Tacksam för hjälp, modellbeteckningar osv.

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Golden Gates
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 2
Joined: Sun 26 Nov 2006, 03:30

Tacksam för hjälp, modellbeteckningar osv.

Post by Golden Gates »

Hej!

Mitt första inlägg här! :D

Jo, jag besökte den lilla Hifi-mässan i Växjö igår. Genom Larsenhifi fick jag chansen att lyssna på Carlsson högtalare för första gången seriöst. Riktigt trevligt må jag säga, gav mersmak!

Det är ett stort frågetecken bara. Jag vet att vi lyssnade på OA-52.3, sedan uppfattade jag det som att vi även lyssnade på OA-58, fick i vart fall en broschyr gällande OA-58.

När jag väl kom hem och började läsa lite så är det en sak som inte stämmer. Jag fick förklarat för mig på mässan att OA-58 var konstruerad av Ingvar Öhman, när jag nu läst lite mer så får jag det inte ihop det. För det var väl först på efterträdaren OA-60 som han var väldigt delaktig?

Grundfrågan är hur som helst, vet någon ifall det spelades på OA-58 eller OA-60 i Växjö? För mig verkar det lite konstigt ifall de inte demonstrerade det nyaste, eller är OA-60 extremt nya och inte klara för leverans ännu? Eller har jag missförstått alltsammans? :shock:

Jag blev hur som helst intresserad OA-58-OA-60 (vad det nu än spelades på). Jag hoppas emellertid nästan det var OA-58, då den lilla kritiken jag hade emot dem ska ha blivit åtgärdat i OA-60, i alla fall enligt vad jag läst mig till här på CarlssonPlanet.

Tack på förhand!

Ps. Ursäkta det röriga inlägget, det är rätt sent... :roll:
12björn
Internationalization Team
Internationalization Team
Posts: 894
Joined: Tue 31 Dec 2002, 15:42
Location: Skarpnäck/Stockholm

Re: Tacksam för hjälp, modellbeteckningar osv.

Post by 12björn »

Golden Gates wrote:Ursäkta det röriga inlägget, det är rätt sent... :roll:
:lol: Dessvärre tror jag inte röran kommer från Dig!

Frågan om OA58 - OA58.2 -OA60 har diskuterats på forumet. Ett försök till klarläggande finns nog också i nå't nyhetsbrev (gå in under "Newsletter").

Om jag förstått det hela rätt, vilket jag inte kan garantera, är det så här med modellerna:

OA58 - första modellen.
OA58.2 - samma som ovan, men med andra element, eftersom tillverkningen av dom ursprungliga upphört
OA60 - vissa modifieringar, bl a i lådan med bättre basegenskaper. Till det yttre som OA58.

Om jag förstått det rätt är det SSC med bl a Ingvar Öhman som utvecklat OA58-60.

Vad som visades i Växjö har jag ingen aning om, men det borde ju varit OA60. Läget som sagt mer än lovligt förvirrat. :(

Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
skrotnisse
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 9
Joined: Sun 13 Nov 2005, 15:42

Post by skrotnisse »

Jag var på mässan igår. Då frågade jag Larsen om det var dom nya OA-60. Han sa att det var OA 58.2.

Karl-Johan
OA 12.3 Valnöt
OA 116 Teak
Nad C320 BEE
Nad C521 BEE
Thorens 160
-distortion-
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 535
Joined: Thu 30 Sep 2004, 12:01
Location: Falun

Post by -distortion- »

58.2 blir väl OA60 när den nya huven kommer? ..om den kommer.
piP frampå
OA14 där bak
Golden Gates
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 2
Joined: Sun 26 Nov 2006, 03:30

Post by Golden Gates »

Tack alla för informationen!

Det var alltså OA 58.2 jag hörde i lördags. :)

Betyder det att OA-60 inte finns till försäljning ännu? :? Känns nästan lite dumt att köpa ett par OA 58.2 nu ifall det kommer en ny "bättre" modell (snart?), för ungefär samma pengar enligt vad jag förstått. Någon som haft möjlighet att jämföra OA 58.2 och OA 60?
-distortion-
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 535
Joined: Thu 30 Sep 2004, 12:01
Location: Falun

Post by -distortion- »

58.2 är OA60 med OA58 huven, om jag förstått det rätt.
OA60 kommer få en rak huv så småning om, OA58ans är snedskuren. Så istället för att slänga alla gamla OA58 huvar används på på OA60 så länge.
piP frampå
OA14 där bak
Dynamic
(285+ posts)
(285+ posts)
Posts: 292
Joined: Wed 24 Nov 2004, 14:31

Post by Dynamic »

-distortion- wrote:58.2 är OA60 med OA58 huven, om jag förstått det rätt.
OA60 kommer få en rak huv så småning om, OA58ans är snedskuren. Så istället för att slänga alla gamla OA58 huvar används på på OA60 så länge.
Stämmer icke! Oa60 är en Oa60 oavsett huv, en oa58.2 är en gammal oa58 som uppgraderas med det nya baselementet.
Detta har jag hört personligen av Ingvar Öhman för SSC när jag träffade honom för en månad sedan.

Så med andra ord, högtalarna du hörde på Mässan var ett par oa60, inget annat!!
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor
Posts: 1630
Joined: Thu 26 Dec 2002, 20:32
Location: Kungsängen

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Namnfrågan har stötts och blötts otaliga gånger.

OA-58 Konstruktion från SSC (I.Ö. m.fl.)

OA-58.2 Finns i ganska precis noll exemplar just nu. Avser en modifiering av OA-58 för användandet av det nya baselementet i fall man spelat sönder sina basar. Modellen är ej klar från SSC.

OA-60 ersättaren till OA-58 med det nya baselementet och en hel del utveckling och förbättringar som man kan läsa mer om på annan plats.

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
User avatar
Bill50x
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 196
Joined: Sun 05 Oct 2003, 15:34
Location: Gärdet-Stockholm

Post by Bill50x »

Mycket märkligt att konstruktör och tillverkare inte kan komma överens om vad produkten ska heta.... Varför ska det vara så dj-a svårt?

/ B
skrotnisse
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 9
Joined: Sun 13 Nov 2005, 15:42

Post by skrotnisse »

En av anledningarna till att jag frågade, var att jag var nyfiken på om namnbytet hade gått igenom helt och hållet. Det är ju väldigt synd om folk går på mässan och tror att OA 6O inte är ute ännu.


Karl-Johan
OA 12.3 Valnöt
OA 116 Teak
Nad C320 BEE
Nad C521 BEE
Thorens 160
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], Google [Bot] and 11 guests