EKK som högtalarkabel

Om du har frågor eller vill prata om HiFi som inte är Carlsson eller Sonab, posta här. Detta inkluderar även hemmabio m.m.
If you have questions or want to talk about other HiFi, not related to Carlsson, post here.
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor
Posts: 1630
Joined: Thu 26 Dec 2002, 20:32
Location: Kungsängen

Re: EKK som högtalarkabel

Post by Martin Dellstig »

Hej!

En bra grej med kabelbytarsjukan är att man har oftast inte oxiderade kontakter etc.

Jag brukar resonera så att det viktigaste är en bra genoförd förbindning genom hela kedjan.

Kablar har elektriska egenskaper det är ju tydligt, frågan är bara om man kan påvisa att de olika egenskaperna är ljudpåverkande?

För högtalarkablar tycker jag att man kan påvisa att för lång/tunna kablar påverkar. Det är väl troligen resistansen antar jag.
Detta hade jag uppe tidigare i tråden 0,75mm2 kablar 14m långa lät faktiskt inte bra.

För övrigt tycker jag personligen att jag får mest utbyte av "anständiga" kablar och att lägga resten av pengarna på musik.

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
User avatar
haec
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 127
Joined: Tue 11 Jan 2005, 18:07

Re: EKK som högtalarkabel

Post by haec »

Martin Dellstig wrote:Hej!

En bra grej med kabelbytarsjukan är att man har oftast inte oxiderade kontakter etc.

Jag brukar resonera så att det viktigaste är en bra genoförd förbindning genom hela kedjan.

Kablar har elektriska egenskaper det är ju tydligt, frågan är bara om man kan påvisa att de olika egenskaperna är ljudpåverkande?
För högtalarkablar tycker jag att man kan påvisa att för lång/tunna kablar påverkar. Det är väl troligen resistansen antar jag.
Detta hade jag uppe tidigare i tråden 0,75mm2 kablar 14m långa lät faktiskt inte bra.

För övrigt tycker jag personligen att jag får mest utbyte av "anständiga" kablar och att lägga resten av pengarna på musik.

Med vänlig hälsning

Martin
Jag tycker inte man behöver påvisa att de olika egenskaperna är ljudpåverkande. Det räcker att använda öronen, något av de bästa "mätinstrument" som finns. Sedan är det ju så att en kabel som sitter som en "smäck" i EN anläggning inte alls passar in i en ANNAN. Man får helt enkelt prova sig fram till vilken man föredrar själv. En del brukar likna kablaget vid en krydda som får anläggningen att passa ens egen smak. Det kan ligga något i det.
//Hasse
OA58.2
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor
Posts: 1630
Joined: Thu 26 Dec 2002, 20:32
Location: Kungsängen

Re: EKK som högtalarkabel

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Jodå, jag håller med, man måste själv välja.

Det är bara det att jag vill ju först varför jag väljer något. Det känns inte kvalitativt att välja bara för att det låter bättre.
Självklart gör jag som du säger men sedan vill jag också förstå vilken egenskap som påverkade så jag kan göra ett lika klokt eller oklokt val nästa gång.

När man läser i Hifipressen så står det ibland skaer som att sedan provade vi med Bi-wiring och det blev ju genast bättre!
Jaha, men varför? Är det för att det blev två paralella kablar med halva resulterande resistansen? Blev det en kapacitans? Induktans? Gammeldans?

Det är därför jag tycker det är lite Ormolja över detta, mång atillverkar kablar men nästan inga tillverkare talar om varför deras kablar skall vara bra och då drar jag givetvi slutsatsen att de inte är bra eftersom det inte är mätbart!

Ta nu inte det här som att jag hackar på någon för kabelval, jag är bara frustrerad över att jag inte får ordning på det här!

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
User avatar
haec
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 127
Joined: Tue 11 Jan 2005, 18:07

Re: EKK som högtalarkabel

Post by haec »

Hej Martin!
Vi kan nog vara ense om att vi har olika synsätt här. För mig är det viktigast att jag HÖR en skillnad mellan två komponenter och bryr mig inte så mycket om VARFÖR! Medan du har den i grunden sunda inställningen att du även vill veta varför. Vi nöjer oss med det.
Som jag skrev i mitt första inlägg i denna tråd så ville jag egentligen bara tipsa om att det går att köpa vissa kablar väsentligt billigare i England än här i Sverige.

