Spåna fram en DIY "carlsson"-center

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
CCL
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 186
Joined: Wed 18 Dec 2002, 23:32
Location: Bromma

Post by CCL »

Hej Igen!
Jovisst lennart, SC har skapat något speciellt, utan tvekan. Mitt inlägg var snarare av typen ; När det gäller film (och inte audiophilisk stereo) prova och lyssna!? centerns klang är inte det så himla noga med faktiskt. Som sagt, snacket i affärerna tror jag inte mycket på, än så länge... Tycker man det är kul att skapa och fixa (vilket man ju gör), så tror jag man inte ska begränsa sig. Jag ser med spänning fram emot nya skapelser.

Övertyga mig gärna om motsatsen.

Vi hörs på forumet,

// C-C
Mina grejor
Stereo:
OA14.3,Satori, CT62,vita
Pioneer SX 838 receiver
Pioneer SL 2000

OA12.3 + inre tratt, CT62, svarta (surr)
OA 52.3 Lyxfilter, svarta
QLN Signature, vita

Torpet:
OD11.3 + inre tratt, CT62, vita
Erik Johansson
Valued Contributor
Posts: 447
Joined: Wed 08 Jan 2003, 21:29
Location: Göteborg
Contact:

Post by Erik Johansson »

När det gäller film (och inte audiophilisk stereo) prova och lyssna!?
Hmm det gäller väl även audiofilisk stereo att det bara är att prova och lyssna? :)

/Erik
User avatar
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)
Posts: 1377
Joined: Tue 17 Dec 2002, 18:06
Location: Trollhättan

Post by Stefan Björklund »

Nej, nej... Sakta i backarna... :x :wink: :wink:

"bara marknadsföringssnack i affärerna",
-håller jag inte alls med om!!!
Speciellt inte om det blir frågan om Musik i 5 kanal DTS...

Jah har hållit på med hembio sedan 94 och har haft ett tiotal olika högtalaruppsättningar under den tiden... Två av dessa har fungerat riktigt bra, och det var:
1. 5 st identiska Avance Alpha 330i (tvåvägs golvhögtalare med samma bas som i OA51 och OA52)
2. den uppsättning jag levt med nu ett tag, Kappa 80 golvhögtalare, kappa 70 golvhögtalare som center och OA50.2 surr....

D v s i stort sett/och identiska högtalare i det främre systemet H, C, V...

*********
Jag har använt 52.3or som frontar och en uppgraderad OD11 som center med utmärkt resultat (även då jag lyssnar på en DTS 5.1 konsert).
*********
Har du jämfört med att ha en 52.3 som center med för att underbygga detta påstående :?:

Vi som musikkonsumenter har ju ingen kontroll över ljudproducentens arbetssätt och det finns heller ingen fast standard för hur han/non vill/skall "lägga ut" ljudet i de olika högtalarna...

-med lite otur, och en producent som förlitar sig på att konsumenten har en juste center, kan ljudbilden bli lika "haltande" som att köra en stereoinspelning på ett högtalarpar bestående av en OA52.3 och en OD11

Surroundhögtalarna däremot har jag funnit mer okritiska i klangmatchning, där spelar ljudspridning större roll (fördel Carlsson :) )
CarlssonPlanet Moderator Team Leader

Spelar på Larsen och Carlsson
CCL
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 186
Joined: Wed 18 Dec 2002, 23:32
Location: Bromma

Post by CCL »

Stefan!
Juste inlägg. är på väg att bli övertygad om motsatsen. Hade nog centern som SMALL när jag lyssnade på DTS konserten :oops: . Har testat nu och jag antar att du menar att klangfärgen på "bruset" vid kanalinställning bör vara så lika som möjligt för bästa resultat.... :?:


// CCL :wink:
Mina grejor
Stereo:
OA14.3,Satori, CT62,vita
Pioneer SX 838 receiver
Pioneer SL 2000

OA12.3 + inre tratt, CT62, svarta (surr)
OA 52.3 Lyxfilter, svarta
QLN Signature, vita

Torpet:
OD11.3 + inre tratt, CT62, vita
User avatar
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)
Posts: 1377
Joined: Tue 17 Dec 2002, 18:06
Location: Trollhättan

Post by Stefan Björklund »

Hej CCL.

Bruset är ett ganska bra test, ja...

Ett, för högtalarsystem svårare, och mer avslöjande test är att sätta sig i "sweet spot" för höger, vänster högtalare (om man kan hitta den då den är så himla stor med Carlssonburkar :D )...

Kör sedan musik inspelad i någon autentisk akustisk miljö (inget mixerbordspanorerat material alltså) , Opus 3, Telarc "recorded live into two tracks" etc.
Växla mellan ren stereo och det gamla hederliga 3-channel logic...

Det kan vara skillnader i volym mellan systemen, så är fallet på min förstärkare...
-men med perfekt matchning av front-center hörs det i princip ingen skillnad mellan de två ljudsystemen...
En dålig matchning får ljudbilden att "falla ihop" totalt...


