Renovering Sonab AO14

Ställ frågor, diskutera och prata om Sonab och deras produkter.
Ask questions, discuss and talk about Sonab and their products.
Post Reply
JonasK
(1+ posts)
(1+ posts)

Renovering Sonab AO14

Post by JonasK »

Hittade ett par Sonab AO14 hemma hos min frus farmor som jag tänkte se om det är värt att renovera.
Den är i gott skick utvändigt men dom stora högtalarna är trasiga (notera att jag är rätt okunning på området).
Dom saknar också kabel från högtalare till förstärkare.
Ska man ge sig på detta?
dmbasshead
(15+ posts)
(15+ posts)

Re: Renovering Sonab AO14

Post by dmbasshead »

Jag är inte expert alls på OA14 men kanske bättre med nåt svar ändå, eller så har du klurat ut detta själv :-) Har inte äns hört exakt dem. Vore synd att slänga dem ivf, man kan ju sälja eller ge bort dem.

Jag är inte säker på att det är nåt att ta itu med för medans man kanske brukar anse att en omkantning, om det rör sig om det vilket är mycket vanligt för dessa, är nåt som man nog klarar av om man är ”lite av en småfixare”, så står det på en sida att det är hel del svårare med dessa för man behöver vara noggrann, fast jag vet inte hur illa det är nån kanske vet? Alternativt om man vill köpa nya element kostar väl minst några hundra per styck gissar jag bara, ringarna för omkasntning kan också kosta lite men om nån vanlig modell går bra så kan man beställa rätt billigt kanske 150 för två tex..

Att det inte finns kabel är nog inget större problem, kan tro det inte ingick, och skaparen själv tyckte att vanlig elsladd funkar bra. Och har den nån gammal kontakt kan man väl byta ut den.

Annars tror jag du får en bra högtalare med ”spelglädje”!
Se profil för prylar
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)

Re: Renovering Sonab AO14

Post by STDI! »

De är absolut värda att fixa. Vanligtvis är det bara basarnas kanter som gett upp. Oftast går det att fixa med omkantning. Men det är inget jag rekommenderar att ge sig på själv om man inte har kunskap och erfarenhet. Då är alternativet att få hjälp av någon i din närhet eller att du skruvar ur och skickar dem. Det går också att köpa nya basar men då till en högre kostnad. Och det ska vara rätt basar. De här: https://www.hifikit.se/sb-acoustics-sb1 ... b65oa.html .
Kablar är lätt att fixa.
Var bor du? Jag kanske kan hjälpa dig. Skicka PM eller mail till mig om det låter intressant.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
Post Reply