Kvalitén på SONAB förstärkare?

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
andybee
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 13
Joined: Mon 27 Feb 2006, 17:52

Kvalitén på SONAB förstärkare?

Post by andybee »

Att högtalarna är bra, det vet vi alla. Men hur är det med ljudkvaliten på recivrarna och förstärkarna från 70-talet?. Tänker framför allt på R 3000, P 4000? och liknande. Jag skulle gärna vilja veta hur ni uppfattar ljudkvaliten samt komponentkvaliten/driftsäkerheten. Funderar på att skaffa passande stärkare till mina OA-12, därför skulle det vara roligt att höra om era erfarenheter. Eller kan någon rek. annan trevlig 70-talare om man vill bygga nostalgisk system?
User avatar
robban61
(285+ posts)
(285+ posts)
Posts: 307
Joined: Sat 14 Jan 2006, 18:58
Location: Piteå

Post by robban61 »

Hej!

Sonab R4000, en förstärkaren tycker jag väldigt mycket om! Man behöver bara vrida på dom platta reglagen några gånger så blir man såld, R4000:an andas kvalité i varje skruv. Min reciver är brusfri och brumfri och välljudande, inget oxid å sånt trots 30 år. Och metallchassit designat av Lars Lallerstedt är som en dröm. Inget kärnkraftverk precis men spelar snyggt som tusan om man inte vrider ur den för mycket!

Om du söker på "Sonab" på http://svt.se i sökfältet får du upp en liten filmpresentation på R4000 :)

mvh/Robban
OA-5 Typ2 Jakaranda
OD-11.3 Jakaranda
OA-12.3 Jakaranda
OA-51 svart ask (lätt DIY med T11-disk+filtermod)
.....................................................
Ino Audio piP
Sonab R4000
Sonab R2000
Linn Classik Music
andybee
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 13
Joined: Mon 27 Feb 2006, 17:52

Post by andybee »

Intressant! Hur står de sig mot likvärdiga och samtida B&O och Marantz, t.ex?
Teacher
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 9
Joined: Sun 19 Feb 2006, 11:46
Location: Stockholm

Post by Teacher »

andybee wrote:Intressant! Hur står de sig mot likvärdiga och samtida B&O och Marantz, t.ex?
BO och Marantz hade inte en chans, Sonab hade en helt ny teknik när det gällde tonkontroller.
farmer
(15+ posts)
(15+ posts)
Posts: 18
Joined: Tue 17 Dec 2002, 19:04

Post by farmer »

andybee wrote:Intressant! Hur står de sig mot likvärdiga och samtida B&O och Marantz, t.ex?
Jeg ville ha prøvd noen av Tandberg sine 70-tallsreceivere...
andybee
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 13
Joined: Mon 27 Feb 2006, 17:52

Post by andybee »

När det gäller carlsson har jag bara hört pratas om högt., aldrig kringutrustning. Är är dessa dolda pärlor, eller varför är de inte så högt värderade? Jag menar Marantz är ju hett eftertraktat. Själv har jag aldrig ens hört nån hifiintresserad ens nämna sonabs stärkare och rec. förutom att det var skit på 90-talet, vilket säkert är sant.
rylandes
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 193
Joined: Tue 26 Aug 2003, 22:35
Location: Strängnäs

Post by rylandes »

Hej!

Med risk för att såra någon:
Designmässigt var nog alla Sonabprodukterna på topp.
Konstruktionsmässigt och ljudmässigt var nog Receivrarna ganska medelmåttiga. Även om det fanns några roliga ideer på dom som vissa tonkontroller. Läser jag ett Sonab schema idag så framstår dom som rätt enkla.
Skivspelarna och framförallt kassettdäcket C500 (Nakamichi) stod sig nog bättre.

Det fanns många samtida förstärkare som lät bättre (70-76). Av de Nordiska tillverkarna på den tiden var nog Tandberg starkast på förstärkeri. B&O var som Sonab, bäst på design.

Marantz storhetstid var väl 60 talet då man gjorde många klassiska produkter. Under 70 talet bytte man ägare ett flertal ggr. Men producerade trots detta mycket kompetenta förstärkare. Väl över Sonab klass. De japanska tillverkarna Sansui, Pioneer, Technics, Denon, Onkyo mfl. samt några små Amerikanska tillverkare var nog de bästa enligt min mening. Som grundar sig på ett dagligt aktivt lyssnande under 70 talet med tillgång till HiFi växel och en mängd olika förstärkare.

Sten R
andybee
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 13
Joined: Mon 27 Feb 2006, 17:52

Post by andybee »

Vad tycker du om de rena förstärkarna, sten? t.ex p4000?
Är de bättre än motsv. reciever? Kul att höra olika åsikter, jag har inte alls lyssnat så mycket som du, bara noterat subjektiva skillnader. Hade en gång en marantz 2216 BE rec. det lät varmt och skönt, men en B&O 1000 från 60-talet hade betydligt bättre tryck i basen, orkade driva stora cerwin vega och det lät ändå bra! Köpte en gång en 70-tals technics rec. det låter för dåligt, när den pressas börjar belysningen att blinka, kan knappast vara välkonstruerad eller? Tycker iofs att marantz passar bättre till OA-högt. än den NAD c340 jag har till B&W 603.
Teacher
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 9
Joined: Sun 19 Feb 2006, 11:46
Location: Stockholm

Post by Teacher »

andybee wrote:När det gäller carlsson har jag bara hört pratas om högt., aldrig kringutrustning. Är är dessa dolda pärlor, eller varför är de inte så högt värderade? Jag menar Marantz är ju hett eftertraktat. Själv har jag aldrig ens hört nån hifiintresserad ens nämna sonabs stärkare och rec. förutom att det var skit på 90-talet, vilket säkert är sant.
Starkt jobbat andybee
andybee
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 13
Joined: Mon 27 Feb 2006, 17:52

Post by andybee »

Teacher, vad menar du? Har jag trampat på nån öm tå? :oops:
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot], Google [Bot] and 1 guest