Vad har ni för skivspelare (vinyl)

Om du har frågor eller vill prata om HiFi som inte är Carlsson eller Sonab, posta här. Detta inkluderar även hemmabio m.m.
If you have questions or want to talk about other HiFi, not related to Carlsson, post here.
User avatar
templar
(75+ posts)
(75+ posts)
Posts: 80
Joined: Tue 03 Jan 2006, 14:59

Post by templar »

Luxman PD-284 med ingen nål.
Vet inte nåt om denna spelare, skräp?,hygglig?, bra?
Har inte så mycket vinyl så den har fått stå i garderoben.
Funderar dock på att ställa upp den ,ser snyggt ut om inte annat. :wink:
User avatar
s.b
(695+ posts)
(695+ posts)
Posts: 712
Joined: Sun 15 Dec 2002, 20:27
Location: wermdö

Post by s.b »

En sån här ??
Den ser trevlig ut :P



Image
Mina leksaker:
REGA Planar 3
Hegel Röst
2 stycken Audion Silvernight MKII/b 300B eller 2A3

Carlsson OA52.2
Carlsson OA51
Sonab OD11.senaste version
User avatar
templar
(75+ posts)
(75+ posts)
Posts: 80
Joined: Tue 03 Jan 2006, 14:59

Post by templar »

exakt en sån ,,fast jag saknar "locket"
Spelar den bra?
vad för nål ska man ha?

Simon
Sarumann
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 2
Joined: Fri 03 Mar 2006, 19:10

Post by Sarumann »

Jag har kvar mina gamla skivspelare från 70-talet. Den ena är en Technics SL-Q2 och den andra är en ERA MK4.
Challe
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 10
Joined: Tue 10 Jan 2006, 08:30

Post by Challe »

Jag har tyvärr en väldigt udda skivspelare, AU/RA (Audio Rational) G1 från 89-90. Tyvärr för att det var en otroligt prisvärd skivspelare på sin tid men den är otroligt komplicerad och idag har jag inte lyckats hitta någon som kan få den att spela OK igen. Problemen började när nålar till Linn K5 pickuper (den såldes med den pickupen) tog slut, jag har därefter testat med lite olika kombinationer men aldrig lyckats få till inställningarna, främst antiskate vet jag inte alls hur man skall få till. Så nu kommer jag snart att köpa en Thorens eller alt en Rega. Lite tråkigt då den är verkligen udda, företaget kommer ifrån *host, host* gamla Checkoslovakien och de byggde tidigare radaranläggningar, när kalla kriget gick mot sitt slut så började de titta på andra produkter....

Image
Image
rylandes
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 193
Joined: Tue 26 Aug 2003, 22:35
Location: Strängnäs

Post by rylandes »

Hej!
Din skivspelare ser ju väldigt läcker ut. Tycker du borde försöka igen om det går. Vore synd att inte använda den.

Jag kanske misstar mig, men är inte det där en tangentialarm?
I så fall så har du inga antiskating inställningar att bekymra dig om.
Annars är det väl bara nåltrycket det gäller.
Se om du kan beskriva problemet lite mer ingående, så får vi försöka hjälpa dig.

Sten R
Challe
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 10
Joined: Tue 10 Jan 2006, 08:30

Post by Challe »

Hej Sten,

Ja jag gillar verkligen spelaren så jag vill verkligen få igång den igen...
Verkligen tacksam för alla tips och ideer som kan få lite bättre prestanda på den....

Ja, det är en tangentialarm på den, trodde att man skulle ställa om vinklar för att uppnå antiskate så jag är tacksam över upplysningen att det inte behövs på en tangentialarm.

Problemet uppstod när jag bytte pickup, med Linn K5 pickupen så fungerade den fint, efter byte (Ortofon OM20) så spårar inte nålen riktigt som den skall, den fastnar i samma spår, hakar up sig alltså på helt felfria skivor, om man höjer nåltrycket ifrån Ortofons rekommenderade 1,5gr till drygt 3gr så fungerar det bättre, dock hänger den sig ibland på skivor som fungerar fint på andra spelare. Funderar även på pickupvinkeln, har ställt den som det gjorde på Linn pickupen, fast de tester med olika vinklar förändrar ingenting. Jag har även försökt att få hjälp av Audio Rational men de svarar ej på mail, jag köpte spelaren begagnad så jag har ingen instruktionsbok, sist jag hade problem med spelaren för 7-8 år sedan så lämnade jag in den till en Hifi butik i Jönköping som tyvärr ej finns kvar... ett tips jag har fått är att testa Shures pickuper, skulle den vara bra till en spelare med lätt arm?
Kan tillägga att spelaren inte har använts på 3 år pga flytt och annat

mvh Challe
User avatar
s.b
(695+ posts)
(695+ posts)
Posts: 712
Joined: Sun 15 Dec 2002, 20:27
Location: wermdö

Post by s.b »

Jag kan tipsa om Veteranhifi i stockholm,dom
kan nog hjälpa dig

/s.b 8)
Mina leksaker:
REGA Planar 3
Hegel Röst
2 stycken Audion Silvernight MKII/b 300B eller 2A3

Carlsson OA52.2
Carlsson OA51
Sonab OD11.senaste version
rylandes
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 193
Joined: Tue 26 Aug 2003, 22:35
Location: Strängnäs

Post by rylandes »

Hej!

Skatingeffekten uppstår bara när man har en vanlig tonarm, upphängd i en punkt vid sidan om tallriken.

Jag vet inte hur Linn K5 pu ser ut. Skiljer den sig markant i höjd mot OM20 som är ganska hög? Skulle kunna vara ett problem. Shure pickuperna brukar ju räknas som relativt okänsliga och bra spårare. Så det kan ju vara ett tips. Men titta först på höjden.

Annars så ska du ju ställa nålen så att den går i linje med mittpinnen i tallriken. Det är väl viktigast.

Mer än 2-2,5g bör du nog inte ha på någon PU.
Berätta hur det går.

Sten R
Challe
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 10
Joined: Tue 10 Jan 2006, 08:30

Post by Challe »

Hej,

Höjden på pickupen tillsammans med nålen är nästan exakt lika, därimot så har Linnpickupen fästet längre bak och nålpunkten hamnar minst 5mm längre fram jämfört med ortofon. Detta gjorde mig lite konfunderad så jag satta in LinnPU för att jämföra vinklar och fästpunkter.... då uppmärksammade jag något som jag borde ha sett tidigare... När man spelar en skiva med LinnPU och tittar på nålen rakt framifrån så ser man att nålen befinner sig minst 2-3mm till vänster av pickupenscentrumlinje! Var 5-10 sekund ser man att tonarmen drar sig mot nålen så att den centrerar sig i förhållande till pickupen! När jag sedan byter tillbaks till Ortofon så får jag precis samma fenomen, fast med skillnaden att nålen hoppar tillbaks till föregående spår istället för att dra fram tonarmen...

Ser ut som om jag har klantat mig ordentligt, ska plocka isär rullarna som tonarmen är upphängd på, verkar nästan som om något smörjmedel har blivit för gammalt och kärvar hela tonarmsupphängningen. Visserligen så verkar dessa hjul rulla väldigt lätt men uppenbarligen inte tillräckligt lätt... vad tror ni, skall jag bara rengöra rullarna eller bör jag använda något smörjmedel ?

Här finns en bild som visar hur tonarmen är upphängd
http://homepage.mac.com/challe/.Picture ... G_4193.JPG
Skruvarna har en spets som glider i ett centrumhål på metallhjulen, axeln går alltså inte igenom hjulen.

/Challe

Bifogar en bild på Linn K5

Image
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests