Tuner R4000

Ställ frågor, diskutera och prata om Sonab och deras produkter.
Ask questions, discuss and talk about Sonab and their products.
henrik.sch
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 69
Joined: Sun 28 May 2006, 22:18

Tuner R4000

Post by henrik.sch »

Har försökt med denna tråd på Faktiskt men det verkar inte vara någon som nappar, kanske finns det någon här som inte lusläser Faktiskt?

En R4000 för 50 spänn går ju inte att motstå, den är ju ett stycke Svensk designhistoria, har gillat den sen den kom.

Den skulle inte vara okej men den funkar fint, det var sagt att den skulle dista en kanal men funkar klanderfritt förutom att den inte håller sina radiostationer riktigt.
Vet nån om det finns något rimligt enkelt att göra om man vill försöka ta sig an problemet med att tunern liksom glider ur sin inställning? Gamla, torra kondensatorer har jag ett svagt minne av att jag har hört i gamla rörrdioapparater. Men i vilken ände börjar man i så fall?
calzone

Post by calzone »

Har aldrigt ägt en sådan men felet bör ju ligga i AFC kretsen, om den har en omkopplare för afc bör du först rengöra den ordentligt med kontaktspray eller dylikt.
Har också ett mycket svagt minne av att den skulle kunna ha en kapacitansdiod som brukar strula, men kan ha förväxlat med något annat fabrikat.
Annars brukar ju lödningar ha en förmåga att börja oxidera efter så många år.

Jag har för mig att någon la upp ett schema i "Album"
User avatar
Ragnwald
(200+ posts)
(200+ posts)
Posts: 215
Joined: Sun 02 Feb 2003, 10:56
Location: Gotland

Post by Ragnwald »

Tuner R4000 ??
Du menar väl receiver ?

Tuner = en ren radiodel utan förstärkare
Receiver = förstärkare med inbyggd radiodel

En radiokunnig reparatör borde väl inte ha några problem att detektera felet, om ritning finns tillgänglig.
Den som vet mest, tror minst.
calzone

Post by calzone »

Image

Image
henrik.sch
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 69
Joined: Sun 28 May 2006, 22:18

Post by henrik.sch »

Tack för tips Calzone, skall testa AFC-omkopplaren. Återkommer med besked om resultatet

... och Ragnwald, tack för lektionen, skall försöka vara mer stringent när jag uttrycker mig i fortsättningen, menade tuner-delen i receivern R4000 eftersom det är den som falerar. Kan dock kanske ha fel ändå, skulle kanske ha skrivit radiodelen i recivern, nu blir jag lite osäker...
User avatar
Ragnwald
(200+ posts)
(200+ posts)
Posts: 215
Joined: Sun 02 Feb 2003, 10:56
Location: Gotland

Post by Ragnwald »

Sorry, inte min mening att mästra. Jag förstod efter jag postat, vad du egentligen hade för avsikt med rubriken.
Den som vet mest, tror minst.
henrik.sch
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 69
Joined: Sun 28 May 2006, 22:18

Post by henrik.sch »

Ragnwald! Det är lugnt, inga bestående men...

Om tunerdelen:
Har försökt att rengöra AFC-omkopplaren. Petigt spreyande och ihärdigt klickande till trots inte helt okej. Verkar som inställningen glider iväg lite efter en stund även om jag låter apparaten gå rejält varm. Hade idén att någon komponent ändrade värden när den blir varm. Känner igen fenomenet från gamla rörradioapparater, man får gå till den var femte-tionde minut och justera kanalinställningen en smula för att det skall funka. Spelar ingen roll om jag använder förinställningsrattarna eller den nedersta, där man ställer in stationen manuellt. Samma sak oavsett om man har AFC:n på eller av.

Saknar tillräckligt kunskaper om var jag skall leta fel så alla tips tas tacksamt emot!

MVH
Henrik
calzone

Post by calzone »

Ett beprövat knep är att försiktigt använda kylspray på ett litet misstänkt område i taget för att lokalisera den typen av fel.
Hoppas att någon med vana av den här radiodelen kan ge dig något annat tips.
User avatar
robban61
(285+ posts)
(285+ posts)
Posts: 307
Joined: Sat 14 Jan 2006, 18:58
Location: Piteå

Post by robban61 »

Saknar tillräckligt kunskaper om var jag skall leta fel så alla tips tas tacksamt emot!

Hej Henrik!

Jag har precis samma problem med min R4000! Otroligt irriterande när den tappar kanalen, man går dit å skruvar och efter 5 min börjar den tappa kanalen. Om du hittar botemedel så måste du tipsa!

/robban
OA-5 Typ2 Jakaranda
OD-11.3 Jakaranda
OA-12.3 Jakaranda
OA-51 svart ask (lätt DIY med T11-disk+filtermod)
.....................................................
Ino Audio piP
Sonab R4000
Sonab R2000
Linn Classik Music
phon
(245+ posts)
(245+ posts)
Posts: 245
Joined: Wed 08 Dec 2004, 21:36
Location: Stockholm

Post by phon »

Testpunkt 2 uppe i högra hörnet på schemat är ju intressant i sammanhanget. Där borde det vara 0 volt när diskriminatorn ligger rätt trimmad. Justeras med spolen närmast före, och mottagaren inställd mitt på en station. Punkten går minus när man skruvar åt ena hållet och plus när man skruvar åt andra.

Jag har inte servicemanualen för just R4000, bara för P och A4000, så jag saknar anvisningarna för just radiodelen. Typisk va?
För många Carlsson är inte nog.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 14 guests