Skivor som låter bra i Carlssonhögtalare

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
tentofmiracles
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 12
Joined: Fri 20 Dec 2002, 22:38

Re: Skivor som låter bra i Carlssonhögtalare

Post by tentofmiracles »

Just nu lyssnar jag på "Imaginary Day" av Pat Metheny Group, mkt snyggt inspelad. Jag tror Methenys plattor i regel är mycket bra inspelade. Melodisk, jazzinspirerad, fantasifull musik.

Min favoritrockgrupp är Spirit. Deras album "Twelve Dreams of Dr. Sardonicus" från -71 är verkligen spännande att lyssna på, på mer än ett sätt.;-) Produktionsmässigt påminner den en hel del om Hendrix som bäst, typ "Are you experienced", men man tänker även på Beatles psykedeliska period, Lovin' Spoonful m.fl. andra sexiotalsband. Mycket baklängestrummor, gittarer som surrar mellan kanalerna o.s.v.  Andra kul plattor med Spirit är "California Blues"
(låter garanterat bra med OA 5or;-), lyssnade just på den plattan med mina nyinköpta OA 5 II:or...), och "Tent of Miracles".

Hugo Alfvén: Symphony No. 1, Festival Overture m.m. (Naxos) Härligt pampig, storslagen klassik musik.

Weather Report: Heavy Weather. Tung, poppig lättlyssnad fusionjazz. *Grymt* basspel!

Jack Bruce Band: "How's Tricks" Det finns bara en Jack Bruce och det är Jack Bruce!;-)
Fantastiskt bra inspelad med grymt basspel.

Martin Turner: Walking The Reeperbahn - grym soloplatta av gamle Wishbone Ash basisten.
mapem
(90+ posts)
(90+ posts)
Posts: 96
Joined: Fri 24 Jan 2003, 14:17

Post by mapem »

En skiva som alltid brukar nämnas i såna här sammanhang, även internationellt, är Cantate Domino med Oscars Motettkör. En utomordentligt väl inspelad körskiva. Finns också som SACD numera. En annan är "Jazz at the Pawnshop", inspelad på Stampen i Stockholm. Den har jag aldrig hört dock.

Jag kan rekommendera två skivor med violinisten Hillary Hahn som båda är fint inspelade teknsikt och musikaliskt. Beethovens violinkonsert med Baltimore-symfonikerna, den är några år gammal, samt Elgars Violinkonsert som kom förra året.

Beth Orton har en mycket speciell röst som låter underbar på en bra anläggning, förfärlig på en dålig. Krävande alltså. Samlingsskivan Pass in Time rekommenderas.

Ry Cooders "Bop til you Drop" är en av de bäst inspelade popskivor jag känner till. När vi är inne på honom kan man nämna skivan tillsammans med cubanen Manuel Gablan. Den har ett härligt rått gitarrljud som bara kommer fram i en riktigt bra anläggning.

Om jag inte tyckte Dire Straits var så tråkiga skulle jag rekommedera dem jag med. Inspelningarna är tekniskt suveräna.

Just nu lyssnar jag dock inte via någon Carlsson utan Neat Petite III.
-distortion-
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 535
Joined: Thu 30 Sep 2004, 12:01
Location: Falun

Re: Skivor som låter bra i Carlssonhögtalare

Post by -distortion- »

Det verkar som om det är mest jazz-influerade inspelningar som låter riktigt bra, med en massa undantag förstås. Det måste hänga på att det är intresserat folk från musiker till förlag, mer intresse än vinstintresse. Jag ska försöka leta reda på så mycket som möjligt av de förslag som verkar intressanta.
Jag tror man mår bra av att variera sina skivor och få in lite nytt ljud! Jag har hamnat i en cirkel där det bara är 4-5 skivor som går runt runt när jag ska lyssna på Ljud.
piP frampå
OA14 där bak
User avatar
shuffle
(105+ posts)
(105+ posts)
Posts: 123
Joined: Wed 29 Oct 2003, 15:21
Location: Örebro

