FAQ: Så här känner du igen de olika Carlssonbasarna

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
User avatar
Jonathan
Webmaster
Webmaster
Posts: 543
Joined: Sun 15 Dec 2002, 17:45
Location: Stockholm
Contact:

Re: FAQ: Så här känner du igen de olika Carlssonbasarna

Post by Jonathan »

dsmudger wrote:I was just thinkning the same thing - although for the future maybe a wiki where everybody can contribute (and correct any mistakes, add new translations etc) would be better? I've been doing lots of research on here, faktiskt.se etc for my OA-116 restoration project using Google translate, so if CP were willing to host one, I'd be more than happy to contribute in English all the various stuff I've found out (at the very least an English step-by-step guide with photos? it's better motivation if you know it won't just get lost in a forum somewhere ;))

I think maybe that sort of format and structure would be easier to use than trying to search forums, but especially so for future English-speaking Sonab fans who don't know what words to search for (not to mention it's something of a fine art interpreting the output of Google translate - for example the word for 'tweeters' so often gets translated as things like "washing states" or "disk users" :) so even a place on such a wiki where we could add to a small dictionary ('cone tweeter', 'mid-range', 'driver', 'capacitor' etc) would I think be very helpful to non-Swedish-speakers coming here and trying to work all this out for themselves?
There actually was a wiki here on CarlssonPlanet once upon a time. Here's the old announcement:
CarlssonPlanet launches CarlssonWiki
av Jonathan Gulbrandsen » lör 29 jul 2006, 13:56

Five years ago when we launched CarlssonPlanet, support was a simple affair comprised of answering a few emails a week. Then in december 2002, we launched the first forum.

The truly wonderful thing about this forum is that it serves as a wonderful "self help" tool because you can ask questions and any hundreds of other users may answer you and provide almost immediate help, answers or input to your question.

As the forum has grown, we have found that this forum's strengths also serve as it's weakness- because many topics and questions are regenerated again and again.

The busier we get, the harder it is for some users to find the answers they are looking for because the answer often lies buried in a long thread or discussion from many months in the past.

Today, I'm proud to announce that we are introducing you to the probably biggest enhancement on CarlssonPlanet since we began using this forum four years ago:

Our very own server-based Wiki tool known as: CarlssonWiki

Some of you are probably familiar with other popular “wiki” websites such as the famous Wikipedia online encyclopedia. At CarlssonPlanet, we felt that this exciting new technology was just the tool that we needed to enhance the vast wealth of knowledge and help provided every day by the CarlssonPlanet Team and users to one another within this community.

As you likely know, the strength of the Wiki system is that all users may add/edit/tune articles and knowledge to help keep information current and topical. With the advent of CarlssonWiki, users will be able to find and utilize information more efficiently and with greater ease than has ever been possible here in a forum based system.

No longer will information simply vanish into thin air as a result of busy forum traffic or the passage of time- users who need assistance can find practically anything they need using a simple search at CarlssonWiki.

And what's better? Knowledgeable users and those who want to help one another can begin adding to the general fund of knowledge that makes the CarlssonPlanet user community such a great place to seek answers. Just sign up for your own account- and edit/add content to your heart's contentment!

The possibilities are absolutely limitless. Over time as all of us contribute to and correct these articles to keep the information current, the wiki will serve as a comprehensive and CORRECT source of information on just about any conceivable topic relating to the Carlsson loudspeakers.

Where is CarlssonWiki?

There are three versions of the wiki.
First, there's the English version, where only articles in English may be posted:
http://en.carlssonplanet.com/wiki

Then there's the Swedish version, where only articles in Swedish may be posted:
http://sv.carlssonplanet.com/wiki

There's also the Media version, where you should upload <b>all</b> images and other media, making it possible for the English and Swedish version to use the same images, without having to upload them to both sites.
http://media.carlssonplanet.com/wiki

We hope that in the very near future, all CarlssonPlanet users will recognize that CarlssonWiki is the place to go for current, topical and immediate answers to nearly any problem they might have. We also hope to see the vast expanse of our user's knowledge shared via this wonderful tool so that many thousands of users can gain from what the rest of us have already learned and shared!

