MM eller MC? Vad är vad??

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Post Reply
Magnus Eriksson
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 14
Joined: Fri 14 Mar 2003, 10:10
Contact:

MM eller MC? Vad är vad??

Post by Magnus Eriksson »

Hej ärade medlemmar.

Jag har ytterligare några frågor runt min Sonab 67 S.

1. Är det en MM eller MC pickup på den? Original Pickup Shure M75 EDM Typ II. Kan vara en Ortofon F 15 EO nål.

2. Är det svårt Byta DIN mot RCA. Vill helst montera honkontakter och inte fast sladd. Verkar kunna bli svårt med "plats". Detta kan medföra lite problem. Nuvarande DIN-sladd går in "underifrån" och inte på baksidan av spelaren. Vet därför inte vart jag ska montera RCA-honorna på den. (Förslag välkomnas med öppna armar). Eller ska jag montera fast kablage med RCA kontakter? Enklare nu men svårare att "uppgradera" spelaren senare.

3. ¨Jag borde byta nätkabeln mot en annan t.ex. ÖLFLEX 2.5 (borde matcha spelarens underbara utseende galant). När detta görs så jordar jag spelaren på samma gång. Hur detta görs lättast har jag ingen aning om.

4. Jordar man i chassit på den eller? Finns det jordbar kontakt i den eller? (Har inte hunnit öppna och kolla ännu) Eller drar jag separat jordning till min förstärkares jordskruv? Min förstärkare har inget RIIA så det ska in ett sånt mellan dem också. Krashar det jorden på något vis?

Aaargh.... så många frågor när man inte kan / vet allt!!!

Slutligen... än en gång ett stort tack till er alla!!!


Mvh Magnus Eriksson
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 0 guests