Mvh

/Stefan
CarlssonPlanet Moderator Team Leader

Spelar på Larsen och Carlsson
Per Gulbrandsen
Chief Editor
Chief Editor
Posts: 228
Joined: Sun 15 Dec 2002, 17:45
Location: Stockholm
Contact:

Post by Per Gulbrandsen »

Hej Carlssonvänner!
Kul att debatten om Carlsson och hembio kommit igång. Ni kanske har sett att det finns ganska långt gångna planer på nya Carlsson hembiohögtalare, något som jag dock inte tror kommer förrän tidigast i höst.

Tills vidare får man improvisera, det tycker jag är fullt tillåtet och kul.
Vi har hemma f.n. stor glädje av Carlssonhögtalare i vår hembio (bl a Loewe TV/Denon AVR1802/Sony DVP-NS400D) och använder OA52.3 som fronter och OD11 som surrounder (placerade nära takhörnen och riktade snett uppåt framåt) med stöd av en hemgjord center hängande på vägg bakom TV:n.

Jag märker dock att centern ofta är onödig eftersom OA52.3 rätt drivna ger en fantastisk mittinformation. Jag har också hört allas vår högtalarguru ingenjör Ingvar Öhman säga att center ofta är onödigt.
Jag återkommer till frågan om center nedan.
När man ska bygga egna Carlsson hembiohögtalare så bör man tänka på följande:

1. Elementen bör vara desamma som i riktiga Sonab/Carlssonhögtalare.
Det går dock mycket bra att blanda t ex T-11oa-diskanten i fronten och CT62 i surrounder då dessa diskanter spridnings- och distorsionsmässigt (och ev även fasmässigt) upplevs som mycket lika varandra. Detsamma gäller basarna SC165 och ScanSpeak 8545.

2. Filtren bör vara av så lika slag som möjligt. Dvs är det 12 dB:s filter i frontarna är det bäst om det också är det i surrounder (och ev center). De flesta Carlsson/Sonabmodeller har 12 dB-filter.
(Dock har inte OA116 och OA2212 12 dBfilter. Men dessa modeller går trots det ändå bra att bygga ihop med t ex OD11 i ett biosystem, jag har provat!)

3. Det är en fördel ju fler surroundhögtalare man har råd, plats och förstärkarkraft med. Dvs hellre 4 surrounder än två!
Tänk bara på att impedansen halveras för varje nytt par man paralellkopplar till samma högtalarutgångar. DVS det går ofta en absolut gräns vid max 4 st 8 ohms surroundhögtalare (vilka då ger 4 ohms belastning tillsammans, ofta max för de flesta förstärkare).

Här finns dock en fantastisk möjlighet just när det gäller Carlsson, nämligen 16 ohms element! Det finns ju mirakulöst idag såväl 16 ohmsvarianter både av de utsökta CT62-diskanterna som av SC165:orna
(till mellanregistren i OA116)! HiFiKit har båda elementen nya hemma.
Det är bara att börja bygga!

Billiga surroundtipset: Köp två par hyfsat snygga små (t ex beggade vanliga) högtalarlådor av någorlunda välbyggs sort (går alltid att förbättra med extra trästag, asfalt osv inuti) och häng in SC165/CT62 i 16-ohms version tillsammans med OD11:a utmärkta filter.
Voila! 16 ohms surrounder!
Fyra stycken parallellkopplade sådana hembyggen ger alltså bara 8 ohms belastning, en enkel match för varje slutsteg. Integreringen blir också närmast perfekt med vilka Carlsson-frontare som helst.

Känslan av omslutenhet och att vara på plats mitt i filmen blir överlägset mycket bättre med 4 st surrounder än med 2 st.
Och ännu bättre blir det med ännu fler par. Tro mig, jag har verkligen provat detta.
Kolla gärna själv vid nästa riktiga biobesök, det är nerlusat med surroundhögtalare i salongen. Och tro inte att det är för att salongen är stor. Det är för upplevelsen!

3. Centerhögtalare då. Ja, även här kan 16 ohmarna komma väl till pass
om man vill bygga sig en bra strömtålig center med flera basar och diskanter. Tänk på att det går utmärkt och blir mycket Carlssonmässigt att hänga sin center på väggen bakom/ovanför TV:n. Det har jag gjort.
Man gör då en klassisk Stig Carlsson, dvs utnyttjar rummet i högtalarkonstruktionen. En grund låda med en SC165bas och valfri Carlsson domediskant och OD11-filter ger en utmärkt vägg-center.

När det gäller diskantval bör man tänka på att CT62 inte är lika effekttåliga som domediskanterna. Så antingen väljer man en Vifa aluminiumdome eller (helst) den nya T-11:an.
Eller så väljer man flera CT62. Dessa bör då placeras lodrätt ovanför varandra, t.ex två st CT62 i lodrät rad ovanför en SC165.

