OA14 plötsligt död/tyst - felsökningshjälp

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
Post Reply
mgylling
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 5
Joined: Mon 15 Dec 2014, 13:01

OA14 plötsligt död/tyst - felsökningshjälp

Post by mgylling »

Hej,
En av mina OA14 är plötsligt helt död. Har uteslutit att det är stärkaren eller kabeln som är orsaken. Dessa är renoverade av ett proffs för 8-10 år sedan, så jag är smått förvånad.

Någon som kan tipsa om felsökningsprocedur? Alternativt (om detta riskerar att bli alltför komplicerat) något proffs i stockholmsområdet som kan tänka säg att ta en titt på den?

Tack på förhand,
User avatar
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 566
Joined: Tue 21 Jul 2009, 22:09

Re: OA14 plötsligt död/tyst - felsökningshjälp

Post by STDI! »

Du har alltså bytt kablarna mellan vänster och höger högtalare och därmed kunnat utesluta kabel och förstärkare.

I botten av högtalaren ansluts kabeln från förstärkaren. Denna kabel går sen upp genom basreflexröret och ansluter till delningsfiltret. Eftersom allt ljud upphört kan det vara anslutningen där som hoppat av. Det är enkla hylsor som trycks på stift och dessa hylsor kan det bli glapp i med tiden.
Kan du skruva lite själv så behöver du inte vara rätt för att lossa alla skruvarna på baffeln och lyfta den rakt upp. Den kan däremot sitta lite "fastklistrad" i gummilisten. Lyft bl a i "stolpen" mitt på baffeln. Kabeln nerifrån är så lång så att du kan lyfta baffeln kanske en dm. Men även om anslutningarna hoppar av så kan du säkert fixa dit dem igen. På krestkortet står vad som är + resp -. Och på kabeln så är det en märkt med en röd plastbit. Den ska vara på +.

Kanske du inte förstår min beskrivning direkt men jag tror det klarnar om du öppnar upp och ser efter. Och ta gärna hjälp av någon om du själv är osäker.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
mgylling
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 5
Joined: Mon 15 Dec 2014, 13:01

Re: OA14 plötsligt död/tyst - felsökningshjälp

Post by mgylling »

Tack för hjälpen STDI!

Jag lyckades öppna högtalaren mha dina instruktioner. Jag har en multimeter med vilken jag kollat att jag har kontinuitet mellan högtalarkabelfästena på undersidan och stiften på ena långsidan av delningsfiltret. Det verkar alltså inte som problemet beror på glappkontakt, inte just här i alla fall.

Vad skulle vara nästa grej att felsöka på?
User avatar
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 566
Joined: Tue 21 Jul 2009, 22:09

Re: OA14 plötsligt död/tyst - felsökningshjälp

Post by STDI! »

Hur har du uteslutit att det är förstärkaren eller kabeln som är orsaken?
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
mgylling
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 5
Joined: Mon 15 Dec 2014, 13:01

Re: OA14 plötsligt död/tyst - felsökningshjälp

Post by mgylling »

STDI! wrote: Sun 27 Nov 2022, 17:16 Hur har du uteslutit att det är förstärkaren eller kabeln som är orsaken?
Genom att byta plats på högtalarna, alltså switcha högtalarna till använda den andras förstärkarkanal och kabel. Den friska högtalaren fungerar utmärkt på båda kanalerna/med båda kablarna och den paja högtalaren fungerar inte på någondera.

Detta borde väl vara tillräcklig uteslutningsmetod, eller har jag missat något kanske?
User avatar
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 566
Joined: Tue 21 Jul 2009, 22:09

Re: OA14 plötsligt död/tyst - felsökningshjälp

Post by STDI! »

Det låter vettigt. Alltså har du konstaterat att det kommer signal fram till högtalaren. Du har dessutom mätt från botten upp till delningsfiltret. Jag tolkar dit som att du kollat båda ledarna och att där inte finns avbrott.

Kolla alla anslutningar på filtret och till baselementet. Diskantanslutningarna är lödda och kan knappast glappa. Det är konstigt om allt ljud försvunnit samtidigt eftersom bas resp diskant går olika vägar genom filtret.

Om man tar ett vanligt 1,5V batteri och kopplar till högtalarterminalen så ska man kunna se att basen går antingen ut eller in. Ut om man har kopplat plus på batteriet till plus på högtalaren. Annars går basen inåt. Det är bara någon mm det rör sig. Om det rör på sig när du kopplar på terminalen så borde du få ljud också.

Om det inte rör på sig när du kopplar via terminalen så kan du koppla direkt på baselementets stift. Då ska elementets kon röra sig. Annars är det kass.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
mgylling
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 5
Joined: Mon 15 Dec 2014, 13:01

Re: OA14 plötsligt död/tyst - felsökningshjälp

Post by mgylling »

Hej igen STDI,

Jag vet inte om jag gjorde rätt med batteritestet, men fick inte till någon rörelse i bashögtalaren. Jag testade också med hjälp av min multimeter kontinuiteten mellan de två stiften på bashögtalaren själv (alltså de två stift dit man kopplar kablarna som kommer från delningsfiltret): på bashögtalaren har jag inte kontinuitet mellan de två stiften, det har jag däremot mellan stiftparen på de (två) diskanthögtalarna som jag kom åt att testa.

Antyder detta att bashögtalaren är död?
User avatar
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 566
Joined: Tue 21 Jul 2009, 22:09

Re: OA14 plötsligt död/tyst - felsökningshjälp

Post by STDI! »

Ja. Då har du avbrott i basen, dvs i talspolen eller möjligtvis i någon av flätorna in till talspolen. Det senare kan ev gå att fixa.
Men även med avbrott i bashögtalaren borde du få ljud i diskanterna.
Svårt att hjälpa till mer på distans.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
Juanth
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 6
Joined: Fri 26 Aug 2016, 19:30

Re: OA14 plötsligt död/tyst - felsökningshjälp

Post by Juanth »

Du har mejl mgylling.
Mvh J
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest