OA14 omlackering på gång

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
Erik Johansson
Valued Contributor
Posts: 447
Joined: Wed 08 Jan 2003, 21:29
Location: Göteborg
Contact:

OA14 omlackering på gång

Post by Erik Johansson »

Håller på att lackera om mina OA14. De var svarta och rätt slitna så jag började med att slipa dem jämna, följt av spackling och än mer slipning. :)

Nu har jag lagt 2 lager vattenburen färg och de börjar nu se riktigt bra ut. Imorgon kväll ska jag finslipa dem mycket lätt med 400 papper och sedan ska ett sista lager blå färg läggas på efter att de rengjorts med klibbduk.

Sedan ska denna blå färg få genomhärda ordentligt innan det är dags för nästa steg, nämligen att lägga på 7-8 lager International Goldspar fernissa. :shock:

Sen blir det någon månads väntan innan de ska våtslipas med 1500 papper och poleras och vaxas. :)

Jag tror att det kommer bli ett par mycket fina OA14, om jag nu bara kan komma på var tusan jag la de 2 Sonab-emblemen... :D

/Erik
Danne
(245+ posts)
(245+ posts)
Posts: 279
Joined: Sun 02 Mar 2003, 14:42
Location: Stockholm (Kungliga) Bagarmossen

Post by Danne »

Önskar lycka till hoppas det blir fint!
Vad betingar dessa i värde när de är klara tro?
MVH Danne.
Erik Johansson
Valued Contributor
Posts: 447
Joined: Wed 08 Jan 2003, 21:29
Location: Göteborg
Contact:

Post by Erik Johansson »

Det är en bra fråga. Jag lär inte sälja dem annat än till någon entusiast för annars skulle jag aldrig få igen pengarna för materialet.

De kommer, när jag är klar, ha kostat mig knappt 5000kr totalt. Får jag inte det för dem skulle jag inte sälja dem. Det ser å andra sidan inte ut som 30 år gamla högtalare längre utan är mycket fräscha efter omlackeringen, så det kanske man ska kunna få? Nu ska jag låta den blå färgen härda ordentligt i minst en vecka till innan jag börjar fernissa dem för att sedan kunna polera upp riktig djupglans.

Jag renoverar dem ju för mig själv, och då är 5000kr en rätt liten kostnad för högtalare som dessa.

/Erik
User avatar
thel
(75+ posts)
(75+ posts)
Posts: 84
Joined: Tue 17 Dec 2002, 21:18
Location: Nacka

Post by thel »

5000?

Vad har du gjort med dem - rent silver i innternkablaget?

Skämt åsido, nya basar+ diskanter=ca 2700:-. Färg och småprylar blir alltid dyrare än vad man tänker sig men finns det ytterligare supertrix du har lagt ner på burkarna?

/Thel
Erik Johansson
Valued Contributor
Posts: 447
Joined: Wed 08 Jan 2003, 21:29
Location: Göteborg
Contact:

Post by Erik Johansson »

Hej!

Jag gav 1200kr för högtalarna. Resten är i runda slängar som följer (ibland avrundat uppåt eller neråt):

Spackel, färg och fernissa: 500kr (egentligen ytterligare 200kr för man bör ju räkna utslitna slippapper, klibbduk, osv).
Internkablage: 100kr
Filterkondingar: 200kr
Terminaler: Lite osäker här, ska se hur lackeringen blir. Blir den bra blir det nog Supra Boxcon undertill och då är det 450kr där. Annars ~100kr.
Ny baffeltätning (o-ring): 50kr
PL200 lim: 100kr
Diskanter: 1160kr
Basar: 1190kr
1m mattsvart DC-Fix (att täcka frontplattorna nertill då Sonab-märkena är borta och lämnat ett fult vitt lim efter sig. 1m var minimilängd): 50kr
Paraffinolja för att mjuka upp gummidetaljer: 50kr

Som ni ser blir det cirka 5000kr beroende på vad jag väljer för terminaler.