Re: Skivor som låter bra i Carlssonhögtalare

Post by shuffle »

En favorit är Kim Wilson - Smokin´ Joint, en liveplatta från -01.
Ry Cooder - Crossroads soundtrack är också kanon, lyssna på Willie Brown Blues - makalöst sväng :shock:
Deep Purple - Machine Head och Made In Japan är två himla goa plattor!
Eva Cassidy, som tidigare nämnts.
Senaste Diana Krall är riktigt bra, den första hade så sagolikt tråkiga låtar (naturligtvis min högst personliga uppfattning :wink: )
Sedan kastar jag in AC/DC - High Voltage som en liten joker, kalasplatta som låter helt OK!
OA14.3Y vita
OA116 svarta
OA5II svarta
85S
R4000
12björn
Internationalization Team
Internationalization Team
Posts: 894
Joined: Tue 31 Dec 2002, 15:42
Location: Skarpnäck/Stockholm

Re: Skivor som låter bra i Carlssonhögtalare

Post by 12björn »

Fick i början av veckan hem Monteverdi: Vespro della beata vergine med Concerto Italiano och Rinaldo Allesandrini.

Den var en riktig höjdare på alla vis! :D :D :D

Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
Danne
(245+ posts)
(245+ posts)
Posts: 279
Joined: Sun 02 Mar 2003, 14:42
Location: Stockholm (Kungliga) Bagarmossen

Re: Skivor som låter bra i Carlssonhögtalare

Post by Danne »

Här kommer lite skivor som jag tycker e bra + välljudande, finns mycket mera.
:D
Eric Clapton Unplugged.
Supertramp Crisis what crisis.
John fogerty Premonition.
Jimmy Page Robert Plant No quarter.
Nativity in black a tribute to Black sabbath.
Kajsa Grytt Är vi på väg hem.
Light valley shadows Just cruisin back.

[highlight=tomato]Ry Cooder [/highlight] Crossroads. Förståss!!.
En sa va nöjd!

OA 52.3 -- 12 OD 11.2
Audion Audion
Sentec sc9
Rega p2, Rb250, Ortofon mc15 super mk2, Clearaudio Smart phono.
Cyrus Discmaster+Dacmaster
_______________________________________
Testa gärna länken under.
http://www.plonke.se/
_______________________________________
User avatar
Daniel
Valued Contributor
Posts: 234
Joined: Wed 04 Feb 2004, 16:04
Location: Stockholm

Re: Skivor som låter bra i Carlssonhögtalare

Post by Daniel »

Är det någon mer än jag här på forumet som köpt några av de remastrade Blue Note-inspelningar som kommit ut i serien "RVG Edition" de senaste åren? De har remastrats av Rudy Van Gelder själv, som gjort hundratals jazzinspelningar för Blue Note och många andra skivbolag från 50-talet och fram till idag. Anledningen till min fråga är att jag tycker de låter anskrämligt; komprimerade, med dålig stereobild och ett vasst mellanregister som blir extra svåruthärdligt genom 9710-element.

Själva originalinspelningarna är det dock inget fel på, och jag lyssnar gärna på dessa från vinyl eller Japanpressade CD. Eller ibland t.o.m. de tidigare CD-utgåvorna som finns av vissa av dessa album.
Elektrofon Tonträff (vit)
OA-5K typ 1 (valnöt)
OA-6 typ 2 (teak)
OA-14 (svarta)
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor
Posts: 1630
Joined: Thu 26 Dec 2002, 20:32
Location: Kungsängen

Re: Skivor som låter bra i Carlssonhögtalare

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Ibland kan man ju nämna saker som Yello, Fleetwood Mac, Eric Bibb och t.om ZZ-Top, skäggen senaste låter riktigt hyggligt!

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
lemmts
(90+ posts)
(90+ posts)
Posts: 99
Joined: Sun 23 Mar 2003, 19:00

Re: Skivor som låter bra i Carlssonhögtalare

Post by lemmts »

En av mina favoriter är Missa Criolla av Ramirez. Inspelningen är från Philips med José Carreras som solist. Härlig musik! Om den låter extra bra med Carlsson ska jag låta vara osagt  :lol:

Den typ av musik jag tycker låter särskilt bra i Carlssonhögtalare är körer med mycket efterklang (inspelad i kyrkor). Exempel på det är ECMs inspelningar av Pärts kompositioner.

