Anpassnng av orginaldiskant till 8545 i OA51

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
B-Å Åhs
(40+ posts)
(40+ posts)
Posts: 42
Joined: Thu 17 Mar 2005, 14:20

Anpassnng av orginaldiskant till 8545 i OA51

Post by B-Å Åhs »

Är det någon som har kört OA51 med 8545:or och orginaldiskant ?
Vilka anpassningar av filter kräver detta , det är ju skillnad i känslighet på 8545 och 8542. Är intresserad pga att jag har kommit över 8545:or men ännu ej har köpt en uppgradering av diskanter och filter :?:
Jocke
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 148
Joined: Tue 19 Jul 2005, 18:44

Original diskant OA51

Post by Jocke »

Hej B-Å Åhs!

Originaldiskanten till OA51 är en riktigt bra diskant som har ett oförtjänt dåligt rykte. Jag har kört med såväl 8542 som 8546. För att filtret ska fungera bör du använda högpasslänken från 51.1 dvs 3,3uF i serie och 0,5 mH parallelt. Däremot bör du ha en mindre spole 0,8 mH som i 51.3 då induktansen hos 8545 är högre. Förslagsvis monterar du ett vridmotstånd istället för det fasta tills du hittat nivåerna. Schema till filtren för de olika versionerna finns i forumet.

För att få ut det mesta ur 51.1 diskanten har jag tillgripit några små knep som gör det till en ren glädje att lyssna på dem.

Först och främst bör man förse den med en filtkrage på samma sätt som OA52.

Om man är lite händig kan man montera isär dem och fylla talspolegapet med magnetisk olja. Om man har lite mod kan man passa på att ge kalotterna en dos coating. Innan de monteras samman är det viktigt att det är helt rent. Jag lägger en sträng Kiselpasta i polstyckets ytterkant för att det ska bli riktigt tätt. Denna leder värme mycket bra och värmen fördelas i såväl frontplåt som magnet. Effekttåligheten bör öka en aning.

8542 är lite "skräpig" i kurvan ovanför delningen så med en 8545 eller coatad 8542 passar det bra att byta till 52.1:s diskantfilter för att ge lite mer tillskott i mellanregistret.

Om det fortfarande låter vasst kan du ansluta 0,5-1,0uF & 8-12 Ohm parallellt med diskanten för att runda av på toppen.

Lycka till!

/Jocke
B-Å Åhs
(40+ posts)
(40+ posts)
Posts: 42
Joined: Thu 17 Mar 2005, 14:20

Post by B-Å Åhs »

Tack för ditt tips. En ytterligare fråga. Hur stor filt har du kring diskanten ?
Jag ska börja pula med filtrena så for jag får tid ....
Jocke
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 148
Joined: Tue 19 Jul 2005, 18:44

Filt

Post by Jocke »

Hej!

Jag har monterat filten rakt mot diskanten - alltså som en platta med hål i mitten. Tjock filt finns att köpa från diverse audiofil-firmor men i textilbutiken finns filt (vanligtvis billigare fast tunnare - men den går att vika några gånger. Om du tittar på baffeln från sidan så bör inte diskant-kalotten sticka utanför filten. Detta hindrar vågutbredning parallellt med baffeln - det brukar väl kallas diffraktion.

Om man kollar på OA-52 (vilken modell som helst) så har den liksom en krage som hindrar diskanten att reflekteras i väggen bakom högtalaren, jag har inte använt den modellen men den används på senare 51:or.

Det är idag brukligt att placera 51:orna lite lägre (50 cm över golvet) än vad Stig rekommenderade. Då tycker jag att följande filter fungerar bra:

0,8 mH i serie med basen, 3,3 uF i serie och 0,7 mH parallellt med diskanten. Vill man snitsa till det kopplar man en RC-länk på 3,3uF+4Ohm parallellt med basen och 0,75uF+8Ohm parallellt med diskanten. Detta får basen att rulla av lite bättre över delningsfrekvensen och tar bort det aggresiva hos diskanten. Om du inte är bekant med hur man ansluter dessa så maila mig på [email protected] för det är inget lyckat om det blir fel!

Lycka till!

/Jocke
User avatar
Vee-Eight
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 134
Joined: Mon 16 Dec 2002, 21:17
Location: Trollhättan
Contact:

Post by Vee-Eight »

Jag spelade länge mina oa51 med 8545:a och original peerless-diskant, med diskantkalotten i ögonhöjd. Körde med originalfilter också. Måste hålla med om att originaldiskanten har ett tråkigt rykte, ganska oförtjänt. Men skillnaden mellan den och T11 är milsvida. Upptäckter av nya instrument på skivorna är mkt vanligt efter uppgradering.

Jag har iof inte hört Jockes modifikation, men det känns som om elementets tillkortakommanden gör att man inte skall lägga ned så mkt tid på det. Jag tycker iaf att det funkar bra som det gör.
- Carlsson Illuminati -
Maior e longinquo reverentia.
Admin http://www.Faktiskt.se
Jocke
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 148
Joined: Tue 19 Jul 2005, 18:44

Diskanter

Post by Jocke »

Mina moddar påbörjades för runt 20 år sedan och jag nådde snabbt resultat som jag var nöjd med. Har därför inte haft anledning att ifrågasätta den gamla diskanten då den låter utmärkt. Jag har inte hört T11:an men väl en lång rad andra diskanter från Vifa. Det är inte utan att de är väldigt duktiga på att bygga högtalare. Vad Ing. Öhman hittat på som är så speciellt har jag inte koll på men han är ju en duktig konstruktör och borde veta vad han håller på med.

Häromdagen skrotade jag ett par 25 år gamla Luxman HT-210 åt en kompis och gissa vad som satt där - Vifa diskanter! Trots sin ålder har de samma konstruktion som de nya och ser identiska ut med T11 !

Inget nytt under solen?

/Jocke
User avatar
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)
Posts: 1377
Joined: Tue 17 Dec 2002, 18:06
Location: Trollhättan

Post by Stefan Björklund »

"samma" frontplatta...

polyamiddome i stället för silkesdome.

/Stefan
CarlssonPlanet Moderator Team Leader

Spelar på Larsen och Carlsson
Jocke
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 148
Joined: Tue 19 Jul 2005, 18:44

Diskanter

Post by Jocke »

Tack Stefan för klargörandet. Det jag ville poängtera var att T11:an inte heller är någon ny konstruktion. Det är väl iofs inget fel att tillverkaren håller kvar vid fungerande grundkonstruktioner och fortsätter utveckla dem!
Vifa D(X)25/26/27 + utbytes silkesdome = T-11 OA ?

/Jocke
B-Å Åhs
(40+ posts)
(40+ posts)
Posts: 42
Joined: Thu 17 Mar 2005, 14:20

Tweakendet är påbörjat

Post by B-Å Åhs »

Hej , har nu monterat dämpfilt runt diskanten , upplever resultat som renare och lugnare . Fortsätter med filtertweakende efter helgens gäddfiske. :D
Jocke
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 148
Joined: Tue 19 Jul 2005, 18:44

Post by Jocke »

Kul att du gör framsteg! Egentligen skulle man ha minst 2 par likadana högtalare för att kunna jämföra löpande. Det finns många små och billiga åtgärder som sammantaget leder till en bättre helhet och i det fallet är det saker som går att förstå och som kan bekräftas av studier och mätningar. No nonsense!

/Jocke
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 17 guests