Spelglädje i OA14

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Post Reply
olaume
(150+ posts)
(150+ posts)

Spelglädje i OA14

Post by olaume »

OA14 hör inte till de mer hyllade Carlsson-skapelserna, lite sedda över axeln på grund av sin vanlighet, som en Volvo 740. 80-talsfantasterna föredrar OA50-serien. 70-talsfantasterna OA116. De riktiga nostalgikerna drömmer om OA6 typ 1. Alltså var det med måttliga förväntningar jag kom hem till en bekant som just hade fått basarna renoverade till sina i övrigt orörda OA14. De stod provisoriskt uppställda i köket, helt felplacerade. Han satte på en CD i sin gamla DVD-spelare kopplad till Sonab R4000. Och jag tappade alla hakorna på en gång. Det lät så helt makalöst bra! Det var ett sväng, ett gung och en spelglädje som jag aldrig hade kunnat drömma om. Väl hemma satte jag på samma CD i min mångfalt exklusivare anläggning, Pioneer CD med Denon förstärkare, renoverade OA116 med T22 och XTZ-subbas. Tja, kanske lite djupare i basen och lite mer bländande diskant, men knappast roligare att lyssna på. Någon mer som upplevt samma sensation med OA14? Hur gör man för att få till detta schvung i sin anläggning? Eller är det just gamla Sonab-förstärkare som på något konstigt sätt är optimerade för att korsbefrukta Carlsson-högtalare?
dmbasshead
(1+ posts)
(1+ posts)

Re: Spelglädje i OA14

Post by dmbasshead »

Intressant att höra, jag kan inte säga nåt om OA14 eller R4000 men det påminner mig om när jag testat många positioner med ett par OA5.2-liknande högtalare, många positioner låter bra men ibland kommer man i en position då det blir som "magiskt", och ja väldigt bra, det kan väl hända med andra högtalare lite liknande men det är som det är mycket mer med dessa, de liksom sjunger bra tillsammans, kanske via rummet. Har en sub nu men samma sak gällde väl förut. Han kanske bara hade väldig tur med placeringen? Vet inte om samma fenomen dock.

Vet inte men lite på chansning kanske kan vara givande att justera högre/mittre (160 Hz reglage på denhär eq:n) bas så bra nivå jämte andra frekvenser och lika nivå från vardera sida trots eventuella skillnader i rummet, fast egentligen vet jag inte om exakt lika är så viktigt och man kanske måste ha en passande position till att börja med. De kan sjunga ihop på andra frekvenser har jag märkt men tänkte om man ska välja en, och kanske angående hur det lät hos han också som jag fantiserar. Och små justeringar i placering och eq kan göra stor skillnad, alltså om det blir så eller inte typ, några cm eller 1/0,5 dB kanske.
Se profil för prylar
Post Reply