Då jag har rekommenderat ett bygge av "buttkicker" som "julprojekt" i en annan tråd här på CP, så kanske det är på sin plats med en liten byggbeskrivning.
Jag är INGEN expert utan har bara läst på ett antal andra ställen förslag på hur man kan göra.
Min beskrivning är en sammanfattning av hur jag gjorde för att bygga mina buttkickers.
Buttkickers eller kanske mer korrekt "Tactile transducer" är en "högtalare" som fästs i den soffa/fåtölj man sitter i. Den kopplas lämpligen till hemmabio-förstärkarens sub-utgång och drivs av en separat förstärkare. Buttkickern återger frekvenser i området ca 20-30Hz(kanske upp till 50Hz) beroende på avstämning.
Då den är fysiskt kopplad till sittplatsen ger den en "fysisk" känsla av de lägsta frekvenserna.
Den grundläggande konstruktionen är att högtalar-elementets TALSPOLE ! fästs i soffan/fåtöljen och magneten/korgen är den rörliga delen dvs. fungerar som högtalar-"kon" och genererar vibrationerna.
Materialbehov för bygget:
- 1 st lämpligt (bas-)högtalarelement 6-12 tum som kan "slaktas"
- Gängad stång dim. M8 tex. Clas Ohlson art nr. 11-992-8
- Muttrar M8 (låsmutter och/eller "vanlig") samt brickor
- Plexiglas 2 mm tjock tex. Clas Ohlson art nr. 34-1359
ELLER kretskortslaminat.
- Skruv, mutter brickor i mindre dim, tex M2-M4.
- 2 st brickor i dimension passande innerdiametern på talspolen eller annat lämpligt, se p 10 nedan.
- 1 st vinkelbeslag förstärkt, tex. Clas Ohlson art nr 31-1692
Jag använde själv ett 10 tum baselement från en Sonab B-50 högtalare, elementvikt ca 1.2 kg.
Slutresultatet av byggarbetet skall bli ungefär så här:

VARNING ! På bilden ovan har jag limmat den gängade stången FÖR DJUPT NER i talspole-bobinen !! Stången slog därför emot botten på magneten och lossnade varefter jag limmade den i höjd med toppen på talspole-bobinen.
Byggbeskrivning:
1. Skär bort så mycket som möjligt av högtalarkonen. Endast en liten del runt talspolen samt dess anslutnings-trådar lämnas kvar.
2. Förbered sågnings-arbetet genom att klä in magneten med bred tejp.

Täck också hela talspolen och spindeln med plast som tejpas fast i korgens nedre kant (se bilder nedan). Denna inklädning måste göras för att inte metallspån skall leta sig in i talspole-gapet samt inte fastna (mer eller mindre permanent) på magneten.
3. Såga (eller om korgen är i tunnare plåt klipp) bort korgens yttre ring samt två motstående (av de 6) ekrar på korgen.
KVAR skall finnas 4 st av korgens ekrar. Se bild.