We’re all looking forward to seeing this take off and we’ll be here to answer any questions you might have in getting to know the new system!

So go visit- spend some time feeling your way around! If you see questions/answers here in the forum that you think should be a part of the system, go ahead and add them!
As you'll notice, the wiki is very empty at the moment. This is intended. We at CarlssonPlanet does not wish to create some basic information there, this is YOUR, the users, tool. We are not the editors there, we do not decide what is to be said and what not, that is all up to you.
Everything needs to be created by you.

CarlssonWiki is about all of us- and sharing what we know!

We've seen the future - and it's pretty Wiki'd. ;)
Unfortunately it didn't receive any attention what-so-ever. Maybe it's time for a second chance?
Jonathan Gulbrandsen - Webmaster
The Rules | Asking Questions The Smart Way
"There are two ways to write error-free code. Only the third one works."
"Deliver yesterday, code today, think tomorrow."
jansch
(245+ posts)
(245+ posts)
Posts: 275
Joined: Mon 02 Feb 2009, 14:26
Location: Stockholm, Skogås

Re: Perless element????

Post by jansch »

Stefan Björklund wrote:Är det polypropylenkon så är det inte ett "SC165-element" utan ett annat element ur Peerless sortiment...
Mvh

Stefan
Hej,
Jag har 2 par OA2212.
Ett par har orginal basar/mellanregister men med nya skumgummikanter. I det andra paret sitter element som är märkta Perless och har polypropylen kon,damkåpa i tygmaterial, skumgummikant, plåtkorg samt keramisk magnet. Perlesselementen har bara någon nummerbeteckning som jag inte kommer ihåg. Borde kanske säga att båda paren har väl fungerande orginaldiskanter och filtrena är orginal men skall moddas enligt Carlssons tyska modifieringsbeskrivning.

När jag gör en lyssnings A/B test mellan högtalarparen låter faktiskt "Perless lådorna" bättre, troligtvis pga att presensregistret (sådär 1200 - 3500 Hz) är antingen renare eller kanske troligare mer markerat. Dom verkar åtminstone inte ha högre distorsion vid rimliga lyssningsnivåer än orginalhögtalarna. Rent subjektivt verkar basen också lite tyngre och "snärtigare" (jo, jag vet - det som verkar vara "snärtig bas" oftast är övertoner och då sannolikt produceras av mellanregistret).
Mest kritiskt med Perless elementen borde ju vara avstämningen av basreflexporten. Jag menar att även om högtalarna är bra kan ju egenresonansen vara helt annorlunda.

Fråga: Har du någon erfarenhet om Perlesselementen och dess kvalitet jämfört med Sonab orginalelement? Vet du om dom har samma eller nästan samm egenresonans?

Janne
User avatar
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 566
Joined: Tue 21 Jul 2009, 22:09

Re: FAQ: Så här känner du igen de olika Carlssonbasarna

Post by STDI! »

Hej. I mina "nyfådda" OA-2212 har jag alldeles nyligen satt nya mellanregister och basar. Köpte dem naturligtvis på HiFiKit. På bilderna tidigare i denna tråd på B65oa-II finns en etikett med ganska mycket text. De jag köpte hade inte alls lika mycket text och jag trodde för en kort stund att det var fel element. Numret 830939 stod dock på mina etiketter, så det är naturligtvis rätt. Men det kan ju vara bra att veta att de ser ut så nu.
Mvh STDI!
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
jansch
(245+ posts)
(245+ posts)
Posts: 275
Joined: Mon 02 Feb 2009, 14:26
Location: Stockholm, Skogås

Re: FAQ: Så här känner du igen de olika Carlssonbasarna

Post by jansch »

Hej STDI!
I ett par av mina 2212 lådor satt ett element märkt (Y)831107 i basen och på baksidan av konen är 6 ohm tryckt, ingen tillverkarmärkning. Det verkar ju dock vara en typisk "Peerlessmärkning".
Som mellanregister satt Peerless med Cat.no: 832429 på 8 ohm.

