Bortlyft skumkantsinstruktion

Här sparas riktigt gamla och inaktuella inlägg som endast bevaras ur "historiesyfte". Observera att inlägg i denna kategori inte dyker upp i sökfunktionen.
Here we archive really old posts - they are only stored for historical purposes. Please note that posts in this category will not show up while searching.
Per Gulbrandsen
Chief Editor
Chief Editor
Posts: 228
Joined: Sun 15 Dec 2002, 17:45
Location: Stockholm
Contact:

Bortlyft skumkantsinstruktion

Post by Per Gulbrandsen »

Hej alla!

Stefan/AVR7000 får frågor om vart hans fina bildsatta instruktion för byte av skumkant tog vägen och svaret är jag som redaktör skyldig:
Jag beslutade innan helgen att tillfälligt lyfta undan inlägget på ett separat forum.
Orsaken är att vi på redaktionen måste hinna bestämma oss hur vi ska förhålla oss till denna laddade fråga. Ska vi:

1. Låta Stefans och andras instruktioner ligga ute utan att komplettera dem med den nödvändiga information man måste ha för att kunna få till Carlssonbasar som de SKA vara? Risk för massor av missnöjda ägare...
Eller:

2. Komplettera instruktionerna med det man måste veta (ett hästjobb att redogöra för, det är mycket mer komplicerat än de flesta tror om det verkligen ska bli njutbart resultat). De internationella instruktioner som idag ligger på webben är långt ifrån tillräckliga när det gäller Carlssons långslagiga, handgjorda, lättsabbade och åldrade element.

3. Skapa ett officiellt skumkantsdokument med all nödvändig information och sälja för någon hundring? Det kanske man gärna betalar för och då samtidigt hjälper sajten att leva vidare?

Kom gärna med synpunkter på detta inlägg.
Och vad som än händer, Stefans instruktion kommer tillbaka på forumet redan i veckan, var så säker. Vi behöver bara lite tid för att diskutera hur vi ska behandla frågan (SSC har möte på tisdag kväll och då träffar jag redaktionen också)
Per Gulbrandsen
Founder & Chief Editor
http://www.carlssonplanet.com
-distortion-
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 535
Joined: Thu 30 Sep 2004, 12:01
Location: Falun

Re: Bortlyft skumkantsinstruktion

Post by -distortion- »

Funderade imorse vart den hade tagit vägen!

Jag tar skumkants guiden som exempel.
Jag tror att de flesta är medvetna om riskerna med att pula på det här viset på egen hand och det är nog ingen som kräver att det ska bli som orginal. Finns det enkla saker att komplettera med kan väl de som besitter kunskapen lägga in dessa uppgifter. Är det däremot en hel vetenskap om hur carlssonbasar bör omkantas tycker jag ni bör sälja en instruktion om hur det görs och fortfarande låta AVR's guide ligga kvar på forumet då den inte har nåt att göra med omkantning av just carlssonbasar, utan handlar om all omkantning.
Fast det låter som en bra idé att göra ett samlat dokument om omkantning.
Jag är lite kluven!
Å andra sidan så är den enda anledningen till att jag väljer att kanta om att jag inte har råd att köpa nya element. Jag skulle inte heller ha råd att köpa instruktionen för nån hundring. Det finns säkert fler i den sitsen.

Det jag hoppas starkt på är att ni genomför det som var ett förslag nånstans för ett tag sen, att ni tar en medlemsavgift som ger medlemmar tillgång till forumet och  dokument som ni nu tar betalt för, detta skulle även få bort alla användare som inte är aktiva.
Detta självklart bara om det är en majoritet av användarna på forumet som vill det. Ha en omröstning om saken så kanske det kommer fram en bild om hur de flesta vill ha det?

//Fred
piP frampå
OA14 där bak
berma
(75+ posts)
(75+ posts)
Posts: 77
Joined: Tue 01 Jul 2003, 10:39
Location: Linköping

Re: Bortlyft skumkantsinstruktion

Post by berma »

Varför är frågan laddad?
Vill någon tvinga oss att köpa nya element, finns det kommersiella intressenter i detta?

