Renovere OA116 vs købe nyt

Ställ frågor, diskutera och prata om Sonab och deras produkter.
Ask questions, discuss and talk about Sonab and their products.
Post Reply
jbj1
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 4
Joined: Sat 18 Oct 2008, 15:06

Renovere OA116 vs købe nyt

Post by jbj1 »

Jeg har et par OA116 som jeg overvejer at renovere, men jeg er i tvivl om det kan svarer sig. De har ikke spillet i 20 år og jeg ønsker at opnå et samlet setup som jeg kan styre fra en iPhone, hvilket betyder at jeg også skal finde og købe en egnet forstærker til OA’erne.
Jeg forventer at omkostninger til nye enheder og forstærker koster det samme som en nyere samlet løsning som f.eks. B&O Beoplay A9, men kan OA’erne give samme niveau af lydoplevelser som et nyt system med rumkalibrering og digitale forstærkere? Min stue er på ca 45 kvm og jeg lytter mest til pop/disco musik fra 80’/90’erne?
Mvh Jesper
PETBOO
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 7
Joined: Fri 02 Aug 2019, 10:48

Re: Renovere OA116 vs købe nyt

Post by PETBOO »

Hej Jesper

Hvis dine OA 116 er originale, vil den nemmeste og billigste løsning være at få omkantet bas og mellemtone. Du kan nemt selv gøre dette, hvis du er lidt fingernem, eller eventuelt få en prof til at gøre det. Hvis du selv går igang, kan det gøres for et par hundredelapper. Der er instruktionsvideo på bekent.dk
Diskanterne fejler normalt intet men disse kan tjekkes ved at sætte et paprør ned til den enkelte enhed og lægge øret til den anden ende. Du kan også sætte et 1,5V batteri mellem + og minus og se, om er er udslag.
Brugte diskanter kan indimellem fås i dette forum, men kan også findes via ebay.
En anden mulighed er at lave den helt store og ret dyre renovering, som Carlssonkult.se beskriver. Har ikke hørt denne men har renoveret lillebror OD11 med nogle af de samme enheder, og DE lyder godt!

Du overvejer, om det kan betale sig sammenlignet med fx B&O A9. Hvis du er til god lyd, så kan det i den grad betale sig. Du kan ikke sammenligne en A9 med en OA116. Carlssonhøjttaleren er i en helt anden liga. Selv i den oprindelige bestykning med omkantede enheder, lyder den betydeligt bedre end A9.

Mit setup består af OA2212 samt en Luxman L120, som jeg har købt brugt men renoveret. Den kostede mig under 3.000 DKK og spiller som en drøm.
Hvis du går videre med projektet, så skal du ikke spare alt for meget på effekten på forstærkeren. helst over 80 W.

Mvh Bo
jbj1
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 4
Joined: Sat 18 Oct 2008, 15:06

Re: Renovere OA116 vs købe nyt

Post by jbj1 »

Hej Bo
Tak for dine input. Jeg har faktisk fået omkantet mellemtone og basenheder for ca 10 år tilbage, så inspireret af dit feedback, må jeg få dem hentet hjem fra fjernlager og få den afprøvet dem med en ordentlig forstærker.
Mvh Jesper
Ps OA2212 er jo kongehøjttaleren :-) det er sjældent jeg er stødt på dem!
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 98 guests