Hej!
Jag har köpt ett par OA-4or, trodde jag. Sedan jag tittat på bilder och läst på carlssonplanet undrar jag vad det kan vara. Dom har samma mått som OA-4. Baffeln var nersänkt men det var bara att skruva loss den, inte alls fastlimmad som renoveringstips beskriver. Diskantkablarna ligger på ovansidan och diskanterna är alla MT20 men på 16Ω. Lådan har den lilla dekalen och det är rätt högtalarelement i övrigt. Är det någon som känner igen dom?[/img]
Förvirrad nybörjare
Förvirrad nybörjare
- Attachments
-
OA.jpg- (238.18 KiB) Downloaded 105 times
- Stefan Björklund
- (1235+ posts)

OA4 skall ha 16 Ohms diskanter...
Det ser ut som ett par OA 4 typ II dock ser det ut som en tidigare ägare har limmat dit de fyrkantiga klossarna för att hjälpa till att stödja upp gallret...
Korgen under element ser orginal ut etc.
posta gärna fler bilder...
Mvh
/Stefan
Det ser ut som ett par OA 4 typ II dock ser det ut som en tidigare ägare har limmat dit de fyrkantiga klossarna för att hjälpa till att stödja upp gallret...
Korgen under element ser orginal ut etc.
posta gärna fler bilder...
Mvh
/Stefan
CarlssonPlanet Moderator Team Leader
Spelar på Larsen och Carlsson
Spelar på Larsen och Carlsson
En del bafflar på dessa högtalarna gick onekligen att bara skruva loss, fler än du har stött på sådana exemplar! Däremot brukar inte kablarna till diskanterna ligga utanpå.
http://www.runessonguitars.com
Mina högtalare:
OA52.3 (bokfaner)+Sentec pa9 & Sc9, Thorens TD145, Pioneer dv-757
OD11 jakaranda (uppgrad enl CP)+ Denon m33
Mina högtalare:
OA52.3 (bokfaner)+Sentec pa9 & Sc9, Thorens TD145, Pioneer dv-757
OD11 jakaranda (uppgrad enl CP)+ Denon m33
Hej igen!
Tack för dom snabba svaren. Det här med diskanterna; enligt beskrivningen ska OA-4 ha 1st 16Ω och 2st 8Ω.
Mina har 3st 16Ω. Borde det inte resultera i svagare diskant? 8Ω är ju mer lättdrivet. Eller ska man anta att detta justerats i fabriken? Om dom nu
är original.
Nu har jag i alla fall börjat meka med den ena. Jag har lossat 9710 och pillat bort allt damm, limmat fast läkterna som jag höjt baffeln med och
tätat mot baffeln med fönsterlist. Med tanke på mängden damm och tidigare brist på tätning borde den låta mycket bättre än den andra.
Men tyvärr, skillnaden är hårfin. OK, jag vet att det bara är OA-4 or och att man kanske inte ska vänta sig för mycket, men jag har använt dom ett tag och gillar ljudet.
Det skulle vara kul att få ut det bästa möjliga ur dom utan att köpa nya dyra delar. Och jag är en riktigt grön novis, man måste ju börja nånstans.
Kan det vara nån idé att byta diskantkablarna? Byta ut två diskanter mot 8Ω? Byta kondensator? Det står 4,7 uF på den nuvarande.
Hur mycket dämpmaterial? Det syns på bilden i mitt första inlägg, hur mycket det är nu.
Kan volymökningen efter baffelhöjningen ha nån betydelse?
MVH och tack för ett trevligt forum!
Tack för dom snabba svaren. Det här med diskanterna; enligt beskrivningen ska OA-4 ha 1st 16Ω och 2st 8Ω.
Mina har 3st 16Ω. Borde det inte resultera i svagare diskant? 8Ω är ju mer lättdrivet. Eller ska man anta att detta justerats i fabriken? Om dom nu
är original.
Nu har jag i alla fall börjat meka med den ena. Jag har lossat 9710 och pillat bort allt damm, limmat fast läkterna som jag höjt baffeln med och
tätat mot baffeln med fönsterlist. Med tanke på mängden damm och tidigare brist på tätning borde den låta mycket bättre än den andra.
Men tyvärr, skillnaden är hårfin. OK, jag vet att det bara är OA-4 or och att man kanske inte ska vänta sig för mycket, men jag har använt dom ett tag och gillar ljudet.
Det skulle vara kul att få ut det bästa möjliga ur dom utan att köpa nya dyra delar. Och jag är en riktigt grön novis, man måste ju börja nånstans.
Kan det vara nån idé att byta diskantkablarna? Byta ut två diskanter mot 8Ω? Byta kondensator? Det står 4,7 uF på den nuvarande.
Hur mycket dämpmaterial? Det syns på bilden i mitt första inlägg, hur mycket det är nu.
Kan volymökningen efter baffelhöjningen ha nån betydelse?
MVH och tack för ett trevligt forum!
- Stefan Björklund
- (1235+ posts)

Hej, nu är det hon med OA4 igen!
Tack Stefan, det är väl dags att jag erkänner mina OA4 or som äktingar.
Jag har tagit modellbeskrivningarna på Carlsson Planet lite för allvarligt.
Har förstått att det finns diverse varianter.
Jag har hittat din beskrivning på renoveringen av dina 4or, 2002 tror jag det var. Inspirerande, jag ska härma så mycket jag kan.
Har också insett att det är på DIY man ska hålla till med sånt här
Vi ses kanske där.
Tack Stefan, det är väl dags att jag erkänner mina OA4 or som äktingar.
Jag har tagit modellbeskrivningarna på Carlsson Planet lite för allvarligt.
Har förstått att det finns diverse varianter.
Jag har hittat din beskrivning på renoveringen av dina 4or, 2002 tror jag det var. Inspirerande, jag ska härma så mycket jag kan.
Har också insett att det är på DIY man ska hålla till med sånt här
Vi ses kanske där.