Jag är övertygad om att de flesta, med Stefan/AVR7000’s utmärkta instruktion, kan renovera element själva med bra resultat. Om det finns någon ”hake”, något som gör att man kan misslyckas, och om detta hemlighålls eller undanhålls med grumliga motiveringar gör ju bara att det kommer att finnas fler mindre bra element/högtalare ute i stugorna! Det går ju inte att hindra folk att försöka.

Meningen med ett forum av den här typen är ju just att hjälpa varandra. Det blir också väldigt underligt om någon plockar bort relevant information för att sedan sälja samma information, även om pengarna går till ett vällovligt ändamål. Eller om inlägg censureras eller plockas bort därför att informationen säljs av dom som driver forumet, det har skett här när det gäller filter och Y-montering har jag för mig. Oavsett vad syftet är ger det ”dåliga vibrationer”, öppenhet är väl eftersträvansvärt, om så inte är fallet kommer åtminstone jag att tappa respekten för (också) detta forum.
Högtalare:OA14, OA14.2Y, OA5-I,OA5-II, DIY-OD11/OA50-hybrid
User avatar
Jonathan
Webmaster
Webmaster
Posts: 543
Joined: Sun 15 Dec 2002, 17:45
Location: Stockholm
Contact:

Re: Bortlyft skumkantsinstruktion

Post by Jonathan »

Passar på och lägga in vad Red. skrev för drygt 2 år sen i en annan tråd:
http://carlssonplanet.com/forum/viewtop ... ant%2A#217
Red. @ Wed 15 Jan, 2003 23:25 wrote:Hej Carlssonvänner!
Det var väldigt vad det här med skumkanter diskuteras på både det gamla och nya Forumet!
Kul, men också lite besvärligt för mig. Det finns nämligen två avgörande orsaker till att jag är lite hemlig om detta. (Se mera om orsakerna längre ner i detta brev.)

Först: Jag köper vissa skumkanter från leverantörer som jag inte kan lämna ut namnet på. Däremot kan jag säga att TechnoVox 6-5-tumskanter ljudmässigt fungerar väl till SC165 även om de inte har riktigt rätt mått. Jag har själv ibland använt dessa kanter med gott resultat.

Man måste dock veta hur man gör vid renoveringen.
Det är mycket lätt att man förstör kanterna eftersom måtten inte stämmer riktigt och det är också svårt att få talspolen helt rak i magnetgapet (något som är ett grundläggande villkor för att inte elementet ska dista förr eller senare). Man behöver också mäta på högtalarna.
Jag avråder alltså oerfarna från att använda dessa kanter!

Nu till orsakerna till varför jag inte lämnat ut info om hur skumkantsrenovering går till:

1. Ni ska veta att vår stora men dyra sajt idag - frånsett ett och annat vänligt extrabidrag från glada besökare - i stort sett uteslutande finansieras genom de hundringar jag får in på att renovera basar åt folk.  
Utan dessa pengar skulle jag behöva ta egna pengar att betala webbhotellet och SÅ kul är det inte att hålla CarlssonPlanet öppen.

2. Det hela är ett ytterst grannlaga arbete, jag skulle vilja påstå att kantbyte är det svåraste av allt i en Carlssonrenovering. Det kräver mätinstrument och testutrustning med tonsvepningsmöjligheter för att arbetet ska bli proffsigt och hålla i decennier.

Ingenting kan förstöra en Carlssonhögtalare så snabbt och fullständigt som felrenoverade basar/mellanregister. Det beror bl a på att elementen är osedvanligt långslagiga och är mycket beroende av kvaliteten på skumkanterna. Kvaliten på arbetet får alltså avgörande effekter på hela högtalaren.

Det här ställer mig i ett dilemma:
Gör jag som är erfaren renoverare jobbet själv, känner jag trygghet i att Carlssonägarna kommer att fortsätta älska sina högtalare i decennier.
Ska jag däremot - för att vara lika sjysst som jag är med all annan information kring Carlsson -  lära ut detta jobb till allmänheten löper vi och hela Carlssonvärlden den uppenbara risken att en massa ägare snart sitter med felrenoverade högtalare och inte längre vill lyssna.

