ERA Mk3 är den bra?

Om du har frågor eller vill prata om HiFi som inte är Carlsson eller Sonab, posta här. Detta inkluderar även hemmabio m.m.
If you have questions or want to talk about other HiFi, not related to Carlsson, post here.
Post Reply
press4y
(1+ posts)
(1+ posts)

ERA Mk3 är den bra?

Post by press4y »

Hej,
Jag undrar om det är någon som kan något om denna skivspelare ERA Mk 3? Jag har precis köpt den tillsammans med 1 par Popboxar och Sentec SC8 + PA8 slutsteg (icke fungerand). Hittar ingen information på nätet hur jag än letar det enda jag ser är att den verkar komma från frankrike.

Hon jag köpte den av sålda av sin mans HIFI grejor, sedan han gått bort.

Tacksam för den hjälp/information jag kan få.

Själv är jag ny frälst Carlsson fantast med an hel del renoveringar fram för mig.
:lol:
Bill50x
(150+ posts)
(150+ posts)

Post by Bill50x »

Helt rätt, ERA (Etudes et Recherches Acoustiques) är en fransk skivspelare. Mk3:an har fjädrande innerchassi om jag minns rätt, Mk4:an som jag ägde mellan 1970-76 ungefär var utan denna innerfjädring. Det var en mycket populär skivspelare i slutet på 60-talet, kostade 400-450:- med en Shure M75 pickup. Helt OK skivspelare på sin tid och var i mitt tycke betydligt bättre än den likaledes populära Lenco L75 som jag tyckte besvärades av för högt rumble pga drivhjulet i gummi.

Tonarmen i H-profil kopierades mer eller mindre rakt av på den svenska skivspelaren Unamco, den var i övrigt också inspirerad av ERA´n.

Jag har inte lyckas hitta någon info på nätet om spelaren men hittade denna länk som kanske kan ge något http://www.proaxis.com/~settlet/record/links.html

/ B
Post Reply