4. Skapa ett fundament för att fästa 2-3 cm breda remsor av plexiglaset i korgens kvarvarande 4 ekrar.
Jag gjorde detta genom att böja in övre delen av korgens kvarvarande ekrar. är inte detta möjligt kan man säkert borra och skruva fast någon typ av vinkeljärn på ekrarna.
5. Borra lagom stora hål i de fyra "läpparna" för att möjliggöra fastskruvning av plexiglas-remsorna.
6. Tag bort det metallspån som fastnat på kvarvarande delar av korgen och magneten. Jag använde magneten på ett annat högtalar-element som jag klätt med Glad-pack för att göra detta. Tag försiktigt bort tapen och plasten som skyddat högtalar-elementet. Se upp så att inte metallspån fastnar på magneten eller korgen vid borttagandet.
7. Kapa till 3 st 30 mm breda remsor av plexiglas som skall användas som upphängning av magneten/korgen.
Jag kapade plexit genom att "bryta" det på följande sätt:
A. Mät upp och rita streck där plexit skall kapas.
B. Använd en stabil "linjal", tex stållinjal, som stöd.
C. Tag en morakniv och vänd den ICKE vässade sidan neråt !!!!!
D. Ritsa med SPETSENS "TRUBBIGA" sida i plexit ca 8 ggr längs linjen/linjalen
E. Vänd plexit och ritsa ca 8 ggr även på anda sidan.
F. Pressa ett stabilt "brytstöd" längs den ritsade brottanvisningen och bryt plexit med en snabb rörelse.
Antalet remsor (och bredd) av plexi eller kretskortslaminat måste anpassas till vikten på magneten/korgen, bredd, tjocklek och längd på remsorna samt önskad resonansfrekvens. I mitt fall var 3 st 30 mm breda och 2 mm tjocka plexi-remsor lagom för en magnet/korg-vikt på ca 1,1 kg, en resonansfrekvens på ca 20 Hz och ett avstånd centrumhål-fästpunkt på korgens "läppar" på 8,5 cm.
8. Borra ett M8 centrumhål i plexi-remsorna.
Passa in mot centrum på talspolen och borra hål lagom dimension passade mot hålen i korgens läppar enligt p 5.
Borra gärna dessa hål minst en dimension större än de (små) bultar som skall gå genom dem för att ge spelrum för justering vid centrering av talspolen i magnetgapet.
9. Tillverka den stång som skall limmas fast med tex tvåkomponents-epoxy centrerad i talspolen.
Stången tillverkas av M8 gängstång av lagom längd.
Längden på stången måste anpassas så att den går ner en bit i talspolen och räcker tillräckligt långt upp för att möjliggöra lämplig fastsättning i soffan.
10. Skaffa/tillverka en lämplig "plugg" som passar innuti talspole-bobinen.
Svårigheten här är att hitta en lämplig bredd-anpassning. Talspole-bobinen på mina högtalare hade en innerdiameter på 35 mm.
Jag provade två alternativ. Till min ena buttkicker använde jag en träplugg som sågades ut med en hålsåg. Till min andra buttkicker använde jag 2 st 35 mm stålbrickor införskaffade på K-Rauta från deras "lösvikts"-sortiment. Här kan säkert fantasin hitta bättre alternativ.
Fäst "pluggen" på gängstången med muttrar (tror det är bäst med en låsmutter i botten !). Skruva åt rejält !
Lås gärna muttrarna med epoxy också så de inte skruvar upp sig med tiden.
11. Klistra fast "pluggen" med fastskruvad gängstång i talspole-bobinen med tvåkomponents-epoxy och låt det härda.
SE TILL SÅ ATT INTE KLISTER RINNER NER I TALSPOLEN OCK KLISTRAR FAST DENNA I MAGNETEN !!!!!!
Var noga med att få gängstången så parallell med talspolen som möjligt.
TRYCK INTE NER "PLUGGEN" SÅ LÅNGT ATT DEN SLÅR EMOT BOTTEN PÅ MAGNETEN VID STORA "KON"-UTSLAG !!!!!
12. När limmningen av stången i talspolen härdat kommer det svåraste på hela arbetet, nämligen att centrera talspolen i magnetgapet !
Fäst plexi-remsorna med muttrar och brickor på M8-stången som nu sitter fast i talspole-bobinen.
Fäst sedan plexi-remsorna i korgens läppar med skruv, brickor och mutter.
Lyft hela härligheten i gängstången och kontrollera att talspolen är centrerad i HÖJDLEDD när magneten tynger ner.
Justera vid behov infästningen av plexi-remsorna på gängstången så att spindeln mellan talspole och korgen blir plan.
Justera infästningen av plexit i korgens läppar så att talspolen inte skrapar i magneten när den trycks ner/lyfts upp.
Detta moment kan ta sin tid men är mycket viktigt.
13. Kontrollera buttkickerns resonansfrekvens.
Detta görs lämpligen med en tongenerator som sveps från 200 Hz ner till 10 Hz. En lämplig förstärkare måste här användas för att driva buttkickern. Jag använde en gammal JVC-receiver på kanske 30 W med volym-poten uppvriden halvvägs.
Lyft buttkickern (som den senare skall monteras) i övre delen på den gängade stången, HÅLL I ORDENTLIGT ! och kör frekvens-svepet.
Runt resonansfrekvensen börjar den svänga ordentligt. Eftersträvad resonansfrekvens bör vara 20-30 Hz.
Om resonansfrekvensen är för hög måste upphängningen, dvs plexi-remsorna göras mindre styva tex. genom att ta bort en av dem eller göra dem smalare. Är resonans-frekvensen för låg så görs upphängningen styvare genom att montera ytterligare en plexi-remsa.
14. Montera buttkickern i soffans/fåtöljens ram. Lämpligen undertill. Monteringen skall göras så "styvt" som möjligt så att vibrationerna överförs till soffan med så lite förluster som möjligt.
Jag lossade det tyg som täckte botten på mina soffor och skruvade fast ett vinkelbeslag förstärkt, Clas Ohlson art nr 31-1692 i soffans ram. I detta fäste jag översta delen av den gängade stången med låsmuttrar och brickor. Andra har borrat hål i ett av soffans tvärstag och monterat den gängade stången direkt mot tvärstaget.
OBS ! Montera buttkickern så att den hänger lodrätt med magneten nedåt och infästningen uppåt !

15. Koppla buttkickern till en extra förstärkare (tag en gammal "skräp"-förstärkare som kan ge 20-30 W) vilken matas från surround-förstärkarens sub-utgång. Har man redan en sub inkoplad behövs en RCA-"split" tex. Clas Ohlson art nr 32-3614.
16. Sätt på en StarWars eller Sagan om Ringen DVD justera in volymen på buttkicker-förstärkaren och njut... :D :D
MVH,
/Erland