Rädda mina bussgods mördade OD-11

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
Tender
(1+ posts)
(1+ posts)

Post by Tender »

Jag ropade just in mina första Carlsson högtalare på Tradera: ett par vita OD-11 med nya basar. Snygga, diskreta och låter bra ... alltså perfekta till vårt vardagsrum.

Transporten från säljaren till mig skedde via Bussgods. Någonstans på vägen skedde något ... Antagligen så gjorde bussen som högtalarna färdades med ett stopp i Kolmården och busschauffören var snäll nog att rasta högtalarna. Tyvärr så valde han elefanthägnet och en av elefanterna råkade sätta sig på lådan ... eller så är Bussgods elaka onda människor som behandlar högtalare så här:

Image
Image

Det kanske är lite svårt att se men överkanten på lådan har blivit så intryckt att gallret har bucklats uppåt (man kan se det i den bortre kanten).
Image
Image

Smällen som högtalarna hade fått var så kraftig att de flesta av fästerna till baselementen hade lossnat och ett par hade böjts (basarna låg lösa i lådorna).
Image

Så, nu till min DYI fråga. Hur skall jag rädda dessa högtalare?

Det jag funderar på är att bygga nya lådor. Är det någon här som har byggt lådor till OD11? Har ni några tips eller råd att ge mig?

Hälsningar,
Johan
bjed
(125+ posts)
(125+ posts)

Post by bjed »

Demontera så mycket du kan och spara oskadda delar såsom baffel och element. Mät och kopiera lådorna och basreflexrör till en ritning och låt en lokal byggfirma kapa till lådmaterial enligt ditt eget önskemål. Enklast är kanske att välja MDF 19 mm. Kanske din lokala byggfirma kan fräsa så att skarvarna blir 45-gradiga eller trappstegsformade.......Framförallt gäller det de ytor där bafflarna skall fästas in. Stagning av lådorna är mycket viktigt att du gör noggrannt !
Limma samman med ett bra lim. Ytbehandla och återmontera bafflarna.

Låter enkelt ? Ja, det behöver inte vara svårt eftersom lådorna är i hygglig storlek, varför inte allt för kvalificerade verktyg behövs.

Lycka till !
Dynamic
(285+ posts)
(285+ posts)

Post by Dynamic »

Står inte Bussgods för skadorna?? Har sett dom där od11 orna hemam hos -distortion- flera ggr å dom va ju jättefina innan. :(
Tender
(1+ posts)
(1+ posts)

Post by Tender »

Jo, jag har skickat in en skadeanmälan till Bussgods och hoppas verkligen att de kommer att stå för skadorna ... men det komme ju inte att magiskt fixa högtalarna. Så jag kommer ju skälv få fixa så att de blir spelbara igen.

Vid närmre granskning i går kväll så uptäckte jag även att metal ramen till en av basarna har blivit lite skev :cry: ... får se om den går att använda.
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Eftersom lådorna är målade utanpå faneret kanske det är lättast att skära bort den skadade faneren, bygga upp de skadade partierna och fanera om hela lådorna igen i ett snyggt träslag.

Monteringsbyglarna till basarna går att rikta, även nätet går att rikta med lite tålamod, några näbbtänger, en klubba och ett anhåll.

Försök se det som en möjlighet att få det riktigt snyggt!

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
Tender
(1+ posts)
(1+ posts)

Post by Tender »

Martin,

Tack för tipset ... jag har kommit över den första chocken och kan börja se problemet lite mindre uppgiet

Tyvärr så är skadorna lite värre än vad som syns på bilderna ... lådorna har komprimerats eftersom de har spruckit "uppifrån och ner" på tre ställen (dvs. från överkanten och hela vägen ner till golvet).

Men det är klart, det kanske är möjligt att man kan "rikta" lådorna, injicera lim i fogen och sedan dra ihop dem tvingar. Kanske värt ett försök.

Just nu så kan jag bock inte göra något alls. Först så måste jag se vad Bussgods har att säga om min skadeanmälan.
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor

Hej!

Skönt när problemet faller ned i rimliga nivåer.
Det absolut primära är att bafflarna är OK, är sedan botten OK så underlättar ju det också.

Att nyproducera lådan är ju ingen omöjlighet, kan löna sig att kolla med en snickare om du inte vill göra det själv. Det är ju ganska enkla former det handlar om. Då kan man ju dessutom få den i valfritt utseende.

Det är ju också möjligt att lägga på någon liten volym om man vill få lite mer i de lägsta frekvenserna, bara att göra lådan högre.

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
Billy
(30+ posts)
(30+ posts)

Post by Billy »

Jag skickade iväg en vinylspelare häromveckan som posten knäckte mitt itu. Nu väntar jag och köparen på att postens reklamationsmaskineri skall göra sitt. :(
OA14.3 jakaranda
12björn
Internationalization Team
Internationalization Team

Post by 12björn »

Martin Dellstig wrote:Det är ju också möjligt att lägga på någon liten volym om man vill få lite mer i de lägsta frekvenserna, bara att göra lådan högre.
Är inte det ett vågspel, dvs det kan blli bättre men det kan också bli sämre, eftersom det påverkar en rad andra parametrar?

Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor

Hej!

Visst kan det ju vara ett vågspel men blir man inte nöjd är det ju bara att såga av lådan så att den får rätt dimension! :D

Fast det är ju inte direkt omöjligt att det fungerar. De är ju element och filtermässigt samma, ja utom antalet diskanter förstås.

Det är en enkel test att kolla om det fungerar, de saker jag tror man behöver kolla på är nog främst basröret, dämpmaterialet och kanske vinkeln på elementen. Tror dock att man inte kan höja upp den hur mycket som helst då elementen är försänkta på OD-11 och upphöjda på OA-12/14.

Vill man är det enkelt test.

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
Post Reply