Lite jämförelseförsök...

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Dynamic
(285+ posts)
(285+ posts)
Posts: 292
Joined: Wed 24 Nov 2004, 14:31

Post by Dynamic »

Tyko wrote:Men om man byter till Vifa diskanten, ska inte filtret ändras då?
I oa51 ska bara motståndet bytas till ett 1,5 ohms när man kör 8545+Vifa D25-35-06 dvs för att ändra filtret till 51.2, Jag kör på det viset med 8542+D25 också.
rylandes
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 193
Joined: Tue 26 Aug 2003, 22:35
Location: Strängnäs

Post by rylandes »

Jocke!

Var hittar du Ferrofluid?
Eller gör du själv?

Sten R
Jocke
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 148
Joined: Tue 19 Jul 2005, 18:44

Post by Jocke »

Tyko: Nä, glasullen bör sökert vara kvar som den är. Nu var det många år sedan jag dissikerade ett par 52-or men i 51-orna hålls en väl avvägd mängd glasull på plats av en mellanvägg. Ullfilten är något annat.

Rylandes: Jag beställde nya kanter till mina 8542 från Australien !!! Märkligt att man ska behöva söka sig så långt iväg för att göra av med sina slantar. Firman hette Spekerbits eller partsexpress - minns inte riktigt. Det här bör finnas att köpa från en välsorterad Hifi-bygg-firma eller kanske från Castrol eller liknande.

MVH/Jocke

PS. Om man inte har tillgång till prylarna är det nog en bättre affär att försöka komma över DX25AG (kanske billigt från någon som uppgraderat från .2 till .3) än att köpa in nya grejer. Den största förbättringen med de gamla diskanterna når man med coating och "krage".
Jörgen
(285+ posts)
(285+ posts)
Posts: 314
Joined: Sat 07 Jun 2003, 23:51

Post by Jörgen »

Det är på det viset att om man sätter dit ullfilt så ska stenullen bort.
Man kan inte ha både och. Har faktisk samma ullfilt i mina OA14 på ett
liknande sätt. Fungerar utomordentligt.

/jörgen
Nuvarande högtalare:
OD11,OA12,OA14,OA52,under flera år även OA116
Kringutrustning:
Accuphase E210A, Accuphase DP55, Sansui TU-X301i. Technics 1210 MkII med OM/Digitrac SE och Audio Technica AT11/ATS12S Shibata
Jocke
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 148
Joined: Tue 19 Jul 2005, 18:44

Post by Jocke »

Ja, du verkar ju ha koll på den här "modden", Jörgen, så det stämmer säkert! Jag blir bara lite fundersam på vad man då egentligen har tänkt sig att åstadkomma. Men det kanske inte är en diskussion som passar här?

/Jocke

PS. Jag har nog lite belastning av att ha hållt på så länge med mina Carlsson. I och med att jag började förbättra dem långt innan det fanns några officiella "moddar" har jag nog slagit in på ett lite annat spår!
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests