Byta 2 av 4 diskanter
-
bladerunner
- (10+ posts)

Byta 2 av 4 diskanter
Hej!
Jag har nyligen fått tag på ett par OA14.
Givetvis så var skumkanterna kass och jag har satt i ett par 4 ohms bilbasar (av bättre modell med kevlarkoner) som en tillfällig lösning.
Givetvis vill man renovera dem helt på en gång, men tack vare att man åkte på räkningar/utgifter på 13500:-(!) trots att jag bor i en etta och kör en VW Lupo så kommer det inte ges möjlighet att lägga så mycket på högtalarna.
Det jag tänkte på var om jag (bara för att göra något) byta bara de två direktstrålande diskanterna och samtidigt flytta om till Y-konfiguration.
Kan det göra en viss skillnad, eller ska man vänta (helst inte!) tills man har råd att införskaffa alla diskanterna?
Mvh/ Christian
Jag har nyligen fått tag på ett par OA14.
Givetvis så var skumkanterna kass och jag har satt i ett par 4 ohms bilbasar (av bättre modell med kevlarkoner) som en tillfällig lösning.
Givetvis vill man renovera dem helt på en gång, men tack vare att man åkte på räkningar/utgifter på 13500:-(!) trots att jag bor i en etta och kör en VW Lupo så kommer det inte ges möjlighet att lägga så mycket på högtalarna.
Det jag tänkte på var om jag (bara för att göra något) byta bara de två direktstrålande diskanterna och samtidigt flytta om till Y-konfiguration.
Kan det göra en viss skillnad, eller ska man vänta (helst inte!) tills man har råd att införskaffa alla diskanterna?
Mvh/ Christian
Re: Byta 2 av 4 diskanter
Vänta och byt alla tycker jag, Diskanterna har lite olika karaktärer på ljudet och du slipper ej undan dist/oljud som gamla diskanterna har så länge dom används.
Dom brukar ju faktiskt låta så pass med orginaldiskanterna så det duger att lyssna på medans man sparar ihop till nya.
Obs. Kanta om eller lämna orginalbasarna på omkantning istället för att spela med 4 ohms bilbasar, filtervärdena blir helt fel när du spelar med 4 ohms basar plus att sc165 är ett speciellt element utvecklat för våra underbara Orto Aukistiska klenoder.
Du tjänar mer välljud på att renovera upp orginalbasarna än att bara byta några diskanter.
Dom brukar ju faktiskt låta så pass med orginaldiskanterna så det duger att lyssna på medans man sparar ihop till nya.
Obs. Kanta om eller lämna orginalbasarna på omkantning istället för att spela med 4 ohms bilbasar, filtervärdena blir helt fel när du spelar med 4 ohms basar plus att sc165 är ett speciellt element utvecklat för våra underbara Orto Aukistiska klenoder.
Du tjänar mer välljud på att renovera upp orginalbasarna än att bara byta några diskanter.
-
bladerunner
- (10+ posts)

-
Hansson&Carlsson
- (50+ posts)

Förstår dig
Man vill gärna komma igång.
Kan du inte börja renoveringen med det som inte kostar så mycket.
Dvs det allmäna utseendet, se över kablaget, ev filter modifiering osv.
Man vill gärna komma igång.
Kan du inte börja renoveringen med det som inte kostar så mycket.
Dvs det allmäna utseendet, se över kablaget, ev filter modifiering osv.
Ska man göra renoveringen stegvis tycker jag att det ger större ljudlyft att byta diskanterna först och renovera orginalbasarna.
Det är i mitt tycke diskantbytet som är det stora lyftet!
Basarna är faktiskt ganska bra orginal om dom får nya kanter.
Men som blev sagt innan.. Se över kablage och filter mm. Byta kanter på basarna kostar ca: 50:- om man gör det själv. Det finns en bra instruktion om kantbyte under DIY som Stefan har gjort.
Förresten... köp elementen av micke på LP elektronik iställe för hihikit så blir det mycket billigare
Det är i mitt tycke diskantbytet som är det stora lyftet!
Basarna är faktiskt ganska bra orginal om dom får nya kanter.
Men som blev sagt innan.. Se över kablage och filter mm. Byta kanter på basarna kostar ca: 50:- om man gör det själv. Det finns en bra instruktion om kantbyte under DIY som Stefan har gjort.
Förresten... köp elementen av micke på LP elektronik iställe för hihikit så blir det mycket billigare
-
-distortion-
- (515+ posts)

Kunde inte sagt det bättre själv :DDynamic22 @ Sat Mar 26, 2005 12:48 am wrote: Förresten... köp elementen av micke på LP elektronik iställe för hihikit så blir det mycket billigare
piP frampå
OA14 där bak
OA14 där bak
Inte jag heller-distortion- @ Sat Mar 26, 2005 11:22 wrote:Kunde inte sagt det bättre själv :DDynamic22 @ Sat Mar 26, 2005 12:48 am wrote: Förresten... köp elementen av micke på LP elektronik iställe för hihikit så blir det mycket billigare
/s.b 8)
Mina leksaker:
REGA Planar 3
Hegel Röst
2 stycken Audion Silvernight MKII/b 300B eller 2A3
Carlsson OA52.2
Carlsson OA51
Sonab OD11.senaste version
REGA Planar 3
Hegel Röst
2 stycken Audion Silvernight MKII/b 300B eller 2A3
Carlsson OA52.2
Carlsson OA51
Sonab OD11.senaste version
-
bladerunner
- (10+ posts)

Instämmer!s.b @ Sat Mar 26, 2005 12:17 pm wrote:Inte jag heller-distortion- @ Sat Mar 26, 2005 11:22 wrote:Kunde inte sagt det bättre själv :DDynamic22 @ Sat Mar 26, 2005 12:48 am wrote: Förresten... köp elementen av micke på LP elektronik iställe för hihikit så blir det mycket billigare![]()
/s.b 8)
Nilsen
"...det är aldrig försent att ge upp...."
OA50.2½
OA14.1½
OA12.2
NAD C320BEE, Yamaha mm mm
OA50.2½
OA14.1½
OA12.2
NAD C320BEE, Yamaha mm mm