Men ändå, en bättre högtalare för 5000kr är nog inte lätt att hitta. :)

/Erik
User avatar
thel
(75+ posts)
(75+ posts)
Posts: 84
Joined: Tue 17 Dec 2002, 21:18
Location: Nacka

Post by thel »

Usch ja, det blir alltid dyrare än man tänkt sig - du ska ha heder för en ärlig och korrekt uppställning - själv brukar jag alltid glömma lite utgifter för att göra mig själv (och min fru) på bättre humör. Hur som helst, det blir fina högtalare och det viktigaste är ju att du själv blir nöjd - tills nästa projekt drar....

Ha det gott
/Thel
Erik Johansson
Valued Contributor
Posts: 447
Joined: Wed 08 Jan 2003, 21:29
Location: Göteborg
Contact:

Post by Erik Johansson »

Tja du nästa projekt är ju mina OA116. Om nu bara modifieringsbeskrivningen kan bli klar. :)

Sen hittade jag ett par OA12:or för en struntsumma så att det inte går att låta bli att köpa dem. Så jag har att göra... :roll:

Sen har jag ju även en till hobby... ojojoj... :D

Men det är ju kul! Och sen så får man ju som sagt inte glömma det för mig viktigaste: Var hittar man en bättre högtalare än OA14 för 5000kr?

Mina OA116 kommer ju också att kosta en del att göra iordning (~7000kr ungefär inkl priset för högtalarna), men det lär vara ett par rätt fina högtalare man får då! Sen så kommer jag ju bara att byta mellanregistren i dem innan ett korrekt 5,3 ohms element tas fram så då blir det ytterligare 850kr billigare bara där. Det gör mig inte så mycket eftersom mina renoverade 5,3 ohms basar ser kanon ut. :)

OA12:orna skaffade jag mest för att jag är nyfiken på dem. Är elementen inte förstörda så blir det nog bara skumkantsbyte på dem. Ägaren skrev att de är i "brunt trä" så jag hoppas att de är i teak som mina OA116! Då kan man ha ett trevligt flerkanalsystem i framtiden! :)

Jag kan ju säga så här, det blir inte mycket pengar över direkt när man är 19 år gammal och lever på 800kr/månad. Men jag omsätter gamla prylar som ligger och samlar damm så det funkar fint ändå.

/Erik
Danne
(245+ posts)
(245+ posts)
Posts: 279
Joined: Sun 02 Mar 2003, 14:42
Location: Stockholm (Kungliga) Bagarmossen

Post by Danne »

:twisted: Arbete och tid kostar ju.
Man blir sugen på ett köp av OD11 eller OA12!!!
Hur hittar man bäst ett par sådana, jag letar på internet men hittar inte så
mycket till billig peng.Såg på hifi-forum men 1000 kr lät inte så billigt, ej bytta skumkanter på basarna. Så det lät lite mycke.
Är tacksam för tips på billiga sådana i sthlm.
Lev väl Danne.
Erik Johansson
Valued Contributor
Posts: 447
Joined: Wed 08 Jan 2003, 21:29
Location: Göteborg
Contact:

Post by Erik Johansson »

1000kr är OK enligt mig om skumkanterna är bytta. Annars max 700-800kr typ.

De dyker upp med jämna mellanrum, det är bara att hålla ögonen öppna.

/Erik
User avatar
s.b
(695+ posts)
(695+ posts)
Posts: 712
Joined: Sun 15 Dec 2002, 20:27
Location: wermdö

Post by s.b »

hej Dagens nyheter har en bra köp&sälj sida

kolla ofta :!:

vh/s.b
Mina leksaker:
REGA Planar 3
Hegel Röst
2 stycken Audion Silvernight MKII/b 300B eller 2A3

Carlsson OA52.2
Carlsson OA51
Sonab OD11.senaste version
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 0 guests