Förstärkare/Slutsteg som driver dina Carlsson?
Harman kardon 330c
Driver mina oa14 med farsans gamla harman 330c (han hade den till sina 0a14 förr..) Just nu kör jag både ett ej helt färdigrenoverade oa14 (de nya diskanterna har jag ej skruvat fast) och ett par med basarna bytta (ej de rätta basarna dock).
Har under längre tid lyssnat mig fram och kommit fram till denna utrustning -för tillfället bör sägas- som jag är mycket nöjd med.
Jag tar gärna mot synpunkter, kunskap om styrka resp. svaghet i varje del/enhet eller idéer om vad som kan vara bättre kombinationer etc -så berätta gärna detta här på tråden!
M.a.o. all form av "feedback" är välkommen, då min strävan för bra och bättre ljud är oändlig och bara, ekonomin, kunskapen och fantasin sätter dess gränser (ständigt expanderande, alla tre nämnare, förhoppningsvis).
----
DVD/CD: Pioneer DV668AVI
Försteg (2-kanal): Vincent SA-T1 (med bytta rör till Tungsram, oändligt mkt bättre än originalrör -ska bytas till Telefunkens bättre när ekonomi tillåter)
Försteg (surround): Adcom GTP-880
Slutsteg: 2st eAr-202 (D-klass IcePower) c.a 2x100watt i 8ohm styck.
...samt övrigt -mindre intressant.
Detta ovan driver 2 par totalrenoverade OA116 (se nedan).
//Göran (godag)
Jag tar gärna mot synpunkter, kunskap om styrka resp. svaghet i varje del/enhet eller idéer om vad som kan vara bättre kombinationer etc -så berätta gärna detta här på tråden!
M.a.o. all form av "feedback" är välkommen, då min strävan för bra och bättre ljud är oändlig och bara, ekonomin, kunskapen och fantasin sätter dess gränser (ständigt expanderande, alla tre nämnare, förhoppningsvis).
----
DVD/CD: Pioneer DV668AVI
Försteg (2-kanal): Vincent SA-T1 (med bytta rör till Tungsram, oändligt mkt bättre än originalrör -ska bytas till Telefunkens bättre när ekonomi tillåter)
Försteg (surround): Adcom GTP-880
Slutsteg: 2st eAr-202 (D-klass IcePower) c.a 2x100watt i 8ohm styck.
...samt övrigt -mindre intressant.
Detta ovan driver 2 par totalrenoverade OA116 (se nedan).
//Göran (godag)
OA116.3 -svart lack, W65, B65-I 16ohm, CT62 + SSC-mod. filter
OA116.3 -svart lack, DIY-mod. av "phon" med SEAS CX21LTS 8-tums bas, B65-I 16ohm, CT62 + SSC-mod. filter
OA12.3 -mahogny, (DIY mod. "OA13" av "phon" med 3st diskanter) B65-I 8ohm, CT62, + SSC-mod. filter
_____________
Som drivs med:
Deltec dpa50s försteg, slutsteg, externa psu-steg och riaa-steg, 1000s högt.-kablar m.m.
-se:http://www.acoustica.org.uk/DPA/images/ ... A50S_3.jpg
& http://www.acoustica.org.uk/DPA/deltec.html
Audio Synthesis D-A-X Discrete Basic dac
-se:http://www.component.se/forum/index.php ... =6961&st=0
& http://www.audiosynthesis.co.uk/dax_discrete.htm
Pioneer DV757 (spec. mod med "ASL"-fiberoptik för DAX) dvd
Dual & Technics div. skivspelare
m.m.
OA116.3 -svart lack, DIY-mod. av "phon" med SEAS CX21LTS 8-tums bas, B65-I 16ohm, CT62 + SSC-mod. filter
OA12.3 -mahogny, (DIY mod. "OA13" av "phon" med 3st diskanter) B65-I 8ohm, CT62, + SSC-mod. filter
_____________
Som drivs med:
Deltec dpa50s försteg, slutsteg, externa psu-steg och riaa-steg, 1000s högt.-kablar m.m.
-se:http://www.acoustica.org.uk/DPA/images/ ... A50S_3.jpg
& http://www.acoustica.org.uk/DPA/deltec.html
Audio Synthesis D-A-X Discrete Basic dac
-se:http://www.component.se/forum/index.php ... =6961&st=0
& http://www.audiosynthesis.co.uk/dax_discrete.htm
Pioneer DV757 (spec. mod med "ASL"-fiberoptik för DAX) dvd
Dual & Technics div. skivspelare
m.m.
Försteg Nakamichi CA-5E, slutsteg Adcom GFA-535II däremellan Supra EFF-I.
Planerar att bygga ett Hypexsteg vad det lider, det gäller bara att få ur tummen...