Med vänliga hälsningar
Hasse
OA58.2
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor
Posts: 1630
Joined: Thu 26 Dec 2002, 20:32
Location: Kungsängen

Re: EKK som högtalarkabel

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Ja där ser man, blev en ordentlig utvikning från köpa kablar :oops:

Det samma har jag noterat vad gäller rör och sådant, finns mycket utomlands som är bättre prissatt än här.
Konkurrensen är ju faktiskt inte så stor i ett land som vårt, för lite folk och för mycket yta.

Kul att det blev ett så bra köp för dig, fungerade betalningar etc också bra?

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
User avatar
haec
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 127
Joined: Tue 11 Jan 2005, 18:07

Re: EKK som högtalarkabel

Post by haec »

Hej Martin!
Jadå, betalningen var inget problem. Jag beställde kablarna fredag eftermiddag och valde att betala via mitt Visakort. Fick naturligtvis uppge kortnummer osv. När jag hade genomfört köpet så fick jag omgående kvittens via e-mail, samt meddelande om att dom skulle höra av sig när leveransen gått iväg. Dagen därpå, lördag förmiddag fick jag meddelande om att kablarna gått iväg samtidigt drogs pengarna från mitt konto omräknat till aktuell växelkurs (ca 13 kr per Pund). Inga andra påslag än fraktkostnad (7.5 Pund). På torsdag fanns kablarna på mitt postkontor (eller vad dom kallar det nuförtiden). Kunde inte vara smidigare.
// Hasse
OA58.2
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor
Posts: 1630
Joined: Thu 26 Dec 2002, 20:32
Location: Kungsängen

Re: EKK som högtalarkabel

Post by Martin Dellstig »

Hej

Smidigt!

Världen krymper verkligen i praktiken.

mvh

Martin
Jag vet inte, vet du?
Per
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 6
Joined: Mon 19 Nov 2007, 17:15

Re: EKK som högtalarkabel

Post by Per »

Konjugatlänk på högtalarkabel behövs bara på LTS superhögtalarkabel, litzkonstruktion.
Vanlig Ekk verkar vara sällsynt snäll mot förstärkarna, snällare än de flesta andra högtalarkablar, som det verkar.
User avatar
snillet
(50+ posts)
(50+ posts)
Posts: 63
Joined: Sat 12 Jan 2008, 18:22
Location: Ytterby / Kungälv

Re: EKK som högtalarkabel

Post by snillet »

Daniel wrote:
Duger en sån här?  :)
Åh :) ,nu ser ju inte riktigt numret på den, men jag hade en 630 ett tag, ljuvlig apparat. Strömstark.
OA12 valnöt
MP1 Valnöt (surrounder i bion)
Försöker tänka ut en center i "låg profil" som matchar klangen.......svårt, skicka pm om du vet.
User avatar
Daniel
Valued Contributor
Posts: 234
Joined: Wed 04 Feb 2004, 16:04
Location: Stockholm

Re: EKK som högtalarkabel

Post by Daniel »

Jaha, efter sju år med EKK (och med en totalrenovering av mina OA-6 typ 2 längs vägen) har det nu blivit dags att byta kabel igen. Jag har flyttat två gånger sedan kablarna klipptes till, och de räcker inte riktigt för det rummet anläggningen står i nu. Dessutom är det stört omöjligt att dra 4x2,5 mm EKK på något snyggt sätt runt hörn, dörrkarmar och liknande.

Lösningen i nuläget är att köpa någon billig, lättböjlig kabel och se om jag hör någon skillnad, vilket jag hoppas (och snudd på utgår ifrån) inte är fallet. Vi talar här om en längd på ca 7 meter per kanal.
snillet wrote:
Daniel wrote:
Duger en sån här? :)
Åh :) ,nu ser ju inte riktigt numret på den, men jag hade en 630 ett tag, ljuvlig apparat. Strömstark.
Det är en 930 jag har. Fortfarande inga planer på att byta! :)
Elektrofon Tonträff (vit)
OA-5K typ 1 (valnöt)
OA-6 typ 2 (teak)
OA-14 (svarta)
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: Google [Bot] and 0 guests