OA116 renoveringen dag-för-dag

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
User avatar
Ragnwald
(200+ posts)
(200+ posts)
Posts: 215
Joined: Sun 02 Feb 2003, 10:56
Location: Gotland

Post by Ragnwald »

Erik, tänker du löda kabeln direkt på högtalarna, eller använda stift?

Silvertenn kräver i allmänhet högre temp, kan ju bli problem med högtalarfabrikens lödning (stift till spole), de använder med största sannolikhet inte silvertenn till dessa element.

Men det är klart, är man silverb*g, kan man ju använda silvertråd och kablage till allt, inte så dyrt som man skulle tro, men blir det bättre?
Jag är skeptisk.

Multicore Solders 199/484, 60tenn/40bly, 1mm (ELFA), använder jag till allt från kontakter/högtalarkabel till IC-kretsar, rekommenderas varmt. :D
Den som vet mest, tror minst.
User avatar
s.b
(695+ posts)
(695+ posts)
Posts: 712
Joined: Sun 15 Dec 2002, 20:27
Location: wermdö

Post by s.b »

och sen måste du löda loss alla lödöron på filterkortet
och löda kablarna direkt på kretskortet.
Annars får du dubbelt så många lödningar :!: 8)

vh/s.b
Mina leksaker:
REGA Planar 3
Hegel Röst
2 stycken Audion Silvernight MKII/b 300B eller 2A3

Carlsson OA52.2
Carlsson OA51
Sonab OD11.senaste version
User avatar
Ragnwald
(200+ posts)
(200+ posts)
Posts: 215
Joined: Sun 02 Feb 2003, 10:56
Location: Gotland

Post by Ragnwald »

s.b. har helt rätt, alla gamla lödningar skall väck och ytorna skall slipas rena före omlödning.

Ju färre lödövergångar, desto bättre och se till att du har riktig metal mot metallkontakt, innan lödtennet förs på.

Skall man göra det ordentligt, så går det inte att kompromissa. He he
Den som vet mest, tror minst.
Erik Johansson
Valued Contributor
Posts: 447
Joined: Wed 08 Jan 2003, 21:29
Location: Göteborg
Contact:

Post by Erik Johansson »

Hehe renslipning blir det inte men tennet ska sugas bort med tennsug.

Vad gäller lödningen av de nya kondingarna löser det sig på så sätt att de nya är längre än de gamla. Jag kommer därför att använda de yttre hålen till varje konding på kretskortet där det inte är lött tidigare. :)

Har inte bestämt om byglarna på diskantkortet ska bort... på mellanregisterkortet ska de vara kvar för att det är krångligt att löda på undersidan av filtret (svårt att få loss från alla fast monterade spolar).

/Erik
User avatar
Ragnwald
(200+ posts)
(200+ posts)
Posts: 215
Joined: Sun 02 Feb 2003, 10:56
Location: Gotland

Post by Ragnwald »

:shock: Vidhåller att lödytorna skall vara 100% rengjorda.
Räcker alltså inte med enbart tennsug, oxid, oxid åter oxid.

Nu var det tre år sedan jag var in i mina 2212:or, men kretskortens kopparytor är säkert täckta med någon skyddsfilm, om än osynlig.
Går ju att skrapa med en skalpell.

Beträffande byglarna, låt de sitta så länge tills du har provlyssnat renoveringen, de kan ju kanske komma att behövas.
Kanske med andra motstånd på kortet.

Nu har jag ju inte sett vad som rekommenderas i detta fall.
Den som vet mest, tror minst.
Erik Johansson
Valued Contributor
Posts: 447
Joined: Wed 08 Jan 2003, 21:29
Location: Göteborg
Contact:

Post by Erik Johansson »

Jo banorna som sådana ska ju göras rena men under de gamla lödningarna har ju inte kopparn oxiderat... det var mest så jag menade.

/Erik
User avatar
Ragnwald
(200+ posts)
(200+ posts)
Posts: 215
Joined: Sun 02 Feb 2003, 10:56
Location: Gotland

Post by Ragnwald »

Var helt lugn för att det sker kemiska reaktioner även där.

Vet du vad statliga Sonab använde för lödmetod/material? oiehh he he he

Skämt åsido, lödmetoden och metall mot metall, har större inverkan på ljudet än om du väljer Mundorf Guld eller Silver and so what.

Har hjälpt ett flertal personer med att modda en mängd olika högtalare av olika fabrikat och genom att använda juste kabel och seriös lödning och SCR-kondingar, har häpnadsväckande förbättringar uppnåts. :D
Den som vet mest, tror minst.
Erik Johansson
Valued Contributor
Posts: 447
Joined: Wed 08 Jan 2003, 21:29
Location: Göteborg
Contact:

Post by Erik Johansson »

Jo alltså jag ska ju göra rent... men det är ju helt omöjligt att få bort ALLT tenn från de ställen som varit tidigare lödda. Utan att slipa på kopparbanorna alltså...

Sen så sker det självklart reaktioner också... men med tanke på hur mjuklödning fungerar tror jag knappast att det sker något under tennet som påverkar ljudet. Däremot oxid och sånt förstör givetvis ljud och ska tas bort. Kretskorten ska göras helt rena innan kondensatorbytet. Men att SLIPA bort allt tenn, nej där går nog gränsen, jag kan aldrig tro att det kan ha hänt så mycket mellan tennet och kopparn (det är ju en homogen fog mellan metallerna om det inte är en kallödning) att det skulle påverka ljudet. Något som Sonab slarvade rejält med var ju annars att göra rent lödställena efter lödning, alltså tvätta bort flussmedelsrester, osv och det är ju inte bra.

Men som sagt alla kopparbanor och lödningar ska givetvis göras rent till 100%.

Ska förresten använda SCR/MKP. Orkar inte skicka efter och betala massa frakt och sånt :)

/Erik
User avatar
Ragnwald
(200+ posts)
(200+ posts)
Posts: 215
Joined: Sun 02 Feb 2003, 10:56
Location: Gotland

Post by Ragnwald »

Gott :D
Den som vet mest, tror minst.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 13 guests