Lasse
Tyko
(285+ posts)
(285+ posts)
Posts: 306
Joined: Wed 12 Mar 2003, 09:52

Re: Skivor som låter bra i Carlssonhögtalare

Post by Tyko »

Många bra skivor nämnda men jag kompletterer med lite svenskt till att börja med. Dessa skivor innehåller underbart naturliga inspelningar från instrument som alla fått behålla sin riktiga klang. Mycket akustiska instrument och en mycket "nära" sång som verkligen finner sin plats mitt i lyssningsrummet. Själv lyssnar jag på mycket blandad musik och jag tänker här bara ge några tips på musik som jag särskilt tycker låter extra bra i Carlssonhögtalare. Dock anser jag att högtalarna klarar all sorts återgivning otroligt bra....som givetvis skall vara fallet med en riktigt bra neutral högtalare!

[glow=darkblue]Lisa Ekdahl[/glow] - alla skivor är otroligt välinspelade. Om man inte gillar hennes musik (som är underbar....) kan man välja någon av hennes två jazzskivor, tex "When did you leave heaven" tillsammans med Peter Nordahl Trio.

[glow=darkblue]Sofie Zelmani[/glow] - Alla hennes skivor!

[glow=darkblue]Louis Hoffsten [/glow]- skivan som följer med hennes bok "Blues". Finns även att köpa separat med ett namn som jag inte är riktigt säker på men tror var "Knäckebrödsblues" någonting.
Man bör inte heller missa skivan "Kära du" där hon sjunger skillingatryck kompat av Esbjörn Svenssons trio och Lasse Englund. Fantastiskt nära omfamnande sångljud!

[glow=darkblue]Cornelius Vreeswijk[/glow] - Det mesta jag hört med honom har varit oerhört välinspelat och framförallt mycket levande.

[glow=darkblue]Wille Craford[/glow] - "Samma typ av annorlunda saker" och "Den dära skivan". Wille Craford var fd en av medlemmarna i den första hiphopgruppen "Just D" men när han är solo skapar han musik som har mycket swinginfluenser.


På annat språk kan jag särskilt rekommendera:
[glow=darkblue]Emmilou Harris[/glow] - "Brand new dance". Just låten "Brand new dance har en otroligt skön bastrumma som kommer in i halva låten.

[glow=darkblue]Linda Ronstadt & Emmilou Harris[/glow] - "Western Wall, the Tucson sessions". Har även flera ypperligt väljudande skivor med dessa Countrytjejer och några andra countrytjejer (Dolly, Claire Lynch, Nancy Griffith mm.) USA pressad country har ofta otroligt hög ljudkvalitet.

[glow=darkblue]Stacey Earle [/glow]- Alla skivor!

[glow=darkblue]Miles Davis[/glow] - "Kind of blue"

Om man vill lyssna på mer klassisk orkestermusik rekommenderas varmt skivan "Frederick Fennell conducts the music of Leroy Andersen". Inspelning från 1958-64 som bevisar med bravur att det inte behövs mer än tre mikrofoner för att fånga allt ljud och allt perspektiv som en 40-50 manna orkester producerer. Du blir med en fascinerande exakthet placerad mitt framför orkestern och behöver bara sluta dina ögon för att vara där....

Också sist klassikern " Jazz at the Pawnshop" med bla Arne Domnérus. Livejazz när det är som bäst inspelat.

Smaklig måltid!
Tyko







[glow=black][/glow][glow=black][/glow][glow=black][/glow]
http://www.runessonguitars.com

Mina högtalare:
OA52.3 (bokfaner)+Sentec pa9 & Sc9, Thorens TD145, Pioneer dv-757
OD11 jakaranda (uppgrad enl CP)+ Denon m33
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 1 guest