Nakamichin behåller jag, den är kanon!
Har sedan tre veckor ställt tillbaka min gamla Pioneer PD-S904.
Inte är den lika detaljerad och "pigg" som DV-585:an men den tar inte 20 sekunder på sig att starta, låter inte som en höfläkt och spelar djupare och sjutton så mycket mer "musikaliskt".
Dessutom klart bättre 3D. Nu är det ju kul att spela skivor igen
Signalkabel är nån slags hemkörd sjukhussladd. Industrisignalkabel kanske!?
Skulle gärna köpa en rulle av den!
Planerar att bygga ett Hypexsteg vad det lider, det gäller bara att få ur tummen...
Nakamichin behåller jag, den är kanon!
Har sedan tre veckor ställt tillbaka min gamla Pioneer PD-S904.
Inte är den lika detaljerad och "pigg" som DV-585:an men den tar inte 20 sekunder på sig att starta, låter inte som en höfläkt och spelar djupare och sjutton så mycket mer "musikaliskt".
Dessutom klart bättre 3D. Nu är det ju kul att spela skivor igen
Signalkabel är nån slags hemkörd sjukhussladd. Industrisignalkabel kanske!?
Skulle gärna köpa en rulle av den!
OA14.3Y vita
OA116 svarta
OA5II svarta
85S
R4000
OA116 svarta
OA5II svarta
85S
R4000
Driver mina OA52.2½ med ett par klass-A monoblock som Erik Andersson byggt åt mig på Dynaco Mk.III chassier (hardwired, förstås). Transformatorerna, rörlikriktningen med GZ34 och att 6550 används som slutrör är det enda som är kvar.
Erik har själv beskrivit bygget med schema och fotografier på mina steg i Musik & Ljudteknik nr. 4 1987. Sedan dess har jag bytt lytar och rör, givetvis.
Jag är mycket nöjd med dem.
Som försteg använder jag Tandberg 3002. Hittills har jag inte hittat något annat försteg som är minst lika transparent och dynamiskt som också har tonkontroller. Längtar efter fjärrkontroll och fler ingångar, men tonkontroll, minst en tape-monitorslinga och monoknapp är ovillkorliga krav.
Tacksam för tips!
Digitalkälla Marantz CD12 + DA12.
Har även vinyl, 78-varvare, DAT, rullband mm. som källor.
En Yamaha A-320 som jag modifierat levererar skillnadssignal till ett par OD11 för ambiofoni.
Erik har själv beskrivit bygget med schema och fotografier på mina steg i Musik & Ljudteknik nr. 4 1987. Sedan dess har jag bytt lytar och rör, givetvis.
Jag är mycket nöjd med dem.
Som försteg använder jag Tandberg 3002. Hittills har jag inte hittat något annat försteg som är minst lika transparent och dynamiskt som också har tonkontroller. Längtar efter fjärrkontroll och fler ingångar, men tonkontroll, minst en tape-monitorslinga och monoknapp är ovillkorliga krav.
Tacksam för tips!
Digitalkälla Marantz CD12 + DA12.
Har även vinyl, 78-varvare, DAT, rullband mm. som källor.
En Yamaha A-320 som jag modifierat levererar skillnadssignal till ett par OD11 för ambiofoni.
Jag driver mina OA-52.3 med Bryston BP25/4BSST.
När jag kikar lite i den här tråden och andra här på forumet (ny här och mitt första inlägg, förlåt) slås jag av att det i många fall handlar om äldre och/eller gärna budget elektronik!
"Det duger hur bra som helst och resten är onödigt" eller?
Är det ett egenvärde i sig eller är högtalarna inte intressanta nog att investera i? Det finns inte mer att hämta när det gäller att spela rent på höga nivåer eller när det gäller mikro/makrodynamik på mer normala nivåer?
10-20 år gammal elektronik, i vissa fall ännu äldre komponenter, gärna Japansk "mainstream" elektronik.
Att högtalarna är var och är intressanta i HiFi-värden är vi säkerligen överens om men jag skulle alldrig drömma om att driva mina 52.3.or med den elektronik jag hade på sjuttiotalet till OA12-14.
Onödigt att lyssnas det öppet och intresserat på annat än rekomenderat? Det är ändå ingen skillnad?
Min uppfattning är att det verkligen "lönar" sig med bästa möjliga elektronik, ofta betydligt "bättre" och dyrare än vad som anses normalt i HiFi kretsar annars. När det gäller gäller fördelning av pengar på enskilda komponeneter "svarar" Carlsson. Så bra är högtalalarana, att de sedan är "lättdrivna" är en annan sak.
Missförstå mig inte, när jag som ny på "planeten" sticker ut hakan, jag gillar ett sansat och jordnära förhållningsätt till ljudåtergivning men inom HiFi är det inte direkt öppenbart att "less is more". Kan vara, men oftast inte.