Är det någon som har en bas över? Alltså den med märkning 831107. Magneten hade lossat på en av dom och talspolen hade bränt fast, den är inte reparerbar om man inte hittar en komplett kon med talspole.

Jag har gjort en ganska genomgående test och mätningar av 4 olika bestyckningar i 2212. OA2212 med element från Silver Flute låter ruggigt bra och dessutom har dom bra mätresultat. (Dvs verkliga mätningar, inga tillverkarparametrer eller simuleringar) Kommer att berätta lite mer om mina mätresultat senare....
orjste
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 6
Joined: Sat 08 Dec 2007, 20:13

Re: FAQ: Så här känner du igen de olika Carlssonbasarna

Post by orjste »

Jag har köpt ett par OA12-or med synbarligen ganska färska ersättningsbasar från Peerless med beteckningen 832439.
Jag hittar inga TS-parametrar för dessa basar på nätet. Är det någon som känner till något om dessa element? Var de rekommenderade ersättningselement för SC165 under någon period?
-orjste
bohrok
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 9
Joined: Fri 05 Oct 2007, 19:09

Re: FAQ: Så här känner du igen de olika Carlssonbasarna

Post by bohrok »

orjste wrote:Jag har köpt ett par OA12-or med synbarligen ganska färska ersättningsbasar från Peerless med beteckningen 832439.
Jag hittar inga TS-parametrar för dessa basar på nätet. Är det någon som känner till något om dessa element? Var de rekommenderade ersättningselement för SC165 under någon period?
-orjste
Det är troligen samma element som Peerless 833429 (kanske du har läst fel?).
http://www.parts-express.com/pdf/297-626.pdf

TS-parametrar liknar B65oaii.
mvh. Martti
orjste
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 6
Joined: Sat 08 Dec 2007, 20:13

Re: FAQ: Så här känner du igen de olika Carlssonbasarna

Post by orjste »

Tack Martti!
Nejdå, jag har inte läst fel. Det står glasklart 832429 men de kanske är felmärkta? Däremot stämmer beskrivningen med polypropylen-kon, skumkant mm precis. Märkligt. Någon annan som vet något om detta?
-orjste
bohrok
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 9
Joined: Fri 05 Oct 2007, 19:09

Re: FAQ: Så här känner du igen de olika Carlssonbasarna

Post by bohrok »

orjste wrote:Tack Martti!
Nejdå, jag har inte läst fel. Det står glasklart 832429 men de kanske är felmärkta? Däremot stämmer beskrivningen med polypropylen-kon, skumkant mm precis. Märkligt. Någon annan som vet något om detta?
-orjste
orjste wrote:Jag har köpt ett par OA12-or med synbarligen ganska färska ersättningsbasar från Peerless med beteckningen 832439.
Du skrev 832439 ovan :)
Peerless 832429 är ju samma element som 833429. Tredje siffran är en revision markning på Peerless elementena.
Mvh Martti
masen
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 136
Joined: Sat 31 Dec 2005, 11:38
Location: Garpenberg

Re: FAQ: Så här känner du igen de olika Carlssonbasarna

Post by masen »

Här kan du läsa lite mer om olika element som suttit i Carlssonhögtalare.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... &list=full

Polypropylenkon låter inte riktigt som rätt element.
Det finns alltid någon som vet mer.
orjste
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 6
Joined: Sat 08 Dec 2007, 20:13

Re: FAQ: Så här känner du igen de olika Carlssonbasarna

Post by orjste »

Man bugar och tackar!
-orjste
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests