OA116 renoveringen dag-för-dag

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
Erik Johansson
Valued Contributor
Posts: 447
Joined: Wed 08 Jan 2003, 21:29
Location: Göteborg
Contact:

OA116 renoveringen dag-för-dag

Post by Erik Johansson »

Så har jag då äntligen fått hem mina OA116 och gjort en snabb inspektion. De estetiska saker jag behöver rätta till är:

Den svarta plast som täcker sidorna av bottenplatten har lossnat på ett ställe baktill (går att enkelt limma dit) och har även lossnat på ett annat ställe längs baksidan, men där har det blivit en reva i den som bli svår att få snygg. Kanske ska jag byta ut den biten om jag hittar dylik svart plast?

En minimal fanérskada på ena högtalaren som behöver fyllas i med plastiskt trä. Annars bara MYCKET små skador som bör fyllas igen när jag oljar högtalarna enligt renoveringstipsen.

En sak som direkt slog mig när jag såg bottenplattan i trä var att jag minns att det stod i något nyhetsbrev att ett modifieringskit till OA2212 hade diskuterats inom SSC och att det kanske en dag kan bli verklighet. Då med ny bottenplatta och nya element som det par Peter Steindl och Invar Öhman modifierat. Nu är vi ju ett gäng OA116 ägare på forumet, vi kanske skulle bedja om ett dylikt kit till OA116? :D

Sen en sak som övriga OA116 ägare kanske kan hjälpa mig med, nämligen färgkodningen på kablarna till bas och mellanregister. Hur ska det kopplas (köpte ju högtalarna utan element)?

/Erik
Last edited by Erik Johansson on Wed 12 Feb 2003, 20:22, edited 2 times in total.
Erik Johansson
Valued Contributor
Posts: 447
Joined: Wed 08 Jan 2003, 21:29
Location: Göteborg
Contact:

Post by Erik Johansson »

Nu har jag tittat lite mer på mina OA116 (egentligen inuti) och kommit fram till att de har ganska lättrenoverade. Dock tänker jag inte förneka att det kommer ta sina timmar att byta varenda liten internkabel, byta terminaler, rätta till de ovan beskrivna skadorna på högtalarna, byta gummibitarna på byglarna som håller mellanregistren, montera nya diskanter, osv osv. Men efter en ordentlig genomgång kan jag inte finna något verkar direkt svårt att renovera, även om det som sagt är tidskrävande då det är mycket som ska göras.

Diskantbytet verkar ju dock mycket smidigt då man ju kan ta loss den lilla främre baffelbiten och när man väl monterat loss filtret under den så är det ju kanonsmidigt med den lilla biten att arbeta med vid arbetsbänken. :)

/Erik
Erik Johansson
Valued Contributor
Posts: 447
Joined: Wed 08 Jan 2003, 21:29
Location: Göteborg
Contact:

Post by Erik Johansson »

Tänkte börja med att byta allt internkablage. 0,6mm koppartråd i 0,71mm (ID) teflonslang. I renoveringstipsen står det 0,5mm tråd men då tvärsnittsarean är 44% större hos 0,6mm tråden så tycker jag att detta verkar vara ett mycket bra alternativ. Det är ju dessutom 0,7mm tråd i EKU kabeln som rekommenderas (som jag körde i OD11) så jag tror inte det finns några nackdelar att gå upp til 0,6mm. Tror det blir kanon.

Blir nog så att jag satsar på en riktigt seriös helrenovering med enbart teflonisolerat internkablage, Supra Boxcon terminaler, SCR/MKP kondingar till filtren, nya diskanter samt på sikt även nya basar och mellanregister.

Tror det blir kanon det här... om jag nu bara hittar svart plast av den typ som täcker bottenplattan då jag behöver byta ett par av dessa bitar. Någon som har tips om var man kan köpa dylik plast? Jag vet att jag sett det, men minns inte var.

/Erik
Erik Johansson
Valued Contributor
Posts: 447
Joined: Wed 08 Jan 2003, 21:29
Location: Göteborg
Contact:

Post by Erik Johansson »

Supra Boxcon:

Image

Otroligt fina och smidiga att använda tillsammans med Supras egna guldpläterade gafflar.

Har mätt lite undertill på OA116 och kommit fram till att jag kan använda 2 av de 3 hålen som håller fast original XLR kontakten till att montera dessa nya Boxcon terminalerna. Så blir det bara ett hål att täta med PL200 och mycket snyggt resultat dessutom!

/Erik
Erik Johansson
Valued Contributor
Posts: 447
Joined: Wed 08 Jan 2003, 21:29
Location: Göteborg
Contact:

Post by Erik Johansson »

Sådär då var teflonslang beställd hos Elfa och Boxcon terminaler från hifi-Micke. :)

Så imorgon hoppas jag kunna påbörja bytet av internkablaget. Åtminstone tillverkningen av det nya internakablaget.

/Erik
Erik Johansson
Valued Contributor
Posts: 447
Joined: Wed 08 Jan 2003, 21:29
Location: Göteborg
Contact:

Post by Erik Johansson »

Nu har min ena OA116 blivit isärskruvad och alla delar/kablar uppmärkta inför bytet av internkablage. 0,6mm koppartråd och 0,71mm teflonslang finns hemma och jag ska nu börja med bytet av internkablage, som inte är alls lika krångligt som jag först trodde. Det är många kablar som ska bytas, men när man väl fått ut alla grejer i det fria och upp på köksbordet så är det inga större problem. :)

Nu ska jag sätta mig och tillverka internkablage. Trots att jag renoverar högtalarna en åt gången så kommer jag att göra kablage till båda ikväll. Detta för att alla internkablar ska längdmatcha perfekt i bägge högtalarna. Spelar väl säkerligen ingen speciell roll, men varför inte göra det så perfekt man kan när man ändå håller på? :)

Tillbaks till arbetet...

/Erik
Erik Johansson
Valued Contributor
Posts: 447
Joined: Wed 08 Jan 2003, 21:29
Location: Göteborg
Contact:

Post by Erik Johansson »

Nu är alla bitar teflonslang tillkapade men resten får vänta tills imorgon då jag köpt 0,5mm koppartråd. Lyckas inte få igenom 0,6mm tråden genom slangen.

Sen kommer nästa val... ska man byta filterkondingar nu eller ska man vänta tills modifieringsbeskrivningen är klar?

/Erik
Erik Johansson
Valued Contributor
Posts: 447
Joined: Wed 08 Jan 2003, 21:29
Location: Göteborg
Contact:

Post by Erik Johansson »

Oj va lätt det gick med 0,5mm tråd! :)

Nu är nästan allt internkablage klart. Ska se om jag kan få tag i nåt shysst lödtenn i eftermiddag så ska det nya kablaget monteras sedan.

/Erik
peter j
(105+ posts)
(105+ posts)
Posts: 116
Joined: Sun 15 Dec 2002, 20:56
Location: Södertälje

Post by peter j »

Hej Erik! Din entusiasm smittar verkligen av sig!
Min fråga är- har du fått hjälp med hur kablarna skall kopplas till respektive element? ( annars kan jag skruva isär mina original- oa116 för att ta reda på saken) Lycka till :D

mvh Peter J
Erik Johansson
Valued Contributor
Posts: 447
Joined: Wed 08 Jan 2003, 21:29
Location: Göteborg
Contact:

Post by Erik Johansson »

Jadå dels så var det 99% självklart hur det skulle kopplas (svart som minus till basen och brun som minus till mellanregister) och dessutom stod det ju i klartext på mellanregisterfiltret när jag väl fått isär högtalaren :)

Nu ska jag bara skaffa lite svart och röd 1,6mm krympslang och färgkoda kablarna med en 1cm bit krympslag i varje ände innan jag snurrar dom lätt, så det inte ser ut som spagetti inne i högtalarna :)

För att märka ut vilka kablar som ska vart tänkte jag använda Dymo-maskin och skriva ut textremsor som fästs runt varje kabelpar. Så att det i klarttext står "Mellanregister" (eller kanske "MR") på det kabelparet som ska dit, och sedan en röd och en svartmärkt kabelände. Blir väl snyggt? :D

Just nu har jag ett (egentligen 2) dilemma. Det första är om jag ska koppla förbi tonbygeln till mellanregistret (minuskabeln får ju då ta en extra ~30cm runda). Det andra är om jag ska använda vanligt 60/40 lödtenn eller om jag ska vänta och köpa WBT lödtenn (som måste beställas). Eventuellt funderar jag på att använda WBT till ingångskabeln mellan terminalerna och filtret och 60/40 till resten, men har ännu inte bestämt mig.

/Erik
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 6 guests