Och detta, att en massa Carlssonägare ledsnade pga av felrenovering/oljud, vore den största otjänst jag kunde göra Stig Carlsson där han strängt tittar på mig från sin himmel!

Summa summarum:
Jag håller på mina kunskaper om kantrenovering för att jag/CarlssonPlanet:  
1. behöver renoveringspengarna för att ha råd att hålla sajten öpppen.
2. inte vill riskera att mängder av fina Carlssonhögtalare skulle bli felrenoverade och därför stå tysta även i framtiden.
Nu vet ni det. Kom gärna med invändningar!

Och en sak till:
Jag lär gärna upp "lärlingar" i detta jobb. Förutsättningen är då att pengar för jobben på något sätt kommer Sajten eller Stiftelsen Stig Carlsson, dvs Carlssonvärlden till godo!

mvh
Red.
Jonathan Gulbrandsen - Webmaster
The Rules | Asking Questions The Smart Way
"There are two ways to write error-free code. Only the third one works."
"Deliver yesterday, code today, think tomorrow."
rylandes
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 193
Joined: Tue 26 Aug 2003, 22:35
Location: Strängnäs

Re: Bortlyft skumkantsinstruktion

Post by rylandes »

Hej!

Först vill jag passa på att tacka för det jobb som Red och Son gör med denna sajt. Den har blivit svårt vanebildande.

Sen till skumkantsdiskussionen:
Själv föredrar jag definitivt att betala ett årsabbonemang eller liknande med viss gästingång. Det tar på en gång bort behovet av gränsdragningar och självcensur.
På det sättet kan vi hjälpa varandra utan att behöva tänka på vilka uppgifter vi kan lämna ut eller inte.

Nu till det tekniska spörsmålet om krypande distorsion med egenbytta skum/gummikanter:
Jag har svårt att se det problemet. Antingen fick man till det från början eller inte. Jag har bytt både skum o gummikanter samt mätt upp resultatet. Mätte nyligen upp några element med gummikanter efter 7 månader. Kan inte se (eller höra) någon förändring. Körde med en separat baffel ut mot en äng. På dessa tog jag inte ens bort dammkåpan över talspolen när jag limmade gummikanten. Utan körde bara med 1,5 volts metoden. Jag säger inte att det är helt riskfritt men om sajten varnar för eventuella problem så är det ju upp till var och en.

Nej, låt oss gå över till en årsavgift, så informationen sedan kan flöda fritt.

Sten R
----------
User avatar
Jonathan
Webmaster
Webmaster
Posts: 543
Joined: Sun 15 Dec 2002, 17:45
Location: Stockholm
Contact:

Re: Bortlyft skumkantsinstruktion

Post by Jonathan »

Angående detta tal om årsavgift: Som jag nämnt tidigare så kommer det komma en helt ny version av CarlssonPlanet under året, som kommer innehålla bland annat detta. Några detaljer går jag inte in på än. :wink: Men jag, Red, Martin Dellstig och Roland Storm jobbar för fullt med denna nya version.

Om någon månad eller så blir det väl dags för lite "screenshots" för den intresserade.
Jonathan Gulbrandsen - Webmaster
The Rules | Asking Questions The Smart Way
"There are two ways to write error-free code. Only the third one works."
"Deliver yesterday, code today, think tomorrow."
12björn
Internationalization Team
Internationalization Team
Posts: 894
Joined: Tue 31 Dec 2002, 15:42
Location: Skarpnäck/Stockholm

Re: Bortlyft skumkantsinstruktion

Post by 12björn »

rylandes @ Mon 17 Jan, 8:21 am wrote:Sen till skumkantsdiskussionen:
Själv föredrar jag definitivt att betala ett årsabbonemang eller liknande med viss gästingång. Det tar på en gång bort behovet av gränsdragningar och självcensur.
På det sättet kan vi hjälpa varandra utan att behöva tänka på vilka uppgifter vi kan lämna ut eller inte.
Håller med - förstår både behovet att få betalt för vissa tjänster och behovet av att kunna diskutera fritt.

Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
Dynamic
(285+ posts)
(285+ posts)
Posts: 292
Joined: Wed 24 Nov 2004, 14:31

Re: Bortlyft skumkantsinstruktion

Post by Dynamic »

Så här tycker jag. Skumkantsinstruktionen tycker jag är lite fel att ta betalt för eftersom den inte bara gäller Carlssonelement. Filtermoddar och Y-placeringar mm är ju helt rätt att ta betalt för eftersom dom är framtagna unikt för Carlssonhögtalarna men skumkantsbyte däremot kan man ju behöva göra på fler märken, därför är det ju kanonbra om det finns snälla folk på forum som hjälper till och lämnar instruktioner för dettta. Det är ju det forumen är till för?
Tony
dann
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 72
Joined: Fri 08 Oct 2004, 11:59

Post by dann »

det luktar cencur pga av ekonomiskt intresse från er sida tycker jag. något som jag inte gillar.
jag skänkte en slant i julklapp till planeten av det enkla skäl att jag trivs/trivdes så bra på forumet. ska det börjas cencureras så vete sjutton om man blir kvar .

det är som tidigare människor har skrivit fel att lägga ut yplaceringsguider osv på forumet eftersom det är något ni verkligen jobbat på eller kanske carlssonstiftelsen rättare sagt.

omkanting av element har väl iofs knappast med det att göra.
stolt far till ebba 7år
- mina carlsson -
oa12.3 (nylack. , svarta , kopparfärg på emblem, nya dekaler, kabelterminaler monterade)

- fd carlsson -
oa11 (nylack. , vita , specialare av mig oa14 med endast en ct62 monterad , söker fler ct62 , nya uppmätta matchade b65 basar)
oa14 (svart fanér, omkantade basar, kabelterminaler monterade, sålda till underpris)
od11.3 (nylack. , svarta , kabelterminaler monterade , sålda till nära vän för struntsumma)
oa5k (jakaranda, fina hembyggen, ena högtalaren stulen, den andra gavs bort)
Per Gulbrandsen
Chief Editor
Chief Editor
Posts: 228
Joined: Sun 15 Dec 2002, 17:45
Location: Stockholm
Contact:

Re: Bortlyft skumkantsinstruktion

Post by Per Gulbrandsen »

Hej vänner!
Vill bara klargöra ett par saker i väntan på vårt beslut (som kommer senast i morgon kväll, jag lovar!):

1. Självklart tänker vi inte ta betalt för Stefans/AVR7000:s instruktion, det vore helt sjukt! Hans instruktion är dessutom inte fullständig, mycket saknas och en del är felaktigt. Däremot:

2. Om vi ska dela med oss av den fulla kunskapen kring hur man renoverar just Carlssonbasar så blir det ett mycket omfångsrikt dokument som:
a. Tar lång tid att färdigställa (hinner inte just nu)
b. Innehåller unik kunskap som idag bara finns på ett fåtal händer
c. Innebär ett eventuellt ekonomiskt avbräck för Planeten om folk själva lär sig den fulla renoveringskonsten.

2. Å andra sidan:
a. Det sista jag vill se på CarlssonPlanet är hemlighetsmakeri och censur - jag vill ha transparens!
b. Det är väl bara bra om så många som möjligt lär sig att korrekt renovera basar
c. Vi kan och bör inte hindra någon från att pröva
d. Det är en betalsajt på G som gör hela denna diskussion överflödig eftersom CP då får in pengar den vägen istället. Då blir också all information - även korrekt skumkantsinstruktion - tillgänglig för alla medlemmar.
e. Det lär fortfarande finnas många Carlssonägare som inser att de aldrig orkar lära sig alla turer kring renoveringen och därför förhoppningsvis ändå helst lämnar in basarna till CP.

Så, som ni ser, Stefans inlägg lär komma tillbaka redan på onsdag, men då med tydliga invändningar från oss. Och kanske också ett krav på att det ska bifogas en angiven testmetod som för var och en avgör om renoveringen lyckades eller ej.
Vi får se, men vi diskuterar i dessa termer just nu.

Och jag vill återigen tacka all som bidragit till sajten med både julklappar och andra bidrag på sistone, pengarna räcker än så länge precis till fortsatt drift!
Per Gulbrandsen
Founder & Chief Editor
http://www.carlssonplanet.com
Locked

Who is online

Users browsing this forum: Bing [Bot] and 11 guests