Mot väggen eller?

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
robban61
(285+ posts)
(285+ posts)

Mot väggen eller?

Post by robban61 »

Nu är jag så dj***a glad och nöjd! För äntligen har jag fått mina Oa116 att klämma fram den efterlängtade djupbasen, eller fått bort den bumliga karaktären som stört mig som nybliven Carlsson-entusiast! Det kan vara ett akustiskt fenomen men jag flyttade ut högtalarna 15-20 cm ut från stöd-väggen och vips så "öppnades" högtalarna och en kontrabas lät som en kontrabas skall göra!

Vad som förbryllar mig, eller att vad jag har hört (eller antagit) så skall en Carlsson låda stå dikt an mot vägg? Men minst en meter från hörn. Dom flesta golvare av konvesionellt snitt rekommenderas ju att dras ut från vägg för att dom blir för luddiga eller feta. Carlsson var och är ju inte "konversionell" Vad är era erfarenheter? Vad är rätt och fel? Rätt vad det är så låter en Oa116 lika slank och distinkt som en Oa12 med en bra sub hos mig.. Varför? Det är ett akustik-dämpat rum på 24 kvm (som gjort att spela starkt i) med mjukmatta på golv och lite akustikplattor i taket

Jag är glad och nöjd men djäkligt förbryllad :D

mvh/Robban
OA-5 Typ2 Jakaranda
OD-11.3 Jakaranda
OA-12.3 Jakaranda
OA-51 svart ask (lätt DIY med T11-disk+filtermod)
.....................................................
Ino Audio piP
Sonab R4000
Sonab R2000
Linn Classik Music
-distortion-
(515+ posts)
(515+ posts)

Post by -distortion- »

Kul att de fick mer liv! Jag lyckades aldrig få bort det bumliga i mina 116 i det här rummet. Om jag drog ut dom från väggen försvann all bas men "bumlet" fanns kvar. :(
Att dra ut dom en bit från väggen innebär väl enbart att den bas som kommer genom porten minskar ett antal dB. Om det då var så att bumligheten fanns vid några frekvenser som just kom från basreflexen, oavsett om det var högtalaren eller rummet som bumlades, så försvinner eller minskar ju även bumlet. I mitt fall var det VÄLDIGT bumligt vidvissa frekvenser.
Låter det bättre en bir från väggen ska de ju självklart stå en bit från väggen! :D

Gå in på LTS och laddar ner sinussvepet och jämför, på samma volym, hur basregistret beter sej dikt an mot vägg och med högtalaren en bit ifrån. Det borde höras en sänkning från nån viss frekvens och neråt.

Hann du med att köpa element innan de sålde slut?
piP frampå
OA14 där bak
12björn
Internationalization Team
Internationalization Team

Post by 12björn »

”Mot vägg” ska inte tas alltför bokstavligt. Har mina 12:or ”två fingrar” från väggen, dvs ca 5 cm, vilket ofta rekommenderas. 5 - 20 cm är ju ändå skillnad mot att ställa högtalarna 1 - 1,5 m från vägg, vilket ofta rekommenderas för mer konventionella högtalare.

När det gäller 116 finns det dom som tycker att dom behöver ställas ”toe-out” för att riktigt komma till sin rätt.

Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
robban61
(285+ posts)
(285+ posts)

Post by robban61 »

Wow, sinussvepet bekräftar problemet som jag har i rummet! Vid 100hz händer det dramatiska saker! Hela rummet kommer i toksväng vid dom frekvenserna :shock: När högtalarna dras ut från väggen så minskar det betydligt, men en klar höjning finns ändå! Jag testade svepet på V-rumsriggen där 12:orna spelar med en Audio Pro sub och där finns det inga problem utan det var helt odramatiskt. Jäkligt coolt när rutorna börjar skallra utan att man hör någon ton!

Jag hoppade på Carlsson tåget lite sent så diskanter har varit svårt att hitta tyvärr! Men jag lyckades att beställa fyra st CT62 av en som hittat och beställde utomlands. Tanken var att uppgradera 12:orna, när jag läst på lite ser jag att dom har 16ohm, nu har jag två alternativ. Uppgradera OD11 och få två över eller att leta reda på fyra stycken till för att lyfta mina Oa14. Men det bästa vore att hitta 6st så kan jag fixa båda två! Finns det någon som håller på ett jämt antal CT62 så hugger jag på en gång :) Men det är nog önsketänkande..

/robban
OA-5 Typ2 Jakaranda
OD-11.3 Jakaranda
OA-12.3 Jakaranda
Ino Audio piP
Sonab R4000
Sonab R2000
Linn Classik Music
templar
(75+ posts)
(75+ posts)

Post by templar »

Testade också.
Inget dramatiskt händer väl, men en tydlig höjning av ljudet vid 40 , 60 , 80 , 100 , 120 hz.
Är detta normalt att höjningen kommer vid så jämna intervall?

