Lim till kanter

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
Post Reply
andersok
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 2
Joined: Tue 03 Jan 2006, 11:19

Lim till kanter

Post by andersok »

Hej

Ska kanta (gummikanter) om min 165:or, jag har tidigar använt Casco vattenbaserade kontaktlim (grön tub) men har nu fått beskedet att detta tagits ur produktion (dålig kvalitet enl butiken). Vanligt kontaktlim hugger väl för snabbt? Har någon tips om något bra lim?

Anders
Tyko
(285+ posts)
(285+ posts)
Posts: 306
Joined: Wed 12 Mar 2003, 09:52

Post by Tyko »

Jag har precis haft samma problem då jag i veckan skulle köpa mitt favoritomkantningslim - Casco grönt vattenbaserat. Rände runt i flera affärer och det verkade inte finnas mer helt enkelt, tråkigt. Jag gick iallafall på en annan gammal rekommendation här på forumet och köpte "Casco kraft universal" i lila tub för 19:- på Kjell o Co. Detta lim hade tycligen också rekommenderats från någon firma som själva säljer och kanter och även kantar om. Jag har nu använt limmet på kanterna till mina oa52 element och jag tycker det var bra att jobba med. Det bitar något snabbare än det gröna men det snabbar mest bara upp hela processen. Det är dessutom lätt att ta bort gummikanten från metallkanten och ta bort allt lim upp till flera timmar efteråt. Själv limmade jag om det stället tre gånger på det ena elementet innan det blev bra....
Lycka till!
Tyko
http://www.runessonguitars.com

Mina högtalare:
OA52.3 (bokfaner)+Sentec pa9 & Sc9, Thorens TD145, Pioneer dv-757
OD11 jakaranda (uppgrad enl CP)+ Denon m33
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor
Posts: 1630
Joined: Thu 26 Dec 2002, 20:32
Location: Kungsängen

Post by Martin Dellstig »

Hej

LN Högtalarservice rekomenderade Casco Lila när jag talade med dem.

mvh

Martin
Jag vet inte, vet du?
rylandes
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 193
Joined: Tue 26 Aug 2003, 22:35
Location: Strängnäs

Post by rylandes »

Om du använder Casco lila och kör det "vått" så har du ju en stund på dig att justera om du vill.

Själv har jag använt Casco Marin & Teknik på ett antal element med gott resultat. Några har nu suttit i drygt ett år utan problem. Tekniken skiljer sig dock. Du får använda en plastspackel för att lägga på tunt. Åtminstone på konsidan av kanten.

Sedan har man en bra stund på sig att justera om man vill. Limmet är ju svart också vilket ser trevligt ut.

Sten R
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests