Små bakhögtalare som matchar Carlsson?

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Post Reply
olaume
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 157
Joined: Wed 29 Sep 2010, 22:51
Location: Umeå
Contact:

Små bakhögtalare som matchar Carlsson?

Post by olaume »

Jag har flyttat till mindre lägenhet, och då tvingas man till smärtsamma uppoffringar. Mina OA116 lyckas jag klämma in. Värre är det med OD11:orna som jag har haft som sido- och bakhögtalare. De är naturligtvis bäst i klassen för det, men å andra sidan kan jag ibland undra om man verkligen behöver ha så bra högtalare där eller om det är att elda för kråkorna. Nå, jag får i vilket fall offra dem. Kan någon tipsa om några andra för ändamålet nästan lika bra men mycket mindre högtalare till rimligt pris som pratar bra med O116?
User avatar
fredrikj
(15+ posts)
(15+ posts)
Posts: 18
Joined: Sat 23 Mar 2019, 13:34

Re: Små bakhögtalare som matchar Carlsson?

Post by fredrikj »

Är du säker på att du inte får plats med OD11:orna som bakhögtalare i nya lägenheten? Med sina 26 cm tar OD11 inte mycket plats. Kanske du kan hänga dem på väggen eller sätta i en bokhylla om golvytan saknas?

Du behöver nog ändå ett visst minstaavstånd mellan lyssningsplats och bakhögtalare för att ljudbilden inte ska bli obalanserad i ett 5.1-system. Om du inte har plats med ett par OD11:or så kanske det inte finns plats för alternativ heller utan att offra ljudbilden?

En styrka som jag upplever med att använda en rundstrålande högtalare som bakhögtalare är annars det indirekta ljudet. Jag kan sitta i soffan ganska nära mina OD11:or utan att det är något direktriktat högtalarelement i OD11:an som överröstar ljudbilden från front och centerhögtalarna.

Nå, du kanske ska leta efter ett par väggmonterade platta kompakthögtalare, s.k on-wall? Ser exempel på sådana hos Hifiklubben.
https://www.hifiklubben.se/hogtalare/st ... hogtalare/
olaume
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 157
Joined: Wed 29 Sep 2010, 22:51
Location: Umeå
Contact:

Re: Små bakhögtalare som matchar Carlsson?

Post by olaume »

Jag har flyttat till mindre lägenhet, och då tvingas man till smärtsamma uppoffringar. Mina OA116 lyckas jag klämma in. Värre är det med OD11:orna som jag har haft som sido- och bakhögtalare. De är naturligtvis bäst i klassen för det, men å andra sidan kan jag ibland undra om man verkligen behöver ha så bra högtalare där eller om det är att elda för kråkorna. Nå, jag får i vilket fall offra dem. Kan någon tipsa om några andra för ändamålet nästan lika bra men mycket mindre högtalare till rimligt pris som pratar bra med O116?
fredrikj wrote: Fri 07 Jan 2022, 11:50 Är du säker på att du inte får plats med OD11:orna som bakhögtalare i nya lägenheten? Med sina 26 cm tar OD11 inte mycket plats. Kanske du kan hänga dem på väggen eller sätta i en bokhylla om golvytan saknas?

Du behöver nog ändå ett visst minstaavstånd mellan lyssningsplats och bakhögtalare för att ljudbilden inte ska bli obalanserad i ett 5.1-system. Om du inte har plats med ett par OD11:or så kanske det inte finns plats för alternativ heller utan att offra ljudbilden?

En styrka som jag upplever med att använda en rundstrålande högtalare som bakhögtalare är annars det indirekta ljudet. Jag kan sitta i soffan ganska nära mina OD11:or utan att det är något direktriktat högtalarelement i OD11:an som överröstar ljudbilden från front och centerhögtalarna.

Nå, du kanske ska leta efter ett par väggmonterade platta kompakthögtalare, s.k on-wall? Ser exempel på sådana hos Hifiklubben.
https://www.hifiklubben.se/hogtalare/st ... hogtalare/
Nja, alltså fysiskt går OD11:orna iofs att klämma in. Men man kan fråga sig hur vettigt det är med tanke på ljud och estetik. Det man kan göra är att sätta dem på vägghyllor (Ikea har en Lack-hylla som passar bra) någon decimeter under taket. Kruxet är att bakhögtalarna då hamnar på samma bakvägg som soffan står mot, dvs man får dem snett ovanför lyssnaren. Sidohögtalarna är ännu knepigare. Antingen blir de på väggen rakt ovanför OA116-frontarna, eller så får man på ena sidan knö in dem alldeles under taket ovanför fönstret. Hur lyckat skulle det bli? Jag inbillar mig att det i regel är bättre att ha OD11 med gallret uppåt, särskilt för surroundbruk, för att undvika upplevelsen av punktstrålande ljud. Men hur nära taket kan man i så fall sätta dem?
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests