Bygga SUB av oa5K

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
ossint
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 130
Joined: Tue 28 Oct 2003, 00:14
Location: Vena, Sverige eller Marciac, Frankrike

Re: Bygga SUB av oa5K

Post by ossint »

Ser fantastisk kul ut. Vad var det för ett element från början och hur är det tänkt att det ska fungera?
Med vänliga hälsningar,
Peter
Snoopy
(105+ posts)
(105+ posts)
Posts: 122
Joined: Wed 01 Sep 2004, 17:53
Location: Sollentuna

Re: Bygga SUB av oa5K

Post by Snoopy »

Hej !

Det finns en hel del att läsa om buttkickers eller rättare "Tactile Transducers" på olika forum. Principen är att mha. dessa "högtalarelement" skapa vibrationer i soffan/fåtöljen man sitter i, i frekvensområdet ca 15-50Hz.
Jag skrev en liten "bygg"-beskrivning hur jag byggde mina i tråden http://carlssonplanet.com/forum/viewtopic.php?t=1496

I linje med mitt Carlsson/Sonab-intresse slaktade jag två Sonab OA-50  :shock:,  nej skämt åsido det var Sonab B50, och använde baselementen från dessa.

Baselementen slaktades och byggdes om till buttkickers.

MVH,
/Erland
För många Carlsson är inte nog...
OA4 typ I Teak
OA4 typ I Jakaranda
OA5 typ I Teak
OA6 typ I Vita
V1 Vita
OA4 typ II Svarta
OA5 typ II Vita
OA6 typ II Teak (5 st)
OD-11 Teak
OD-11 Jakaranda
OA-12 Valnöt(eller kanske Jakaranda?)
OA-12 Svartlack
OA-14 Teak
OA-14 Teak(eller kanske Valnöt?)
OA-14 Svart fanér (2 par)
OA-116 Svart lack
OA-116 Vit lack
OA-2212 Valnöt
OA-50.1 Vita
OA-51 Svarta
OD-11 "extended" Mahogny hemmabyggen (-76)
OA-14 Mahogny hemmabyggen (-76)
------------------------
Sonab 67 S
Sonab 85s
Sonab R-3000
Sonab R-4000.1
Sonab R-7000
dann
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 72
Joined: Fri 08 Oct 2004, 11:59

Re: Bygga SUB av oa5K

Post by dann »

ålrajt.... det här med buttkicker kanske är en variant oxå .... :)
men hade ju gärna haft en sub med... helvete killar ni inspirerar mig för mycket :)
stolt far till ebba 7år
- mina carlsson -
oa12.3 (nylack. , svarta , kopparfärg på emblem, nya dekaler, kabelterminaler monterade)

- fd carlsson -
oa11 (nylack. , vita , specialare av mig oa14 med endast en ct62 monterad , söker fler ct62 , nya uppmätta matchade b65 basar)
oa14 (svart fanér, omkantade basar, kabelterminaler monterade, sålda till underpris)
od11.3 (nylack. , svarta , kabelterminaler monterade , sålda till nära vän för struntsumma)
oa5k (jakaranda, fina hembyggen, ena högtalaren stulen, den andra gavs bort)
ossint
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 130
Joined: Tue 28 Oct 2003, 00:14
Location: Vena, Sverige eller Marciac, Frankrike

Re: Bygga SUB av oa5K

Post by ossint »

Okey,

Min tur att bidra med något. I slutet på 70-talet så sysslade jag med en del psykoakustiska experiment. Ett mycket praktiskt sådant var följande. Ett högtalarelement monterades i en låda som ävar avstämd till ca 12 Hz. Lådan var oftast en en lång pipa, dvs ett rör med samma tvärsnitts area som elementets konarea. Elementet monterades så att allt var i resonans omkring 12 Hz. Varför just 12 Hz, jo därför att hjärnan har vissa vågrörelser i det frekvensområdet. Hela härligheten matas via ett bandpassfilter med 12 Hz avstämning samt ett Q-värde omkring 4. Bandpassfiltret matas av en signal som fås genom att den lägsta basen, den omkring 40-80 Hz, i musiken divideras digitalt med ex.vis 4 eller 5. Detta resulterar i en fyrkantvåg med en frekvens från ca 8-10 Hz och upp till 16-20 Hz. Utsignalen från bandpassfiltret är en sinusformad signal med tämligen lång ringning. Konstruktionen var mycket populär på vissa diskotek på den tiden. Ingen hifi men mycket rolig.