Simon
Tyko
(285+ posts)
(285+ posts)

Post by Tyko »

Stig själv sa att man kunde justera avståndet till väggen något för att anpassa lite. Som sagt det är ju inte en halv till en meter vi talar om. Däremot får man givetvis en annorlunda reflex från de reflekterande elementen vid en utflyttning. Det ultimata för konstruktionen är givetvis dikt mot vägg men i vissa fall kan nog annat funka bättre. Bara man blir nöjd så är det bra!! Kul att du hittat ett bra sätt för dig! Däremot kanske du skulle pröva att ta bort akustikplattorna i taket om du spelar Carlsson. Dom är konstruerade för dämpat golv men icke dämpat tak då ett sådant tak ändrar hela förutsättningen för reflexionerna som Carlssonhögtalare jobbar med.
http://www.runessonguitars.com

Mina högtalare:
OA52.3 (bokfaner)+Sentec pa9 & Sc9, Thorens TD145, Pioneer dv-757
OD11 jakaranda (uppgrad enl CP)+ Denon m33
-distortion-
(515+ posts)
(515+ posts)

Post by -distortion- »

templar wrote:Testade också.
Inget dramatiskt händer väl, men en tydlig höjning av ljudet vid 40 , 60 , 80 , 100 , 120 hz.
Är detta normalt att höjningen kommer vid så jämna intervall?
Simon
Det låter ju skumt. Störs du av det i musik? Kul att det är så jämna intervall!
:D
Wow, sinussvepet bekräftar problemet som jag har i rummet! Vid 100hz händer det dramatiska saker! Hela rummet kommer i toksväng vid dom frekvenserna Shocked När högtalarna dras ut från väggen så minskar det betydligt, men en klar höjning finns ändå!
Jag har samma problem, nästan, lite smått till och från på flera ställen upp till 120 Hz. Men framförallt så har jag en ton runt ca 60 Hz som ligger kvar i rummet, det är hemskt och det verkar som om den inte går att få bort utan att göra om rummet, flytta nån vägg.
Men jag lyckades att beställa fyra st CT62 av en som hittat och beställde utomlands. Tanken var att uppgradera 12:orna, när jag läst på lite ser jag att dom har 16ohm, nu har jag två alternativ. Uppgradera OD11 och få två över eller att leta reda på fyra stycken till för att lyfta mina Oa14.
Du kan ju även köra 12orna med en 8 ohm diskant på varje. OA11,12 och 14 har samma filter, så man kan göra lite som man vill. Om du slänger på en per OD11 också så kan du ju göra en riktigt rättvis lyssningsjämförelse med samma elementuppsättning.

Mina OA12 kommer nog bli nån sorts OA11.
piP frampå
OA14 där bak
robban61
(285+ posts)
(285+ posts)

Post by robban61 »

Ja just det ja, två 16ohm diskant lika med 8ohm = Oa11, intressant idé! Jag skall göra en test och dämpa eller maska diskanten som blåser mot väggen då får man en fingervisning av reflexens betydelse. Dom blir ju inte direkt Orto-Akustiska :? Funkar det inte är det bara ta bort dämpningen och gilla läget.

/robban
OA-5 Typ2 Jakaranda
OD-11.3 Jakaranda
OA-12.3 Jakaranda
Ino Audio piP
Sonab R4000
Sonab R2000
Linn Classik Music
-distortion-
(515+ posts)
(515+ posts)

Post by -distortion- »

robban61 wrote:Ja just det ja, två 16ohm diskant lika med 8ohm = Oa11, intressant idé! Jag skall göra en test och dämpa eller maska diskanten som blåser mot väggen då får man en fingervisning av reflexens betydelse.
Här hemma ger den framförallt mer luft och höjd i ljudbilden. Men med CT62 tror jag det funkar mycket bättre med endast en ensam diskant på varje. Alltså att det funkar bättre med en ensam CT62 än en ensam MT20.
piP frampå
OA14 där bak
rylandes
(150+ posts)
(150+ posts)

Post by rylandes »

När 70-tals serien kom sa Sonabfolket att placeringen var mot vägg (inte dikt mot). Individuellt justerbart 0-20cm i det specifika rummet. Man kan också prova Toe-out placeringen (som Björn sa) framförallt med de större modellerna.

De är ju konstruerade för att ge en rak kurva vid placering mot bakvägg och inte för nära sidovägg. Så det är bara att experimentera i det egna rummet.

Sten R
Post Reply