Billiga tipset: Har man ingen vägg att hänga center bakom TV:n utan vill ha en "Carlssoncenter" ovanpå TV:n, gör sä här:
Ta en gammal gärna lite hög och platt högtalarlåda, täck över den breda gamla elementbaffeln med plywood eller nåt, lacka lådan i passande TV-färg, t ex silvergrått och såga elementhål i ena långväggen (som därmed blir en ny låg och bred baffel)!
Sedan hänger man in ett OD11-filter, en eller tre SC165-basar (två st ger ljudfel i en centerhögtalare säger expertisen) och valfria Carlssondiskanter på den nya baffeln och lägger sedan högtalaren på rygg på TV:n. (Dome-diskanten kan med fördel stick upp från lådan a la OA50)
Voila! En Carlssoncenter!

Jag vill dock varna för att bygg-tipsen lämnas utan minsta garanti vad gäller ljudåtergivningekvaliten.
Det enda tips jag går i god för är att renoverade OD11 rätt placerade är suveräna som surronder. Resten är mest otestade hugskott där jag dock blandat in diverse ideer som kan komma att sättas i produktion i Carlsson framtida biohögtalare.

Högtalarbyge är egentligen något av det mest komplicerade man kan syssla med. Det kräver en enorm kunskap om elektricitet, akustik och ljudvågornas beteenden - och inte minst en förmåga att tänka tredimensionellt i alla led - om man verkligen ska kunna lyckas få till en perfekt ljudåtergivning.

Jag törs däremot lova att den som väljer att vänta på de riktiga Carlssonsurround- och centerhögtalarna kommer att göra det bästa valet.
Att leka kan dock inte vara förbjudet och tills dess kanske några av mina små råd ovan kan komma till någon glädje för de ivrigaste av er!

mvh
Per Gulbrandsen
Founder & Chief Editor
http://www.carlssonplanet.com
Erik Johansson
Valued Contributor
Posts: 447
Joined: Wed 08 Jan 2003, 21:29
Location: Göteborg
Contact:

Post by Erik Johansson »

Kanske något i stil med Ino Audio surroundhögtalare A3 fast med 1st SC165 och 2st 16 ohms CT62 och OA12 filter? 10 liters volym som i OD11 skulle nog räcka fint.

Länkar till bilden då jag tyckte att den var för stor för att ha med i inlägget:
http://a2.grp.yahoofs.com/v1/cPCrPrAYjo ... j%F6rk.jpg

En till trevlig bild med surroundhögtalare på väggarna:
http://a2.grp.yahoofs.com/v1/cPCrPilChK ... %208st.JPG

Man skulle ju t.o.m kunna ha tonbygel om man vill. :D

Jag tror att det skulle kunna bli riktigt, riktigt bra faktiskt.

Frågan är om man ska köra basreflex med samma avstämning som i OD11:an eller slutet? Funkar SC165 i sluten låda ens?

MVH
/Erik
Per Gulbrandsen
Chief Editor
Chief Editor
Posts: 228
Joined: Sun 15 Dec 2002, 17:45
Location: Stockholm
Contact:

Post by Per Gulbrandsen »

hej Erik!
Dina bildlänkar funkar inte just nu, bara så du vet.
Och nej, SC165 är inte gjord för sluten låda.
Det blir till att räkna!

Onekligen en fördel med att köra med OD11, man slipper räkna!
Och det är fortfarande en äkta Carlssonkonstruktion....
Per Gulbrandsen
Founder & Chief Editor
http://www.carlssonplanet.com
Erik Johansson
Valued Contributor
Posts: 447
Joined: Wed 08 Jan 2003, 21:29
Location: Göteborg
Contact:

Post by Erik Johansson »

Jepp hade gärna kört med OD11, om det hade varit lite lättare att få tag på några par med välvårdad fanérfinish. Men tyvärr är det inte så lätt.

Vill ju helst att högtalarna ska matcha varandra hyfsat. OA12 i valnöt som frontar och mina (om än fina) blå OD11 bak skulle nog se ganska illa ut.

/Erik
User avatar
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)
Posts: 1377
Joined: Tue 17 Dec 2002, 18:06
Location: Trollhättan

Re: Spåna fram en DIY "carlsson"-center

Post by Stefan Björklund »

Efter att ha renoverat både mina OA51 till .3 och ett par OA14 med nya diskanter, filter komponenter och Y-konfig. så provade jag att ställa OA14 som center i hembion...

Båda burkarna tätt ihop, rättvända med höger och vänsterburk på rätt sida spelandes in mot varandra...

OA 51.3 som höger-vänster högtalare och OA50.2 som surround.

Satte på en DVD skiva med Diana Krall, Live in Paris, och....

:shock: :shock: :shock:

Det lät Otroligt bra!!

Jag körde alla högtalare som Large och utan mina Subbar med DTS ljudspåret.

Ljudet svävade i rummet med en otrolig närvarokänsla!

Jag skall nu snabba mig med att bygga min "51.3"-center och förmodligen använda 2 par OA14.2 som Bakkanaler i 7.1...

Carlsson i en Hembio är en klockren fullträff!

/Stefan
CarlssonPlanet Moderator Team Leader

Spelar på Larsen och Carlsson
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests