGA Planar 3
Hegel Röst
2 stycken Audion Silvernight MKII/b 300B eller 2A3

Carlsson OA52.2
Carlsson OA51
Sonab OD11.senaste version
User avatar
s.b
(695+ posts)
(695+ posts)
Posts: 712
Joined: Sun 15 Dec 2002, 20:27
Location: wermdö

Post by s.b »

Kanske nåt att testa på mina OA50 :idea:
saknar element till dom just nu.var köpte du dina?
Mina leksaker:
REGA Planar 3
Hegel Röst
2 stycken Audion Silvernight MKII/b 300B eller 2A3

Carlsson OA52.2
Carlsson OA51
Sonab OD11.senaste version
Tre Rosor
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 58
Joined: Wed 30 Aug 2006, 19:44

Post by Tre Rosor »

Vet inte om de passar i OA-50, kolla data på sidan:

http://www.monacor.de/int/en/produktsei ... r=EN&typ=u

Fick tips om att Valutronic ev. kan ordna dessa. Själv fick jag tag i dem via privatannons.

Saknar fortfarande synpunkter på möjligheten att uppnå OA ljud. Någon?

Image
Jocke
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 148
Joined: Tue 19 Jul 2005, 18:44

Post by Jocke »

Det var nog lite mitt fel också att de där hamnade i ett par gamla Sonab - förlåt! :oops: Ärligt talat ser det ju riktigt elegant ut! Kan nog skaka fram några till om det skulle behövas. Skicka PM!

/Jocke
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 28 guests