Med lite effekt, 100 W, till systemet uppstår en påtaglig tryckvågskänsla. Kan säkert kopplas ihop till butt-kicker också.
Med vänliga hälsningar,
Peter
phon
(245+ posts)
(245+ posts)
Posts: 245
Joined: Wed 08 Dec 2004, 21:36
Location: Stockholm

Re: Bygga SUB av oa5K

Post by phon »

Det här lät ju som ett jättekul projekt tills jag insåg hur långt rör jag behövde  ... :shock:  :shock:   Får nog skaffa större vardagsrum.  Man kanske kan börja ute nånstans och bara låta mynningen sticka fram genom ytterväggen?  :D
För många Carlsson är inte nog.
ossint
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 130
Joined: Tue 28 Oct 2003, 00:14
Location: Vena, Sverige eller Marciac, Frankrike

Re: Bygga SUB av oa5K

Post by ossint »

phon @ 2005-03-15 wrote:Det här lät ju som ett jättekul projekt tills jag insåg hur långt rör jag behövde  ... :shock:  :shock:   Får nog skaffa större vardagsrum.  Man kanske kan börja ute nånstans och bara låta mynningen sticka fram genom ytterväggen?  :D
Nja, långt och långt. En kvartsvågs-pipa blir 716 cm långt med elementet i ena änden. Vik den sedan i 4 st längder om 179 cm längder. Basytan blir 4xkonarean. :)
Med vänliga hälsningar,
Peter
phon
(245+ posts)
(245+ posts)
Posts: 245
Joined: Wed 08 Dec 2004, 21:36
Location: Stockholm

Re: Bygga SUB av oa5K

Post by phon »

Jag tyckte 7m räckte, men man kan ju vika den ... tänkte inte på de´ ... blir som en liten garderob ungefär och det klarar man nog av.
För många Carlsson är inte nog.
ossint
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 130
Joined: Tue 28 Oct 2003, 00:14
Location: Vena, Sverige eller Marciac, Frankrike

Re: Bygga SUB av oa5K

Post by ossint »

phon @ 2005-03-15 wrote:Jag tyckte 7m räckte, men man kan ju vika den ... tänkte inte på de´ ... blir som en liten garderob ungefär och det klarar man nog av.
Jo, jag glömde att berätta att systemen är rätt smala i sitt arbetsområde och att det skall till rätt höga ljudtryck, >110 dB, för att ge den tänkta/önskade effekten. Annars är det inte ett så fasligt stort projekt!
Med vänliga hälsningar,
Peter
DIRAVI
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 7
Joined: Sat 25 Oct 2008, 23:40

Re: Bygga SUB av oa5K

Post by DIRAVI »

Ett alternativ skulle ju kunna vara att bygga en kombinerad sub och center.

Vrid lådan 90 grader, så långsidan kommer mot vägg

Sätt in en avdelare så att nedre delen av lådan blir baslåda. Med baselement och reflexport riktade ner.

Använd övre delen till mellanregister, med vättiga element kanske det behövs 3-5 liter för två 3"-4" eller liknande, riktade uppåt frammåt som på 70-talarna, men ifrån varandra, istället för stereoriktningen. sätt diskanterna i "lämplig" konfuguration för att sprida ljudet snyggt.

Hmm, kanske någat att göra med min udda OA4 :)


Snygg kombinerad center och subbaslåda.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 4 guests