Många säger att de har inte hört "bättre" , inte lyssnat på något som slår deras setup. Vad har folk igentligen hört med Carlsson; utöver det de spelar på hemma?
Jag vet naturligtvis att det finns otroligt intressanta lösningar, gammalt nytt, billigt och dyrt, bra och dåligt för att driva ett par Carlsson därför lägger jag till ett några sådana här:
mvh
geldis
När jag kikar lite i den här tråden och andra här på forumet (ny här och mitt första inlägg, förlåt) slås jag av att det i många fall handlar om äldre och/eller gärna budget elektronik!
"Det duger hur bra som helst och resten är onödigt" eller?
Är det ett egenvärde i sig eller är högtalarna inte intressanta nog att investera i? Det finns inte mer att hämta när det gäller att spela rent på höga nivåer eller när det gäller mikro/makrodynamik på mer normala nivåer?
10-20 år gammal elektronik, i vissa fall ännu äldre komponenter, gärna Japansk "mainstream" elektronik.
Att högtalarna är var och är intressanta i HiFi-värden är vi säkerligen överens om men jag skulle alldrig drömma om att driva mina 52.3.or med den elektronik jag hade på sjuttiotalet till OA12-14.
Onödigt att lyssnas det öppet och intresserat på annat än rekomenderat? Det är ändå ingen skillnad?
Min uppfattning är att det verkligen "lönar" sig med bästa möjliga elektronik, ofta betydligt "bättre" och dyrare än vad som anses normalt i HiFi kretsar annars. När det gäller gäller fördelning av pengar på enskilda komponeneter "svarar" Carlsson. Så bra är högtalalarana, att de sedan är "lättdrivna" är en annan sak.
Missförstå mig inte, när jag som ny på "planeten" sticker ut hakan, jag gillar ett sansat och jordnära förhållningsätt till ljudåtergivning men inom HiFi är det inte direkt öppenbart att "less is more". Kan vara, men oftast inte.
Många säger att de har inte hört "bättre" , inte lyssnat på något som slår deras setup. Vad har folk igentligen hört med Carlsson; utöver det de spelar på hemma?
Jag vet naturligtvis att det finns otroligt intressanta lösningar, gammalt nytt, billigt och dyrt, bra och dåligt för att driva ett par Carlsson därför lägger jag till ett några sådana här:
mvh
geldis
-
- Internationalization Team
- Posts: 895
- Joined: Tue 31 Dec 2002, 15:42
- Location: Skarpnäck/Stockholm
geldis!
Självklart presterar särskilt de större och mer avancerade Carlssonhögtalarna på bättre elektronik.
Även om pris och prestanda ofta har ett samband är det tyvärr långt ifrån alltid så och många av oss Carlsson-entusiaster har en begränsad budget, men vill ändå få ut det bästa av sian högtalare. Jag kan förstå att det kan verka som en slagsida åt det äldre/billigare hållet.
Sidan är skapad med en begränsad budget, av personer som har en begränsad budget, för entusiaster med en begränsad budget så att även de kan få ut så bra ljudupplevelser som möjligt ...
... Kanske lite av en karikatyr ... men ändå ...
Själklart skulle jag vilja ha möjligheter att ta hem och köpa ny och dyr elektronik, men när budgeten knappt tillåter att man köper en begagnad NAD, Marantz el dyl, då är detta enda alternativet.
I den här tråden finns en intressant artikel; "God is in the Nuances":
http://carlssonplanet.com/forum/viewtopic.php?t=3261
Björn
som nå'n gång hoppas få möjligheten att äga en bra rörförstärkare
Självklart presterar särskilt de större och mer avancerade Carlssonhögtalarna på bättre elektronik.
Även om pris och prestanda ofta har ett samband är det tyvärr långt ifrån alltid så och många av oss Carlsson-entusiaster har en begränsad budget, men vill ändå få ut det bästa av sian högtalare. Jag kan förstå att det kan verka som en slagsida åt det äldre/billigare hållet.
Sidan är skapad med en begränsad budget, av personer som har en begränsad budget, för entusiaster med en begränsad budget så att även de kan få ut så bra ljudupplevelser som möjligt ...
... Kanske lite av en karikatyr ... men ändå ...
Själklart skulle jag vilja ha möjligheter att ta hem och köpa ny och dyr elektronik, men när budgeten knappt tillåter att man köper en begagnad NAD, Marantz el dyl, då är detta enda alternativet.
I den här tråden finns en intressant artikel; "God is in the Nuances":
http://carlssonplanet.com/forum/viewtopic.php?t=3261
Björn
som nå'n gång hoppas få möjligheten att äga en bra rörförstärkare
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
Who is online
Users browsing this forum: No registered users and 2 guests