Vad är det för högtalare jag har?

Om du har frågor eller vill prata om HiFi som inte är Carlsson eller Sonab, posta här. Detta inkluderar även hemmabio m.m.
If you have questions or want to talk about other HiFi, not related to Carlsson, post here.
Post Reply
Tickolas
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 5
Joined: Thu 31 Mar 2022, 14:05

Vad är det för högtalare jag har?

Post by Tickolas »

Hej på er!

Så jag fick ett ryck för några månader sen och köpte på mig en 60-70-tals stereoanläggning. Där ingår bland annat dessa högtalare av Carlsson-typ utan någon form av logga etc som jag misstänker är en byggsats eller nåt liknande. Lådan verkar dock väldigt fabrikstillverkad och de låter finfint. Någon som har nån idé om vad de är och vad som eventuellt behöver fixas på dem? Läste precis på FAQen om att baselementet sannolikt behöver kantas om innan det självförintar sig och tar med sig förstärkaren. Värt att göra med detta element eller bättre att byta ut det?

Image Image Image
User avatar
STDI!
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 567
Joined: Tue 21 Jul 2009, 22:09

Re: Vad är det för högtalare jag har?

Post by STDI! »

Det är någon slags byggsats eller kopia. Ingen "äkta" Carlsson.

Basen har pappkanter och kommer inte att förintas. Det är skumkanter som förintas. Bara spela och var glad.
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2
Tickolas
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 5
Joined: Thu 31 Mar 2022, 14:05

Re: Vad är det för högtalare jag har?

Post by Tickolas »

STDI! wrote: Thu 31 Mar 2022, 15:09 Det är någon slags byggsats eller kopia. Ingen "äkta" Carlsson.

Basen har pappkanter och kommer inte att förintas. Det är skumkanter som förintas. Bara spela och var glad.
Toppen, då rockar jag på. Kör dem som "surround" bredvid soffan åt min B&O LX2800 spel-TV =)
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 54 guests